Tijdens een sollicitatie wordt er doorgaans ingegaan op de competenties en vaardigheden die gevraagd worden voor de openstaande functie. Het is dan handig om te weten waarin jij uitblinkt. We bekijken 50 belangrijke competenties en voorbeelden.

Inhoudsopgave
Wat zijn competenties?
Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag die je nodig hebt om een taak of functie effectief uit te voeren. Competenties zijn breder dan alleen vaardigheden. Het is niet alleen wat je doet, maar ook hoe en waarom je het doet.
Ze stellen je in staat om taken succesvol te voltooien en te voldoen aan de eisen van je werk, rol of functie. Dit klinkt misschien nog een beetje vaag en daarom hebben we een lijst opgesteld met de 50 belangrijkste competenties. Maar eerst gaan we dieper in op de term vaardigheden.
Wat zijn vaardigheden?
Een vaardigheid is het vermogen van iemand om specifieke taken of acties uit te voeren op basis van kennis, ervaring, training of aangeboren talenten. Vaardigheden kunnen worden aangeleerd en verder ontwikkeld door oefening, training of ervaring. Ze zijn meetbaar en kunnen worden waargenomen en geëvalueerd.
Vaardigheden kun je indelen in:
- Praktische of technische vaardigheden: hard skills
- Persoonlijke vaardigheden: soft skills
Waar technische vaardigheden vaak noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van specifieke taken, zijn zachte vaardigheden cruciaal voor het effectief werken in teams, het opbouwen van relaties en het aanpassen aan veranderende omstandigheden.
Praktische vaardigheden: hard skills
Hard skills zijn specifieke, meetbare vaardigheden die vaak worden verworven door middel van formele educatie, training of praktijkervaring. Ze zijn technisch van aard en kunnen gemakkelijk worden geëvalueerd en gekwantificeerd.
Denk bijvoorbeeld aan digitale vaardigheden, boekhouden, grafisch ontwerpen of het kunnen spreken in een vreemde taal.
Persoonlijke vaardigheden: soft skills
Soft skills zijn persoonlijke en communicatieve vaardigheden die bepalen hoe je omgaat met anderen en je werk verricht. Ze zijn vaak minder tastbaar en moeilijker te meten dan hard skills, maar zijn cruciaal voor professioneel en persoonlijk succes. Denk bijvoorbeeld aan:
- Communicatieve vaardigheden
- Interpersoonlijke vaardigheden
- Leiderschapsvaardigheden
- Sociale vaardigheden
- Commerciële vaardigheden
- Cognitieve vaardigheden
- Conceptuele vaardigheden
- Didactische vaardigheden
Waar je goed in bent, hangt vaak samen met je karaktereigenschappen. Ben je bijvoorbeeld extravert dan ben je van nature ook vaak wat beter in communicatie.
Verschil competenties en vaardigheden
Competenties worden meestal gezien als vaardigheden, toch is het begrip wat ruimer. Als je de juiste competenties hebt voor een specifieke functie, dan beschik je over de juiste:
- Vaardigheden
- Kennis
- Persoonlijke kwaliteiten/ gedrag
Vaardigheden zijn dus een onderdeel van competenties. In onderstaande afbeelding staat een handig voorbeeld dat het verschil uitlegt.
Verschil competenties en kernkwaliteiten
Een kernkwaliteit is een positieve eigenschap die je bezit, zoals bijvoorbeeld bescheidenheid of geduld. Kernkwaliteiten en competenties zijn nauw met elkaar verbonden.
Door je kernkwaliteiten te kennen, kun je beoordelen of je in staat bent een bepaalde competentie of vaardigheid te verwerven. Bijvoorbeeld: je bent bescheiden (kernkwaliteit) en daardoor kun je zeer waarschijnlijk de competenties luisteren en behulpzaamheid snel ontwikkelen.
Anderzijds, als je jouw competenties kent, kun je de onderliggende kwaliteiten identificeren die daaraan ten grondslag liggen. Bijvoorbeeld: je kunt goed luisteren (competentie) en dat komt doordat je bescheiden (kernkwaliteit) bent.
50 Voorbeelden van competenties en vaardigheden
Hieronder vind je de 50 belangrijkste werkgerelateerde competenties met voorbeeldvragen die je over desbetreffende competentie of vaardigheid kunt verwachten tijdens een sollicitatie. Je kunt deze lijst ook gebruiken om je kwaliteiten te benoemen.
Achter iedere link beschrijven we de capaciteit in detail en hoe je die specifieke vaardigheid kunt ontwikkelen.
Competentie/ vaardigheid | Betekenis | Voorbeeldvraag |
Aanpassingsvermogen | Eenvoudig kunnen aanpassen aan veranderende omgevingen, taken, verantwoordelijkheden of mensen | Heb je onlangs werkzaamheden gedaan die buiten je functieprofiel vielen? Waarom deed je dat? Wat was het resultaat? |
Ambitieus | Het streven hebben om veel te bereiken | Wat is het laatste doel dat jij jezelf hebt gesteld en heb je het doel gehaald? |
Accuraat | Zorgvuldig en stipt handelen, gericht op het voorkomen van fouten | Noem een voorbeeld van de laatste keer dat jij nauwkeurig moest werken. |
Analytisch vermogen | Complexe informatie begrijpen. Snel verbanden kunnen leggen en de juiste conclusies trekken. | Geef een voorbeeld van een situatie waarin een probleem meerdere oorzaken had. Hoe ben je daar achter gekomen? |
Assertief | Je kunt goed voor jezelf opkomen, zonder dat je daarbij over de ander heenloopt. | Benoem een situatie waarin je voor jezelf moest opkomen. Hoe voel jij je daarbij? |
Authentiek | Origineel en echt zijn in je denken en doen | Heb je weleens een idee van een collega gestolen? Waarom heb je dat gedaan? |
Beoordelen | Mogelijkheden tegen elkaar afwegen en op basis daarvan tot realistische beoordelingen en keuzes komen | Noem een voorbeeld waarbij je beoordelingsvermogen niet zo goed was. |
Beslissen/ besluitvaardig | Tot een afweging en besluit komen | Heb je wel eens een beslissing genomen die je achteraf als onjuist hebt beschouwd? Hoe kwam dat? |
Betrokkenheid | Je voelt je verbonden met de organisatie waarvoor je werkt en het werk dat je doet | Hoe uit jij je betrokkenheid in een organisatie? |
Betrouwbaarheid | Nakomen van gemaakte afspraken en de consequenties ervan aanvaarden | Ben je weleens bepaalde afspraken niet nagekomen? Waar lag dat precies aan? |
Coachen | Gesprekspartner zijn en ondersteunen van anderen in de uitoefening van het werk | Ben jij weleens een coach geweest voor iemand anders. Hoe ging je dat af? |
Collegialiteit | Je helpt collega’s en ondersteunt hen wanneer dat nodig is en je houdt rekening met hun behoeften en belangen | Noem de laatste keer dat jij collegiaal bent geweest. |
Communiceren | De essentie in heldere taal overbrengen zodat deze begrepen wordt | Heb je wel eens een punt gemaakt in een vergadering waardoor anderen over de streep getrokken werden voor een bepaalde beslissing? Vertel eens hoe dat verliep. |
Controleren | Nagaan of eigen of andermans handelingen of producten voldoen | Hoe vaak controleer jij je slides voordat je een presentatie moet houden? |
Creativiteit | Bedenken van nieuwe werkwijzen en oorspronkelijke oplossingen. Out-of-the-box denken. | Nieuwe oplossingen ontstaan vaak in een groep. Wat is jouw ervaring daarmee? Wat was jouw inbreng in een dergelijke groep? |
Creëren | Met nieuwe ideeën, benaderingen of oplossingen komen | Wat is het laatste dat jij hebt gemaakt? Denk aan een presentatie, idee of product. |
Delegeren | Bevoegdheden en verantwoordelijkheden toedelen aan de juiste personen | Noem eens een situatie waarbij je het lastig vond zaken uit handen te geven. Waarom was dat zo? |
Diplomatiek of tactvol | Vermogen om belangen van anderen te herkennen, in te schatten en hierop tactvol in te spelen | Hoe belangrijk vindt jij diplomatiek zijn? |
Doorzettingsvermogen | Vasthouden aan je idee of actie en pas stopt als je je doel hebt bereikt | Wat is het laatste waar je trots op bent geweest? Hoelang duurde het voordat dit het geval was? |
Durven | Het aangaan van risico’s voor een bepaald doel | Op welk terrein heb je wel eens een beslissing genomen waarvoor je eigenlijk te weinig informatie of kennis bezat? Hoe heeft dit uitgepakt? |
Engelse taalvaardigheid | Het professioneel kunnen lezen, schrijven, spreken en luisteren in het Engels | Wat is je Engelse taalniveau? |
Empathisch | Makkelijk kunnen inleven in anderen | Wat is de laatste keer dat je iemand hebt geholpen? Hoe had je door dat die persoon geholpen wilde worden? |
Flexibel reageren | Iets anders doen dan je gewend bent of van plan was, als de situatie dat vraagt | Noem een voorbeeld van dat je moest afwijken van je oorspronkelijke plan. Hoe vond je dat om te doen? |
Functioneren onder spanning | Effectief zijn in situaties waarin druk bestaat, bijvoorbeeld tijdsdruk, risico, emoties | Hoe werk je onder druk? Hoe stressbestendig ben je? |
Gedisciplineerd | Ordelijk en volgens de regels handelen | Wat vind je ervan als iemand net even buiten de regels om zaken regelt? |
Helpen | Inzet en middelen bieden voor het bereiken van doelen van ander(en) | Hoe bereid ben je om collega’s te helpen? |
Initiatief nemen | Uit zichzelf handelen; kansen gebruiken; iets ondernemen, ook als dit risico met zich meebrengt | Wat is de laatste keer dat jij een project bent gestart zonder dat iemand er om vroeg? |
Innoveren | Omzetten van nieuwe en originele ideeën in producten en diensten | Heb je weleens iets innovatiefs gedaan? |
Inspireren | Enthousiasme wekken door in te spelen op de waarden, idealen en aspiraties van anderen | Wanneer heb je iemand of een groep voor het laatst enthousiast gemaakt? |
Integer | Handhaven van sociale en ethische normen in het werk, ook als de verleiding of druk groot is | Heb je in je werk wel eens je principes moeten loslaten? Waarom gebeurde dat? |
Klantgerichtheid | Onderzoeken van de wensen en behoeften van de klant en in dit perspectief denken en handelen | Je hebt vast wel te maken gehad met lastige of onredelijke klanten. Geef een voorbeeld van een situatie die je hebt meegemaakt. Hoe heb je gehandeld? Wat was het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? |
Leiderschap | Randvoorwaarden scheppen en mensen motiveren, zodat resultaten bereikt worden | Noem een voorbeeld waaruit jouw leiderschap blijkt. Wat vind je het moeilijkste aan leidinggeven? |
Loyaal | Zich voegen naar het beleid en de belangen van de organisatie en de groep waarvan men onderdeel uitmaakt | Wat vind je ervan als een collega niet loyaal is naar de organisatie? |
Luisteren | Aandacht en ruimte geven aan gesprekspartners, belangrijke boodschappen kunnen oppikken | Beschrijf een situatie waarin je het gevoel had dat je gesprekspartner iets anders zei dan hij/zij eigenlijk bedoelde. Wat heb je gedaan? |
Mondeling communiceren | In mondeling contact anderen begrijpen en begrepen worden | Ben je introvert of extravert? Heb je hier weleens last van? |
Netwerken | Relaties opbouwen, in standhouden en benutten | Vind jet het leuk om naar events te gaan om nieuwe mensen te leren kennen? |
Onderhandelen | Tot overeenstemming komen vanuit verschillende standpunten, argumenten en/of belangen | Heb je weleens onderhandelt over een aankoop? Waarom niet? |
Ondernemerschap | Kansen signaleren en deze inzetten voor de organisatie | Beschrijf een situatie waarin je succesvol een doel hebt gerealiseerd dat je jezelf had gesteld. Hoe heb je dat aangepakt? Wat heb je ervoor gedaan en wat ervoor gelaten? |
Oplossingsgericht | Oplossingsgericht werken is het zelfstandig toewerken naar een oplossing voor een probleem | Hoe heb je een recent probleem opgelost? |
Organiseren | Inzetten van mensen en middelen zodanig inzetten dat doelen effectief worden bereikt | Heb je wel eens een evenement georganiseerd? Wat was jouw rol en hoe ging je dat af? |
Organisatiesensitief | Je hebt voelsprieten voor hoe een organisatie feitelijk werkt | Wat is je ervaring in het werken in een grote corporate? |
Overtuigen | Anderen overtuigen zodanig dat zij, na aanvankelijke twijfels er mee instemmen | Geef een voorbeeld van een situatie waarin je iemand succesvol hebt overtuigd van je gelijk. |
Plannen | Effectief en gestructureerd bepalen welke tijd, middelen en inzet nodig zijn om doelen te halen | Beschrijf eens een situatie of taak waarin je een project management rol hebt gehad. Hoe verging het je? |
Resultaatgericht | Gedrag gericht op het realiseren van voorafgestelde doelen | Welke resultaten heb je het afgelopen jaar bereikt? Wat waren je aanvankelijke doelen? Waarom heb je ze wel of niet gehaald? |
Reflecteren | Het terugkijken op je eigen ervaringen en gedragingen om nieuwe inzichten te krijgen | Wanneer heb je voor het laatst aan zelfreflectie gedaan? Wat was daarvan de uitkomst? |
Samenwerken | Je inzetten om met anderen resultaten te bereiken en daarmee bij te dragen aan een gezamenlijk doel | Is het wel eens voorgekomen dat het belang van een groep waarmee je werkte anders was dan jouw belang? Wat heb je toen gedaan? |
Schriftelijk communiceren | In schriftelijk contact anderen begrijpen en begrepen worden | Wat is de laatste keer dat je een document hebt gemaakt. |
Sensitief/ inlevingsvermogen | Gevoelens, houding en motivatie van anderen onderkennen en daarvoor open te staan | Noem een voorbeeld van een keer dat jij doorhad wat er bij iemand speelde zonder dat de persoon dat zelf aangaf. |
Stressbestendig | Effectief blijven presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of tegenspel, kalm en in het belang van de zaak reageren | Wanneer heb je voor het laatst stress ervaren? Wat heb je toen gedaan? Met welk resultaat? |
Volhouden | Doorzetten, ook bij tegenslag. Gekozen aanpak nastreven totdat het doel bereikt is, of beredeneerd hiervan afwijken | Noem eens een situatie waarin je voet bij stuk hebt gehouden. Hoe is dit uitgepakt? |
Zelfbeheerst | Het voorkomen van escalaties en controle hebben over de eigen emoties | Noem een voorbeeld van een situatie waarin jij enorm kwaad was. Hoe ben je hiermee omgegaan? |
Zelfstandig werken | Je bent in staat je werk te doen zonder hulp of toezicht van anderen | Noem een voorbeeld waarin je zelfstandig werken moeilijk vond. |
Zelfsturing en ontwikkeling | Lering trekken uit ervaringen en het eigen ontwikkelingsproces sturen | Noem een persoonlijke ontwikkelingspunt waar jij het komende jaar aan wilt werken. |
Vaardigheden per sector en functie
Gewenste vaardigheden variëren sterk per sector en functie. Vaardigheden van leraren bestaan bijvoorbeeld uit kennis overbrengen, een klas kunnen inspireren maar ook in staat zijn om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren.
En bij belangrijke vaardigheden in de zorg kun je denken aan klinische vaardigheden en zorgzaamheid.
Vaak zul je ook overlap zien in bepaalde vaardigheden die in bijna alle beroepen van pas komt. Denk bijvoorbeeld aan communicatieve vaardigheden en creatief kunnen nadenken.
Bekijk goed welke vaardigheden in jouw sector en functie van belang zijn. Zo weet je wat van belang is bij een sollicitatie of om een volgende stap te zetten in je carrière.
Vaardigheden op je cv
Vaardigheden op je cv zijn zeer belangrijk. Hiermee toon je namelijk aan dat je de juiste expertise hebt die nodig is voor de openstaande functie.
Bekijk goed welke vaardigheden worden genoemd in de vacaturetekst en laat deze terugkomen op je cv. Benoem concrete voorbeelden binnen je werkervaring sectie en je persoonlijk profiel.
Digitale vaardigheden en technische vaardigheden worden steeds belangrijker voor de meeste beroepen. Som deze net zoals je taalvaardigheden op in een makkelijk scanbaar rijtje.
Uit onderzoek blijkt dat ook persoonlijke competenties steeds belangrijker worden voor recruiters. Vergeet dus niet om ook de belangrijkste persoonlijke eigenschappen op je cv te vermelden.
Vaardigheden op LinkedIn
Zet al je vaardigheden ook op LinkedIn. Vaardigheden spelen een belangrijke rol binnen LinkedIn omdat ze mede jouw plek in de zoekresultaten bepalen.
Als jouw vaardigheden vaak worden onderschreven, is de kans groter dat jij hoog scoort op LinkedIn. Wat betekent dat je sneller wordt gevonden door recruiters.
Maar er is nog een ander groot voordeel. Als jij solliciteert op een bepaalde functie en de werkgever bekijkt jouw LinkedIn profiel dan kunnen ze direct zien in hoeverre jij bepaalde vaardigheden ook daadwerkelijk beheerst.
21e-eeuwse vaardigheden
De maatschappij verandert door technologie en digitalisering in hoog tempo naar een kennis- en netwerksamenleving.
Bij steeds meer type werk is het gebruik van computers en ict essentieel. De ontwikkeling van AI, digitalisering en technologie gaat bovendien steeds sneller en dat maakt onze samenleving dynamischer en flexibeler.
Doordat steeds meer werk geautomatiseerd wordt en robots en AI bepaalde banen overnemen zal er in de toekomst meer behoefte zijn aan werknemers met 21e-eeuwse vaardigheden.
Gerelateerde artikelen:
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.