In vacatures kom je vaak de gewenste competentie overtuigen tegen. Wat wordt hier precies mee bedoeld? En hoe verbeter je jouw overtuigingskracht? We nemen je mee in vaardigheid overtuigen en geven je handvatten als je solliciteert op een baan met deze functie-eis.
Inhoudsopgave
Wat betekent overtuigen?
Overtuigen of overreden is een manier van beïnvloeden waarbij je ervoor zorgt dat de ander iets van je overneemt:
- een inzicht
- een mening
- een idee
- een voorstel
Je gebruikt de juiste argumenten om iemand van mening te doen veranderen.
Overtuigen is een techniek die je kunt aanleren, maar alleen als je zelf echt overtuigd bent van je verhaal, kun je ook echt overtuigend zijn.
De manier waarop je het brengt is net zo belangrijk als wat je zegt. Ook lichaamstaal speelt een belangrijke rol in het overtuigen van de ander.
Hoe kun je iemand overtuigen?
Heb je moeite om anderen te overtuigen om actie te ondernemen?
We bespreken 2 methodes waarmee je snel resultaat kunt boeken.
De DEV methode
Een praktisch model rondom overtuigingskracht bestaat uit 3 componenten:
- Duidelijkheid. Je argument moet duidelijk en goed geformuleerd zijn.
- Eenvoud. Daarnaast moet het eenvoudig zijn wat je vertelt. Maak het niet te ingewikkeld want dan verlies je je toehoorder. Aan het eind van het verhaal moet hij of zij precies na kunnen vertellen wat jij hebt gezegd.
- Verleidelijk. Je komt een heel eind met heldere en simpele argumenten, maar dat is niet voldoende. Je zult je gesprekspartner ook moeten verleiden voordat ze over stag gaan.
De 3 redenen methode
Wanneer je iemand probeert te overtuigen om iets te doen, geef dan 3 redenen.
Niet 1, niet 4, maar precies 3.
Waarom werkt dat?
- Werking mens. De menselijke psychologie is gewend om dingen in groepen van 3 te verwachten. Als je wordt gevraagd: “Waarom zouden we dit doen?” Reageer met “Er zijn 3 redenen waarom we dit zouden moeten doen” Je krijgt meteen hun aandacht en de informatie die je vertelt wordt makkelijker opgenomen.
- Prioriteren. Je bent gedwongen om de 3 belangrijkste redenen te kiezen. De wereld verdrinkt in overvloed aan informatie, kies dus de 3 krachtigste argumenten. Meer heb je niet nodig.
- Expert. Je klinkt overtuigender en zelfverzekerder. Je klinkt alsof je weet waar je het over hebt.
Ontwikkelen van overtuigingskracht
Overtuigingskracht is iets dat je leert in de praktijk, door mensenkennis op te doen.
Maar zoals je hierboven al zag, zijn er slimme en praktische manieren om beter te worden in het overtuigen van anderen.
- Retorische vaardigheden. Je kunt je bijvoorbeeld verdiepen in retoriek en je retorische vaardigheden verbeteren. Wie goed kan argumenteren, is beter in het overtuigen van anderen om hun mening te veranderen.
- Diplomatieke skills. Mensen die diplomatiek zijn, kunnen makkelijker overtuigen of onderhandelen. Zij weten hoe zij de belangen van anderen aanspreken en kunnen die als argument gebruiken.
Bekijk onderstaande video over de psychologie achter overtuigen.
Meer methodes bekijken? Robert Cialdini schreef een invloedrijk boek over succesvolle overtuigingsstrategieën rondom de online consument.
Waarom de competentie overtuigen?
Kunnen overtuigen komt eigenlijk altijd van pas. In je relatie, op je werk of tijdens een sollicitatie.
Op je werk
Overtuigingskracht komt vooral van pas in banen waarbij je iets moet verkopen.
Het kan dat je direct verkoopt aan klanten, bijvoorbeeld als verkoopmedewerker of marketeer.
Maar het kan ook zijn dat je probeert om andere bedrijven te overtuigen om jouw diensten of product af te nemen.
Een werknemer die goed kan overtuigen is waardevol voor iedere organisatie.
Tijdens je sollicitatie
Tijdens een sollicitatie is je overtuigingskracht ook belangrijk.
Je moet namelijk jezelf verkopen aan de werkgever.
Een elevator pitch kan een mooie manier zijn om jezelf te verkopen.
Vertel in 60 sec wie jij bent en waarom ze jou moeten aannemen.
Voorbeelden van overtuigen
Je toont jouw overtuigingskracht aan door voorbeelden te geven van jouw denkwijze en gedrag.
Bijvoorbeeld:
- Geboren verkooptalent
- Kan goed argumenteren
- Houdt van een goed debat
- Weet de belangen van anderen in te schatten
- Geeft graag speeches
- Kan anderen motiveren
- Kan goed omgaan met weerstand
Beschrijf ook concrete situaties waarin jij aantoonbaar je talent om te overtuigen inzette:
- Een collega was het niet eens met jouw voorstel. Hoe heb je diegene toch overtuigd?
- Jij kon een ontevreden klant overhalen om toch te blijven. Wat heb je gezegd?