Laatst bijgewerkt op

Online reputatie managen voor het vinden van een baan

Je kunt jezelf met X (Twitter), LinkedIn of een eigen blog breeduit profileren. Je kunt hier echter ook enorme fouten begaan, waardoor je nooit zult worden uitgenodigd. Hieronder volgen tips om je online reputatie te managen en om indruk te maken op je toekomstige werkgever.

social media en solliciteren

Wat is online reputatie?

Bijna iedereen deelt vandaag de dag hun ervaring via forums, blogs en social media.

Wist je dat...
...een recruiter slechts 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV! Download in PDF. Binnen 10 min klaar.
cv maken intro

Wie je ook bent, een online reputatie heb je snel te pakken.

Heb je jezelf al weleens gegoogeld?

En ben je blij met wat je ziet?

Een online reputatie is hetgeen op internet te lezen is over jezelf.

Niet alleen de informatie die je zelf op internet plaatst, bijvoorbeeld op social media, maar ook informatie die anderen online zetten.

Managen van je online reputatie

In de VS is het al jaren bekend dat je je online reputatie goed moet managen, maar in Nederland is er nog steeds vrij weinig awareness.

Je kunt niet zomaar alles online zetten, je moet die content gaan managen.

De meeste mensen doen nog altijd maar wat online, en houden er geen rekening mee dat het er nooit meer af gaat.

Je zult dus bewuster om moeten gaan met wat je op het web doet.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Deze online tool maakt een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat

En zeker als je van plan bent om te gaan solliciteren.

Solliciteren en online reputatie

Ongeveer 30% van alle zoekopdrachten op internet betreft het zoeken naar personen.

En dit aantal neemt elk jaar toe.

Voor recruiters is dit ook de manier om hun toekomstige werknemers online te checken voordat ze een eerste gesprek aangaan:

Meer dan 90% van alle recruiters doet eerst een online check.

Google wordt het meeste geraadpleegd door recruiters om te kijken met wat voor soort persoon ze te maken hebben.

Maar natuurlijk zijn ook LinkedIn, Facebook, Instagram en X (Twitter) populair om te kijken hoe iemand zich gedraagt in het dagelijkse leven.

Wees dus alert op wat je allemaal post!

Hoe hoog scoor jij binnen Google?

Google je eigen naam eens een keer en bekijk wat er boven komt drijven.

Ben je tevreden met wat er staat?

Door het toevoegen van extra content op het internet kun je de zoekresultaten beïnvloeden.

Door het aanmaken van bijvoorbeeld een LinkedIn profiel is de kans groot dat deze pagina (URL) snel wordt opgenomen in de zoekresultaten.

Dit zijn immers populaire pagina’s.

En je zorgt er dan dus voor dat je sneller gevonden wordt door een recruiter.

Met een doorsnee naam heb je veel concurrentie.

De kans is dan groot dat jouw LinkedIn of X (Twitter) profiel niet bovenaan in Google verschijnt maar dat van een naamgenoot.

En waarschijnlijk wil je niet geassocieerd worden met deze naamgenoot.

Degene met de meeste en hoogste kwaliteit links naar zijn of haar profiel verschijnt bovenaan: dit is de manier waarop Google ervoor zorgt dat de belangrijkste zoekresultaten bovenaan verschijnen.

CV met Impact
Je hebt maar één kans op een onuitwisbare eerste indruk
cv maken 30

Ga hier dus mee aan de slag!

Tips voor het managen van je online reputatie

Enkele tips waarmee je rekening dient te houden:

  • Pas op met wat je op je online plaatst: internet heeft een eindeloos geheugen
  • Probeer eenduidig en netjes over te komen. Er mag geen discrepantie zijn. Gebruik overal dezelfde foto en hetzelfde cv
  • Belangrijk is een goede profielfoto op je cv (of op LinkedIn) Lachend en met open ogen. Je kunt erover nadenken om ze speciaal te laten maken door een professionele fotograaf
  • Claim op alle sociale netwerken je naam (bv x.com/jenaam), ook als je niet direct hier iets mee gaat doen. Het kan altijd van pas komen in de toekomst!
  • Claim ook je eigen URL (www.jouwnaam.nl) als deze niet al is geclaimd. Met deze URL kom je vrijwel zeker bovenaan in de zoekresultaten. En over de inhoud van deze website heb je volledig zelf de controle.
  • Zorg dat je aanwezig bent met ‘goede content’ over je professionele leven op voor jou relevante websites. Denk bijvoorbeeld aan websites waar over jouw vakgebied wordt gesproken.
  • Volg alles wat er op internet wordt gezegd over jouw naam via Google Alerts. Een handige tool waarmee je eenvoudig kunt instellen welke zoekwoorden je in de gaten wilt houden. Mocht je iets tegenkomen wat bijvoorbeeld niet klopt of niet in de haak is kun je meteen actie ondernemen

Mooie cv template nodig?

popup cv maken