Competentie of vaardigheid Luisteren (met voorbeelden)

Kun jij goed luisteren? Dat is een goede eigenschap, die ook op het werk wordt gewaardeerd.

Als je het in een vacature tegenkomt als gewenste competentie, wordt er een specifieke vorm van communicatieve vaardigheden verwacht.

Luisteren is dan ook een vaardigheid die je kunt leren verbeteren.

Wist je dat...
...een recruiter 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!

In dit artikel vertellen we je meer over luisteren als competentie.

Wat betekent luisteren?

Als vaardigheid betekent luisteren dat je met aandacht en geduld met anderen kunt praten.

Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven.

Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.

(definitie luisteren)

Ontwikkelen van luistervaardigheid

Luistervaardigheid als competentie betekent vooral aandacht voor de ander hebben. Je kunt met empathie begrijpen wat de ander zegt en wat er bedoeld wordt.

Daarnaast is het nodig dat je belangrijke boodschappen kunt oppikken uit het verhaal van de ander. Mensen zeggen niet altijd wat ze bedoelen, zeker als er een mate van beleefdheid wordt verwacht.

Je traint je luistervaardigheid door

  • Tijdens het communiceren met anderen te proberen om zelf niet te vaak aan het woord te komen. Luister oprecht naar wat de ander zegt en stel veel vragen. Belangrijk is ook om de ander aan te moedigen om te praten. Je kunt je gesprekspartner stimuleren en uitnodigen om hun verhaal te doen.
  • Het is ook belangrijk dat je op een later moment onthoudt wat iemand je eerder heeft verteld. Daarmee laat je zien dat je interesse hebt voor wat de ander te zeggen heeft.

Bekijk onderstaande video met 5 praktische tips om beter te leren luistern.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Maak online een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.

Waarom de competentie luisteren?

Als je samenwerkt met anderen of een dienstverlenend beroep hebt, is het belangrijk dat je met aandacht kunt luisteren.

Door oplettendheid in je contact met anderen voorkom je communicatieproblemen.

Ook zorgt het ervoor dat relaties versterken en duurzaam worden.

Maar er is ook een andere reden om deze competentie te ontwikkelen.

Je bent pas in staat om iemand te overtuigen als je goed leert luisteren. Weet wat de ander denkt zodat je hierop kunt inspelen.

Voorbeelden van goed kunnen luisteren

Tijdens je sollicitatie kun je al laten zien dat je goed kunt luisteren, door tijdens het gesprek op te letten en door te vragen. Je kunt je luistervaardigheid ook aantonen met concrete voorbeelden van je gedrag:

  • Neemt de tijd om een ander zijn verhaal te laten doen
  • Kan goed notuleren
  • Is geduldig
  • Heeft veel interesse voor mensen
  • Begrijpt snel wat er bedoeld wordt
  • Stelt scherpe vragen
  • Kan tussen de regels door lezen

Benoem ook situaties waarin jouw vermogen om te luisteren naar voren kwam:

  • Tijdens het contact met een klant kreeg je het idee dat deze persoon ontevreden was, maar dit niet uitsprak. Welke vragen heb je gesteld om meer te weten te komen?
  • Je collega zat er doorheen en had een luisterend oor nodig. Op dat moment had jij het net druk met een eigen taak. Hoe heb je dit aangepakt?
GERELATEERD

De 50 belangrijkste competenties en vaardigheden

Kant-en-klare CV templates
Binnen 10 minuten een elegant en creatief CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?