De kans dat je een nieuwe baan via social media vindt, wordt met de dag groter. Steeds meer mensen hebben tegenwoordig een uitgebreid online cv op LinkedIn en maken actief gebruik van X (Twitter) of Instagram om een baan te zoeken.
Maar ook werkgevers zitten massaal op social media. Uit recent onderzoek blijkt:
- 25% Van de organisaties checkt sociale media-profielen van kandidaten
- 56% Van deze organisaties doet dit om te kijken of de informatie overeenkomt met het cv van de sollicitant
- 62% Doet onderzoek naar (niet-professioneel) gedrag
- 46% Kijkt naar persoonlijke opvattingen van de kandidaat
- 96% Doet onderzoek naar de kandidaat op LinkedIn
Het is dus belangrijk om social media verstandig in te zetten als je solliciteert.
Bekijk hoe je stap voor stap hoe je social media zoals LinkedIn effectief inzet in je zoektocht naar een nieuwe baan.
Inhoudsopgave
LinkedIn is een must voor je sollicitatie
Nederland is een echt LinkedIn land.
Onderstaande grafiek laat zien dat het aantal mensen dat actief is op LinkedIn in 2022 oploopt tot 5 miljoen.
Als je 1 social media kanaal op orde moet hebben voor je werkzame leven dan is het wel LinkedIn.
Sterker nog:
Zonder LinkedIn doe je vandaag de dag niet meer mee.
Maar hoe begin je met dit medium?
En wat is belangrijk als je een baan wilt zoeken met LinkedIn?
Bekijk dit LinkedIn stappenplan om een vlammende start te maken.
Gerelateerd
LinkedIn profiel
Een van de belangrijkste zaken om mee te starten is je LinkedIn profiel.
Om gevonden te kunnen worden zul je dit profiel op orde moeten hebben, waaronder:
- Een professionele foto, Cover Story en achtergrondafbeelding
- Een goede headline (of kopregel) en een goede samenvatting
- Al je werkervaring en opleidingen op de juiste manier opgesomd
Vergeet ook niet om de URL van je LinkedIn profiel toe te voegen op je cv.
Gerelateerd
20 Tips voor een effectief en professioneel LinkedIn profielWaarom moet je LinkedIn toevoegen aan je cv?
LinkedIn samenvatting en headline
Het eerste wat recruiters zien op je LinkedIn profiel is de samenvatting (summary) en headline.
Dit is dus een van de belangrijkste elementen van je profiel.
Noem in de LinkedIn Summary kort je belangrijkste kwaliteiten, zodat recruiters en potentiële werkgevers direct zien waarom ze jou moeten hebben.
Gerelateerd
10 Handige tips voor een goede samenvatting op LinkedIn10 Tips voor een headline op LinkedIn die eruit springt!
Vaardigheden op LinkedIn
Vaardigheden op LinkedIn wordt een steeds belangrijker onderdeel.
Om verschillende redenen.
Onder je LinkedIn profiel is er een sectie waar jij je vaardigheden kunt opsommen.
Andere personen kunnen vervolgens bevestigen dat jij ook daadwerkelijk die vaardigheden bezit.
Zoveel mogelijk mensen moeten jouw vaardigheid dus onderschrijven.
Gelukkig heeft LinkedIn dit heel eenvoudig gemaakt:
Over een onderschrijving hoeft de ander nauwelijks na te denken, het is vooral een kwestie van ergens op klikken.
Een sterk netwerk op LinkedIn
Netwerken is nog steeds de nr 1 manier om een nieuwe baan te vinden.
En dat geldt ook voor het online kanaal.
Maar hoe ontwikkel je een sterk netwerk op LinkedIn?
Het is veel makkelijker dan je denkt.
Gerelateerd
Hoe creëer je een sterk netwerk op LinkedIn?Vacatures vinden op LinkedIn
LinkedIn is niet enkel bedoeld om gevonden te kunnen worden.
Jij kunt ook zelf gaan zoeken.
LinkedIn biedt een aantal interessante mogelijkheden om vacatures te vinden.
LinkedIn geheimen
Als je de basis van LinkedIn op orde hebt is het tijd om echt het maximale uit dit kanaal te halen.
Wist je bijvoorbeeld dat je met 1 druk op de knop een cv kunt maken op je LinkedIn profiel pagina?
Bekijk nog meer LinkedIn geheimen en doe er je voordeel mee!
Personal branding
Tijdens het online solliciteren kun je er eigenlijk niet meer om heen: personal branding.
Oftewel: jezelf neerzetten als een persoonlijk merk.
LinkedIn en de andere social media kanalen zijn bij uitstek geschikt voor goed neerzetten van jouw eigen merk.
Online reputatie
De hoeveelheid social media wordt met de dag groter.
En het tempo waarin deze kanalen ook weer verdwijnen is al bijna net zo groot.
Dus wat kun je het beste doen?
Houd altijd in gedachten dat als je aanwezig bent op een (openbaar) online kanaal je ook gevonden kunt worden.
Ga er vanuit dat recruiters het web afstruinen om te bekijken of ze iets kunnen vinden over jou!
Waarom doen ze dit?
- Wie ben jij? Een van de belangrijkste vragen die een recruiter moet beantwoorden. Dus hoe meer informatie zij kunnen vinden hoe beter het beeld is dat ze krijgen van jou.
- Hoe zie jij eruit? Heel basaal, maar voor bepaalde functies heel belangrijk. Absoluut een reden voor recruiters om je te gaan Googlen.
- Competent. Als jij in staat bent om je online identiteit te managen dan ben jij vast tot meer in staat. En andersom: als er nog allerlei vreemde zaken online staan over jou heb je duidelijk niet je huiswerk gedaan.
Grote vraag is natuurlijk wat ze gaan vinden.
Zorg er dus voor dat je alles zelf checked:
- Type je naam in op Google: wat zie je? Ben je hier blij mee? Kun je zelf nog iets veranderen aan de zoekresultaten?
- Type je naam in op Facebook, X (Twitter), Instagram, LinkedIn, Pinterest, Slideshare enz.
Wat kom je tegen?
Kruip in de huid van de recruiter en bekijk door zijn of haar bril wat je ziet.
- Hoe zie je eruit?
- Is het tijd om je profielfoto een update te geven?
Laat jouw social media accounts en alles wat er online over jou te vinden is, congruent zijn met jouw persoonlijkheid en de baan die je zoekt.
Alles wat je online kunt vinden over jezelf noemen we ook wel je online reputatie.
Hoe sterker deze reputatie is, hoe meer kans jij maakt om uitgenodigd te worden op een sollicitatiegesprek.
Zo simpel is het.
Zie jij nog niks verschijnen in Google?
Begin dan met LinkedIn.
Omdat dit zo’n populair netwerk is, zul je merken dat LinkedIn vaak hoog scoort in Google als je zoekt op iemands naam.
Hoe zoek je een baan met social media?
Social media is een steeds belangrijker kanaal geworden om een baan te vinden.
Vind een baan met jouw online netwerk
Recruiters en job hunters kijken steeds vaker online voor die ene geschikte kandidaat om hun vacature te vullen.
Als je niet online aanwezig bent, kun je ook niet gevonden worden.
Dat is eigenlijk het belangrijkste om te onthouden.
Een recruiter kan je online niet vinden als jij niet aanwezig bent.
Bekijk hoe je een online een professioneel netwerk opbouwt.
Een baan vinden via Carrière sites
Al deze netwerken kunnen ingezet worden om snel een passende baan te vinden.
Vacatures vind je volop op social media.
Hoe beter je bent geconnect en anderen volgt, hoe sneller jij de vacature onder ogen krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan updates en LinkedIn groepen.
Daarnaast kun je de kans op een leuke baan enorm vergroten door een van de vele vacaturesites en online uitzendbureaus in te zetten.
Een baan vinden via X (Twitter) of Facebook
Naast LinkedIn kun je ook handig gebruik maken van minder formele online netwerken om een leuke baan te vinden.
X (Twitter) en Facebook zijn grote en populaire social media platforms die jou weleens zou kunnen gaan helpen aan een nieuwe baan.
Gerelateerd
Hoe gebruik je X om een nieuwe baan te vinden?Hoe gebruik je Facebook om een nieuwe baan te vinden?
Een baan vinden via Instagram of TikTok
Kijk verder dan de standaard social media kanalen.
Zo zijn er steeds meer organisaties die ook via Instagram of TikTok mensen werven.
Een baan zoeken met Google
Google is een hele belangrijke tool die je gaat helpen met het vinden van een nieuwe baan.
En dat gaat veel verder dan het zoeken naar banen en informatie over het bedrijf waar je solliciteert.
Bekijk snel hoe jij met Google een baan kunt vinden.
Wat vinden recruiters belangrijk?
Recruiters zijn uiteindelijk degenen die jou gaan uitnodigen.
De grote vraag is dus wat zij belangrijk vinden.
Daarom is het handig om te weten hoe een recruiter zoekt op LinkedIn.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.