Wie wil opvallen bij een sollicitatie, zet zichzelf neer als merk. Als je weet hoe dit werkt, kan het een enorme impact hebben op de zoektocht naar jouw droombaan. Daarom gaan we in dit artikel exact vertellen wat personal branding is en hoe je dit kunt gebruiken tijdens je sollicitatie.
Inhoudsopgave
Wat is personal branding?
Personal branding betekent jezelf als merk neerzetten, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je potentiële werkgever (of klanten) zien wie je bent en waar je voor staat.
Jij bent een merk. Een personal brand.
En een merk kun je succesvol ‘in de markt’ zetten: dat is precies wat jij moet gaan doen als je gaat solliciteren.
Want je kansen op een baan nemen toe door jezelf op een sterke manier te profileren.
Hoe maak je een sterke personal brand?
Dat kan online – bijvoorbeeld met een blog, een sterk LinkedIn profiel of een prachtig Instagram-account – en offline: door slim te netwerken.
Het idee van jezelf als merk neerzetten, is niet nieuw. The New York Times schreef hoe je jezelf kunt verkopen op een goede manier (via de Volkskrant).
Volg onderstaand stappenplan en kom in no-time tot jouw unieke personal brand.
1. Bekijk wat jou uniek maakt
Start met de volgende stappen:
- Breng in kaart wat kenmerkend en typerend is voor jou.
- Beschrijf wat jouw unieke kwaliteiten, talenten en waarden zijn.
- Schrijf op welk probleem jij bij uitstek voor een klant of werkgever kunt oplossen (en al hebt opgelost in het verleden).
Schakel de hulp in van collega’s, vrienden en bekenden en vraag hen wat ze typerend vinden voor jou en wat voor een indruk je bij hen achterlaat.
Stel jezelf een aantal belangrijke vragen:
- Waar ben je goed in?
- Waar vinden anderen jou goed in?
- Wat vinden anderen bijzonder aan jou?
Maak vervolgens een snelle SWOT analyse van jezelf.
- Wat zijn jouw sterktes en wat zijn jouw zwaktes?
- Waarin ben jij anders dan anderen?
- Welke combinatie van eigenschappen maakt jou uniek?
Bepaal wat jouw Unique Selling Points (USP’s) zijn.
Vergelijk jezelf met een merk. Ieder merk heeft een aantal duidelijke eigenschappen:
- Denk bijvoorbeeld aan Het Kruidvat: ‘Steeds verrassend altijd voordelig’. Bijna iedereen heeft hetzelfde beeld bij het Kruidvat. En daarmee maak je een sterk merk.
- Waaraan denk je bij het merk Apple? Premium? Gebruiksvriendelijk? Duur?
Ieder merk heeft zo zijn eigen sterke (en minder sterke) eigenschappen. En die heb jij ook!
2. Bepaal wat je wil bereiken
Bepaal wat je wilt bereiken: wat voor baan of functie ambieer je?
Denk na over wat voor soort indruk je achter wilt laten.
Niet iedere eigenschap of elk kenmerk is even relevant in het kader van jouw persoonlijke ambitie, maak daar keuzes in.
Zodra je een idee hebt van wat je wilt bereiken, is het belangrijk om prioriteiten te stellen.
Focus op de doelen die voor jou het belangrijkst zijn en waaraan je de meeste energie en tijd wilt besteden.
3. Formuleer een paar krachtige regels
Ok je hebt nu al het een en ander op papier staan.
Probeer alles wat je hebt verzameld om te zetten naar een paar krachtige zinnen die jou omschrijven.
Authenticiteit speelt een belangrijke rol in het onderscheidend maken van jezelf.
Probeer veelgebruikte termen te vermijden zoals teamspeler, leergierig of hard werkend. Dat kan namelijk iedereen claimen en de minst creatieve mensen zullen dit ook doen.
Dit kun je overigens ook perfect gebruiken voor je persoonlijk profiel op je cv en je LinkedIn profiel.
Zorg dat je totale online aanwezigheid met elkaar in lijn is.
Google jezelf eens en bekijk wat je tegenkomt.
4. Promoot jouw brand
Je hebt nu een perfecte personal brand neergepend.
Maar what’s next?
Je zult jouw persoonlijk merk moeten gaan laden zoals dat zo mooi heet.
Hoe doen marketeers dat bij producten?
- Reclame maken
- Verhalen vertellen (story telling)
- Het merk en haar USP’s promoten
En dit is exact wat jij ook moet gaan doen.
Een makkelijke start is te beginnen op social media.
Denk aan LinkedIn of X (Twitter).
Hier kun je perfect een zakelijk kanaal beginnen met jouw brand in de hoofdrol.
Ben je een online marketeer?
- Tweet dan zelf berichten over alles wat jij interessant vindt rondom online marketing
- Schrijf op wat jou bezig houdt op LinkedIn
En wees niet bang om anderen te retweeten en te reageren op anderen. Dit is namelijk de manier om andere vakgenoten te leren kennen en bekendheid te krijgen.
En dit hoef je echt niet iedere dag te doen.
Start met 1x per week een korte post naar bijvoorbeeld een interessant artikel en in het kort jouw commentaar daarop. Wat vind jij goed aan het artikel?
Let the world know!
Het zal je verbazen hoe snel je in contact komt met nieuwe mensen.
Een tweede voordeel is dat als je solliciteert bij een organisatie de recruiter jouw LinkedIn profiel zal bekijken. En als hij of zij ziet hoe actief jij bezig bent met je vak zal dit alleen maar pluspunten opleveren.
Je online reputatie is dan ook erg belangrijk bij het solliciteren.
Expert advies
Jouw personal brand in een sollicitatiegesprek: de Elevator pitch
Met een sterke elevator pitch kun je jouw brand tot leven laten komen in een sollicitatiegesprek.
Wat is een elevator pitch?
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in ongeveer 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt.
Kortom: het is een samenvatting van jouw personal brand.
Een goed geformuleerde pitch helpt jou om tijdens een sollicitatiegesprek, maar ook tijdens netwerkgesprekken kort en krachtig duidelijk te maken wat jij te bieden hebt.
Met een elevator pitch formuleer je wie jij bent, wat je kunt, want je onderscheidt van anderen en voor welk probleem jij de oplossing hebt.
Met een duidelijke en heldere boodschap hoeven anderen niet zelf te bedenken wat jij eventueel voor hen zou kunnen betekenen, maar is dat in één keer duidelijk.
Gerelateerd
Wees niet te bescheiden
Vaak staat bescheidenheid of schaamte in de weg.
Wat zullen ze wel niet van me denken als ik een promotiepraatje over mezelf houd? Vinden mensen dan dat ik opschep?
Die negatieve gedachten kunnen je tegenhouden om jezelf op de kaart te zetten.
Andere mensen vinden het vaak helemaal niet raar of opschepperig als je jezelf promoot.
Eerder duidelijk en prettig.
Mits je het niet overdrijft natuurlijk.
Het is een heel slimme manier om doelgericht te solliciteren, te netwerken of klanten te werven.
Ook de verpakking telt
Ook het uiterlijk telt.
Zeker in deze tijden.
Dus mocht jij jezelf willen neerzetten als iemand die heel precies en nauwkeurig werkt, dan past daar ook een nette outfit bij.
Bekijk dus goed hoe jij je kleed naar een sollicitatiegesprek.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.