fbpx

Hoe maak ik een sterke motivatiebrief? 7 Belangrijke tips!

Als sollicitant krijg je vaak de vraag om naast een cv ook een sollicitatiebrief op te sturen.

Het komt echter ook voor dat er niet om een sollicitatiebrief maar om een motivatiebrief wordt gevraagd.

Maar wat is nu het verschil tussen deze 2?

En hoe schrijf je een sterke motivatiebrief?

motivatiebrief voorbeeld

Overeenkomsten tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief

Voordat wij kijken naar de verschillen tussen de brieven, bekijken we eerst de overeenkomsten.

Beide brieven hebben hetzelfde doel, namelijk de interesse van recruiters wekken en uitgenodigd worden voor een gesprek.

Daarnaast hebben de brieven grotendeels dezelfde opbouw.

De brieven hebben een opvallende openingszin waarin de sollicitant zichzelf voorstelt en de aandacht van de lezer wekt.

Een middenstuk waarin de sollicitant vertelt waarom de functie en de organisatie bij hem of haar past.

En een duidelijke afsluiting waarin je aangeeft dat je graag je brief en cv persoonlijk toelicht.

Daarnaast overlapt de inhoud van de brieven elkaar.

Jouw motivatie voor de functie wordt namelijk ook in een sollicitatiebrief beschreven en in een motivatiebrief wordt ook naar je cv verwezen.

Vandaar kunnen een groot aantal tips voor het schrijven van een sollicitatiebrief ook op een motivatiebrief worden toegepast.

Verschillen tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief

Zoals hierboven duidelijk wordt gemaakt hebben sollicitatiebrieven en motivatiebrieven veel overeenkomsten.

Het verschil tussen de brieven ligt voornamelijk in waar je de nadruk op legt.

Een sollicitatiebrief richt zich grotendeels op het toelichten van jouw cv.

In de brief ga je dieper in op jouw werkervaring, je opleidingen, je kennis en vaardigheden en vertel je wat voor invloed deze hebben op jou geschiktheid als potentiële werknemer.

In een motivatiebrief benadruk je vooral wat jouw motivatie is.

Een sterke motivatiebrief richt zich dan ook op het beantwoorden van een aantal ‘waarom’ vragen.

Schrijf in je motivatiebrief:

  • Waarom je bij de organisatie wilt werken
  • Waarom de functie jou aanspreekt
  • Waarom je geschikt bent voor de baan

Het duidelijk beantwoorden van deze vragen geeft je daarnaast meer ruimte om jou als persoon te laten zien.

Wat zijn de belangrijkste zaken waar een goede motivatie over moet beschikken?

Tip 1. Stel jezelf voor

Vertel kort wie jij bent.

Schets een beeld van jezelf aan de hand van je werkervaring en opleiding.

En beperk dit gedeelte tot 1 of 2 zinnen.

Hiermee zorg je ervoor dat je het belangrijkste vertelt.

Bijvoorbeeld:

Mijn naam is X en ik werk als onderzoeker bij organisatie Y. Ik krijg ontzettend veel energie als ik me volledig kan vastbijten in een interessant onderzoek met betrekking tot Z.

Tip 2. Vertel wat je hebt bereikt

Laat duidelijk genoeg zien hoe het bedrijf kan profiteren van je achtergrond en vaardigheden, en ze zullen niet veel tijd nodig hebben om te besluiten dat ze je moeten aannemen.

Vaak wordt de fout gemaakt om verantwoordelijkheden op te sommen.

Bijvoorbeeld:

Ik ben verantwoordelijk voor het onderzoek naar X.

Niet doen.

Vertel in plaats daarvan wat je hebt bereikt.

Bijvoorbeeld:

Afgelopen 3 jaar gewerkt aan onderzoek X en nieuwe manieren gevonden om Y te transformeren tot Z.

Maak het concreet en tastbaar.

En als het even kan: gebruik cijfers, percentages en jaartallen.

De specifieke ervaring of prestaties die jou onderscheiden van de rest van de kandidaten is zeer belangrijk.

Als je bijvoorbeeld weet dat een organisatie op zoek is naar een goede verkoper, dan kun je gemakkelijk een wow-effect creëren door harde cijfers te noemen, bijvoorbeeld:

De verkoopdoelstellingen van afdeling X met meer dan 20% overschreden in 2019.

Tip 3. Vertel een persoonlijk verhaal

Mensen vinden het fantastisch om een verhaal te lezen.

Nog beter:

Een persoonlijk verhaal.

Hebben jij en de organisatie beiden een passie voor duurzaamheid?

Ben jij afgestudeerd op het onderwerp dat onderzocht moet gaan worden binnen je toekomstige functie?

Zorg dat je een link legt tussen de activiteiten van de functie, de organisatie en jezelf.

Vergelijk de volgende 2 voorbeelden:

Ik zou graag willen solliciteren op de functie van onderzoeker omdat ik altijd al een passie heb gehad voor natuurkunde.
Ik zou graag willen solliciteren op de functie van onderzoeker omdat ik een enorme passie heb voor natuurkunde sinds ik op 10 jarige leeftijd mijn eerste (werkende!) raket bouwde.

Zie je hoe het 2e voorbeeld meer leeft?

De motivatie is sterker want je gebruikt een echt voorbeeld.

Het zorgt ervoor dat je motivatie tastbaar wordt.

En dat is onmisbaar om een klein vonkje te doen ontsteken bij de lezer: deze persoon zegt niet alleen dat hij een passie heeft (dat kan iedereen) maar laat ook zien waarom.

Daarnaast laat het duidelijk zijn wat voor persoonlijkheid jij hebt. Door korte persoonlijke verhalen te vertellen laat je zien wat voor soort persoon jij bent.

Je hebt precies door wat voor type persoon dit is:

Ik deins er niet voor terug om te zeggen wat ik denk. Op de basisschool noemde de juf mij altijd al mevrouw kletskous.

Of wat voor soort persoonlijkheid hierbij past:

Ik vind het heerlijk om avonden achter elkaar door te brengen met boeken over onderwerp Y.

De truc is om de gevraagde eisen van de vacature te vertalen naar een persoonlijk verhaal.

Wat voor type persoon zoeken ze voor deze functie?

En hoe kan jij laten zien dat jij die persoon bent die ze zoeken?

Tip 4. Schrijf overtuigend en vol enthousiasme

Je zult je gehele brief op een overtuigende en energieke manier moeten brengen.

Een slimme manier hebben we al gezien: overtuig met praktijkvoorbeelden en harde cijfers.

Daarnaast werkt het heel goed om vol energie en enthousiasme je verhaal te doen.

Vergelijk onderstaande voorbeelden.

Bij dezen zou ik graag willen solliciteren op de functie van X.
Toen ik de functie van X zag, werd ik meteen enthousiast en daarom zou ik heel graag willen solliciteren.

Een klein verschil maar het laat wel meteen zien dat je enthousiast bent en dat is een cruciale motivatie die vaak wordt vergeten.

Tip 5: Vertel wie je al kent

Ben je doorverwezen door het Hoofd Communicatie?

Vertel het!

Ken je de product manager van afdeling Y, vertel het!

Je netwerk opent de meeste deuren en het kan zeker geen kwaad om te ‘name droppen’ in je brief.

Zorg ook voor een correcte aanhef van je brief: dat betekent dus dat je weet aan wie je de brief richt!

Recruiters willen graag hun eigen naam zien staan op de brief.

Geef ze die ook door een goede voorbereiding.

Tip 6: Toon ambitie

Je nieuwe werkgever wil graag mensen met ambitie.

Laat dit dus ook zien in je brief.

Een manier om dit te doen heb je al geleerd:

  • Laat zien welke resultaten je hebt gehaald in het verleden

Maar er is nog een mooie manier om je ambitie te tonen:

  • Laat zien wat je nog wil bereiken

Bijvoorbeeld:

Mijn droom is om ooit nog in aanmerking te komen voor een Nobelprijs.

of

In de toekomst zou ik graag leiding willen geven aan een team van gemotiveerde UX Designers

Vertel wat je plannen, ambities en toekomstdromen zijn!

Tip 7. Neem het initiatief

We raden je aan om je brief af te sluiten met de belofte dat je de brief binnen een bepaalde termijn (1-2 weken) zult opvolgen.

Misschien een beetje eng, maar je zult zien dat initiatief tonen wordt beloond.

Het houdt jouw naam en kwalificaties onder het oog van de recruiter gedurende de gehele sollicitatieprocedure.

Heel veel succes!