Personal branding: verkoop jezelf als merk tijdens je sollicitatie

personal branding

Personal branding kan jou aan je volgende baan gaan helpen.

Wie wil opvallen bij een sollicitatie, kan er baat bij hebben zichzelf als merk te presenteren op de arbeidsmarkt.

Als je weet hoe je dit het beste voor je kunt laten werken, kan het een enorme impact hebben op jouw zoektocht naar jouw droombaan.

Daarom gaan we in dit artikel exact vertellen wat een persoonlijk merk is en hoe je dit kunt gebruiken in je sollicitatie.

We kunnen alvast verklappen dat het niet moeilijk hoeft te zijn.

Wat is personal branding?

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

In de kern betekent het dat jij jezelf neerzet als een merk.

Jij bent een brand. Een personal brand.

En merk kun je succesvol ‘in de markt’ zetten: dat is precies wat jij moet gaan doen als je gaat solliciteren.

Want je kansen op een baan nemen toe door jezelf op een sterke manier te profileren.

Hoe maak je een sterke personal brand?

Dat kan online – bijvoorbeeld met een blog, een sterk Linkedinprofiel of een prachtig Instagramaccount – en offline: door slim te netwerken.

Het idee van jezelf als merk neerzetten, is niet nieuw. The New York Times schreef in 2007 al hoe je jezelf kunt verkopen op een goede manier (via de Volkskrant).

Volg onderstaand stappenplan en kom in no-time tot jouw unieke personal brand.

1. Benadruk wat jij als merk uniek maakt

Ben je al aan de slag gegaan met je persoonlijk profiel?

Je brengt in kaart wat kenmerkend en typerend is voor jou.

Je beschrijft wat jouw unieke kwaliteiten, talenten en waarden zijn.

Je schrijft op welk probleem jij bij uitstek voor een klant of werkgever kunt oplossen (en al hebt opgelost in het verleden).

Schakel de hulp van vrienden en bekenden in en vraag hen wat ze typerend vinden voor jou en wat voor een indruk je bij hen achterlaat.

Stel jezelf een aantal belangrijke vragen:

  • Waar ben je goed in?
  • Waar vinden anderen jou goed in
  • Wat vinden anderen aan jou bijzonder?

Maak een snelle SWOT analyse van jezelf.

Wat zijn jouw sterktes en wat zijn jouw zwaktes?

2. Bepaal wat je wil bereiken

Bepaal wat je wilt bereiken: wat voor baan of functie ambieer je?

Denk na over wat voor soort indruk je achter wilt laten.

Niet iedere eigenschap of elk kenmerk is even relevant in het kader van jouw persoonlijke ambitie, maak daar keuzes in.

3. Krijg helder wat jou onderscheid van de rest

Waarin ben jij anders dan anderen?

Welke combinatie van eigenschappen maken jouw uniek?

Probeer veelgebruikte termen te vermijden zoals teamspeler, leergierig of hard werkend.

Dat kan namelijk iedereen claimen en de minst creatieve mensen zullen dit ook doen.

Probeer dus helder te krijgen wat jouw USP’s zijn, oftewel:

jouw Unique Selling Points.

Vergelijk jezelf met een merk:

Ieder merk heeft een aantal duidelijke eigenschappen.

Denk bijvoorbeeld aan Het Kruidvat: ‘Steeds verrassend altijd voordelig’. Bijna iedereen heeft hetzelfde beeld bij het Kruidvat. En daarmee maak je een sterk merk.

Of waaraan denk bij het merk Apple?

Premium? Gebruiksvriendelijk? Duur?

Ieder merk heeft zo zijn eigen sterke (en minder sterke) eigenschappen.

4. Schrijf jouw personal brand op in een paar regels

Ok je hebt nu al het een en ander op papier staan.

Probeer alles wat je tot nu toe hebt verzameld om te zetten in een paar zinnen die jouw omschrijven.

Dit kun je overigens ook perfect gebruiken voor je persoonlijk profiel op je cv en je LinkedIn profiel.

Zorg dat je totale online aanwezigheid met elkaar klopt.

Google jezelf en bekijk wat je tegenkomt.

5. Promoot jou brand

Ok je hebt nu een perfecte personal brand neergepend.

Maar what’s next?

Je zult jouw persoonlijk merk moeten gaan laden zoals dat zo mooi heet.

Hoe doen ze dat bij producten?

Ze maken reclame.

Ze vertellen verhalen over het product.

Ze doen er alles aan om het merk en haar USP’s bekend te laten worden.

En dit is exact wat jij moet gaan doen.

Een makkelijke start is te beginnen op social media.

Denk bijvoorbeeld aan Twitter.

Hier kun je perfect een zakelijk kanaal beginnen met jouw brand in de hoofdrol.

Ben je een online marketeer?

Tweet dan zelf berichten over alles wat jij interessant vindt rondom online marketing.

En wees niet bang om anderen te retweeten en te reageren op anderen. Dit is namelijk de manier om andere vakgenoten te leren kennen en bekendheid te krijgen.

Of kijk bijvoorbeeld naar LinkedIn: een perfect kanaal om mee te starten. Je hebt waarschijnlijk al een aantal connecties op LinkedIn dus je hebt al meteen publiek.

Schrijf op wat jou bezig houdt.

En dit hoef je echt niet iedere dag te doen.

Start met 1x per week een korte post naar bijvoorbeeld een interessant artikel en in het kort jouw commentaar daarop. Wat vind jij goed aan het artikel?

Let the world know!

Het zal je verbazen hoe snel je in contact komt met nieuwe mensen.

Een tweede voordeel is dat als je solliciteert bij een organisatie de recruiter jouw LinkedIn profiel zal bekijken. En als hij of zij ziet hoe actief jij bezig bent met je vak zal dit alleen maat plus punten opleveren.

Je online reputatie is dan ook erg belangrijk bij het solliciteren.

Jouw personal brand in een sollicitatiegesprek: de Elevator pitch

Met een sterke elevator pitch kun je jouw brand tot leven laten komen in een sollicitatiegesprek.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in ongeveer 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt.

Kortom: het is een samenvatting van jouw personal brand.

Een goed geformuleerde pitch helpt jou om tijdens een sollicitatiegesprek, maar ook tijdens netwerkgesprekken kort en krachtig duidelijk te maken wat jij te bieden hebt.

Met een elevator pitch formuleer je wie jij bent, wat je kunt, want je onderscheidt van anderen en voor welk probleem jij de oplossing hebt.

Met een duidelijke en heldere boodschap hoeven anderen niet zelf te bedenken wat jij eventueel voor hen zou kunnen betekenen, maar is dat in één keer duidelijk.

Wees niet te bescheiden

Vaak staat bescheidenheid of schaamte in de weg.

Wat zullen ze wel niet van me denken als ik een promotiepraatje over mezelf houd? Vinden mensen dan dat ik opschep?

Die negatieve gedachten kunnen je tegenhouden om jezelf op de kaart te zetten.

Andere mensen vinden het vaak helemaal niet raar of opschepperig als je jezelf promoot.

Eerder duidelijk en prettig.

Mits je het niet overdrijft natuurlijk.

Het is een heel slimme manier om doelgericht te solliciteren, te netwerken of klanten te werven.

Ook de verpakking telt

Ook het uiterlijk telt.

Zeker in deze tijden.

Dus mocht jij jezelf willen neerzetten als iemand die heel precies en nauwkeurig werkt, dan past daar ook een nette outfit bij.

Bekijk dus goed hoe jij je kleed naar een sollicitatiegesprek.

En om het af te maken moet ook je cv perfect aansluiten bij jouw branding.

Bekijk goed welke cv opmaak geschikt is voor als merk.

Gelukkig zijn er tegenwoordig legio cv opmaak tools op de markt waarmee je eenvoudig een schitterend cv maakt.

De bekendste online cv tools zijn op dit moment cvster.nl, cvmaker.nl en cv.nl.

Hoe krijg je gegarandeerd een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek?
Ontdek 5 CV geheimen die je concurrentie niet toepast