Communicatieve vaardigheden: tips en voorbeelden

Communicatieve vaardigheden: het staat in bijna iedere vacaturetekst. Voor veel banen heb je deze competentie nodig, maar wat betekent het eigenlijk? En hoe toon je aan op je cv, in je brief en in het sollicitatiegesprek dat jij communicatief vaardig bent?

communicatieve vaardigheden

Wat zijn communicatieve vaardigheden?

Communicatieve vaardigheden zijn vaardigheden waarmee je de interactie aangaat met anderen.

Wist je dat...
...een recruiter slechts 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!

Hiermee is interactie tussen mensen mogelijk.

Het gaat om het ontvangen, verwerken, overbrengen en verzenden van informatie, ideeën en meningen.

De belangrijkste communicatie vaardigheden zijn praten, luisteren, schrijven en lezen. Afhankelijk van de functie wordt de nadruk op een van deze vaardigheden gelegd.

Het is dus duidelijk waarom dit een veelgevraagde competentie is.

Waarom communicatieve vaardigheden?

Goed communiceren is ontzettend belangrijk binnen organisaties.

Niet voor niets is dit de belangrijkste skill voor managers om je aan te nemen, blijkt uit onderzoek.

Wat zijn de belangrijkste redenen?

1. Samenwerken

Als jij niet goed kunt communiceren, kun je niet goed samenwerken.

Daarom staat het vaak hoog in het verlanglijstje van werkgevers.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Online tool maakt een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.

Communiceren kan iedereen, maar het gaat hier met name om effectief communiceren.

En daar is niet iedereen even goed in.

2. Overtuigen

Het overbrengen van je gedachten en ideeën zijn misschien wel de belangrijkste vaardigheden die je kunt ontwikkelen in het leven.

Als jij niet goed kunt communiceren, kun jij niet duidelijk maken wat je wil en kun je geen collega’s overtuigen.

Vandaar dat communicatieve vaardigheden zo gewaardeerd worden op de werkvloer.

Soorten communicatieve vaardigheden

Er zijn veel verschillende communicatieve vaardigheden.

Dit zijn de belangrijkste:

  • Schriftelijk communiceren. Het schrijven van e-mails, het opstellen van brieven en het schrijven van web teksten.
  • Mondeling communiceren. Een meeting voorzitten, iemand overtuigen van jouw ideeën, presenteren, bellen, je mening geven of je gevoel uiten zonder je schuldig, beschaamd of onzeker te voelen.
  • Luisteren. Actief luisteren zodat je begrijpt wat iemand zegt.
  • Samenvatten. In je eigen woorden herhalen wat de kern is van datgene wat iemand heeft vertelt. Op deze manier bekijk je of je goed hebt begrepen wat er is verteld.
  • Feedback geven en ontvangen. Anderen beoordelen door te zeggen wat er goed is gegaan en wat er de volgende keer beter kan. Bij feedback ontvangen sta je open voor verbeterpunten.

Vaak gaat het om het combineren van bovenstaande vaardigheden.

Een bekende gesprekstechniek is bij voorbeeld LSD wat staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Communicatieve vaardigheden op je cv

Communicatie vaardigheden zijn zogenaamde soft skills of persoonlijke vaardigheden, maar worden ook wel sociale vaardigheden, persoonlijke vaardigheden of people skills genoemd.

Ze worden vaak gerelateerd aan persoonlijke kwaliteiten ook wel emotionele intelligentie genoemd.

Het is vaak moeilijker aan te tonen dat je deze vaardigheden hebt, maar ook moeilijker om ze te leren als je ze niet hebt.

Op je cv moet je ervoor zorgen dat je ze impliciet noemt.

Dus als je resultaten omschrijft bij je functieomschrijving moet je aantonen dat je de relevante communicatieve vaardigheden hebt waar om wordt gevraagd.

Bijvoorbeeld:

In 2 jaar meer dan 50 blogs geschreven die goed scoren in Google.

Communicatieve vaardigheden tijdens sollicitatiegesprek

Een veelgestelde vraag tijdens sollicitatiegesprekken:

Geef eens een voorbeeld van dat jij communicatief vaardig bent.

Snel een CV nodig?

Gemakkelijk invullen, professionele CV templates, direct te downloaden en klaar in 10 minuten!

Hoe geef je hier een goed antwoord op?

Bekijk goed wat er gevraagd wordt voor de functie.

Voor sommige vacatures is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk dat je schriftelijk heel goed bent.

Bij andere vacatures is het voldoende als je de taal mondeling beheerst.

Probeer voorbeelden te geven van situaties waarin je hebt laten zien communicatief vaardig te zijn.

De SMART methodiek helpt je met een concreet antwoord geven.

Ook kun je eventuele trainingen benoemen die je hebt gevolgd.

Non-verbaal communiceren

Non-verbale communicatie bepaalt voor een heel belangrijk deel hoe je overkomt.

Bij non-verbale communicatie kun je denken aan lichaamstaal zoals:

Binnen 10 min je CV downloaden
cv maken online
Zorgt in een handomdraai voor een perfect CV waarmee je écht opvalt.
  • Gezichtsuitdrukkingen (mimiek)
  • Gebaren
  • Houding en voorkomen
  • Afstand tot de gesprekspartner
  • Toonzetting

Zo is je houding tijdens een gesprek ontzettend belangrijk.

Zit je ineengekrompen op je stoel of zit rechtop en kijk je je gesprekspartner recht in de ogen aan?

Mensen zien snel van elkaar hoeveel zelfvertrouwen je hebt zonder dat ze je hebben horen praten.

Communicatieve vaardigheden verbeteren

Je kunt communicatieve vaardigheden leren.

Door middel van gericht oefenen kun je leren hoe je op een goede manier je boodschap kunt overbrengen.

Er zijn diverse trainingen voor te volgen:

  • Assertiviteitstrainingen
  • Verkooptrainingen
  • Management trainingen
  • Consultancy trainingen

De belangrijkste tips om je communicatie te verbeteren:

Tip 1: Probeer actief te luisteren

Communiceren is niet alleen praten, maar ook luisteren. Probeer zonder vooroordelen en aandachtig te luisteren naar je gesprekspartner. Zo zet je je eigen gedachten even on hold en kan je je beter inleven in de ander.

In conflictsituaties gebeurt het vaak dat je door elkaar blijft praten.

Je besteedt besteedt nauwelijks aandacht aan de ander.

Zo’n gesprek levert niets op. Daarom moet je proberen om je gesprekspartner te laten uitpraten.

Je zult merken dat als je de ander laat uitpraten, zij op haar beurt ook beter naar jouw verhaal zal luisteren.

Tip 2: Vraag door

Doorvragen is heel belangrijk in efficiënte communicatie.

Zodra je gesprekspartner zijn hart heeft kunnen luchten of issues heeft kunnen aankaarten, kan je beginnen doorvragen om tot de kern van de zaak te komen.

Neem niet te snel aan dat je het wel begrijpt.

Stel open vragen.

Open vragen beginnen met wie, wat, waar, wanneer, welke, waarom, hoe, waarover of hoeveel.

Tip 3: Vat samen

Probeer nadat je aandachtig hebt geluisterd, de zaken samen te vatten.

Alles in 1 Sollicitatietool
Maakt snel je CV, schrijft je sollicitatiebrief en geeft relevante vacatures

Bijvoorbeeld met de woorden “als ik het goed begrepen heb, bedoel je …”.

Hierbij geef je een korte samenvatting van het gesprek.

Je vat in je eigen woorden samen wat je precies hebt gehoord. Op deze manier weet je zeker dat je het besprokene op dezelfde manier hebt beleefd en begrepen.

Engelse taalvaardigheid

In steeds meer organisaties wordt Engels als de voertaal gebruikt.

Daarom wordt hier steeds vaker naar gevraagd tijdens sollicitaties.

Bekijk hoe jij je Engelse taalvaardigheid het snelste kunt verbeteren.

Mooie cv template nodig?