10 Belangrijkste vaardigheden voor een baan in de Zorg

vaardigheden zorg

Welke vaardigheden en competenties zijn belangrijk als je in de zorg werkt of van plan bent om te gaan werken in de zorgsector?

Kennis en ervaring is erg belangrijk in de zorg, maar als je beschikt over de juiste zachte of persoonlijkheid vaardigheden heb je een streepje voor.

Wist je dat...
...een recruiter 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!

Soft en hard skills in de zorg

Vaardigheden in de zorg kunnen we indelen in 2 groepen: soft skills en hard skills.

  • Soft skills. Dit zijn persoonlijke vaardigheden. Denk aan het gemakkelijk een praatje maken met mensen. Inlevingsvermogen of mensen op hun gemak kunnen stellen.
  • Hard skills. Specifieke kennis en vaardigheden die voor een bepaald vak nodig zijn. Een verpleegkundige moet bijvoorbeeld injecties kunnen zetten en verbanden aan kunnen leggen. Op een IC heb je weer meer technische vaardigheden nodig dan in een verpleeghuis. Kennis waarvoor je opleiding en praktijktraining nodig hebt.

In dit artikel zoomen we in op de eerste groep: soft skills oftewel persoonlijke vaardigheden.

Welke vaardigheden heb je nodig in de zorg?

Bekijk de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt als je in de zorg wil werken.

1. Empathisch vermogen

Als je werkzaam bent in de zorg is het erg belangrijk dat je je goed kan inleven in anderen.

Empathie komt vaak terug in zorgvacatures. Met empathie worden verschillende dingen bedoeld:

  • Goed gevoel geven aan patiënten of cliënten. Je zorgt ervoor dat anderen zich snel op hun gemak voelen bij jou.
  • Makkelijk contact kunnen maken met verschillende doelgroepen. Je hebt namelijk niet alleen met cliënten te maken, maar ook met collega’s, mantelzorgers en familieleden.

Een goede verzorgende of verpleegkundige heeft empathie voor de pijn en het lijden van anderen.

Je bent in staat om compassie te voelen en troost te bieden. Soms is een sympathieke verzorgende het enige lichtpuntje op een dag van een cliënt. Het is daarom belangrijk om empatisch te kunnen zijn bij het uitvoeren van je functie.

2. Initiatief nemen

Initiatief nemen is het voortouw nemen om ergens mee te beginnen. Binnen de zorg betekent het dat jij begint met het ondernemen van actie om problemen op te lossen of verbeteringen door te voeren. Je neemt zelf besluiten of vraagt aan anderen om dat te doen.

Daadkracht is een vaardigheid die sommige mensen van zichzelf al bezitten, maar je kunt het ook oefenen en leren met behulp van opleidingen.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Maak online een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.

In de zorg is het belangrijk dat je snel actie onderneemt, zeker in kritieke situaties.

3. Communicatieve vaardigheden

Goed kunnen communiceren komt in elk beroep van pas, maar als medewerker in de zorg is goed kunnen spreken en luisteren een must.

Je kunt helder communiceren, niet alleen met patiënten, maar ook met collega’s, artsen en families.

Door goed te luisteren naar de behoeftes van een patiënt kun je hen het beste helpen. Een eenzame patiënt een goed gevoel geven door een luisterend oor te bieden, of contact maken met een dementerende kan enorm bevredigend zijn.

4. Samenwerken

Als je in de zorg werkt, maak je eigenlijk altijd deel uit van een team.

Daarom moet je goed kunnen samenwerken met je collega’s.

Denk aan het overdragen van werk, het ondersteunen van je collega’s als ze het moeilijk hebben of het coachen van jongere, minder ervaren collega’s.

5. Stressbestendig

Druk maakt dagelijks deel uit van de meeste banen in de zorg.

En die druk is de laatste jaren alleen maar toegenomen. De vergrijzing en de coronacrisis vergt het maximale van alle mensen in de gezondheidszorg.

Verzorgen kan daarnaast een stressvol beroep zijn omdat je met schrijnende gevallen te maken hebt.

Het vermogen om lijden en dood te accepteren zonder dat het persoonlijk wordt, is ontzettend belangrijk.

Je dient stressbestendig te zijn, wil je dit beroep op de lange termijn kunnen volhouden.

6. Flexibel

Geen dag is hetzelfde in de zorg. Je hebt een flexibel rooster wat betekent dat je ’s avonds, in het weekend of op feestdagen zult moeten werken.

Ook kan het regelmatig voorkomen dat je moet overwerken.

Er wordt veel gevraagd van een verpleegkundige of een verzorgende. Deze gevraagde flexibiliteit moet je goed liggen: het is een uitdaging voor jou om je zo goed mogelijk aan te passen.

Bovendien veranderen dingen altijd in de gezondheidszorg. Er zijn continu nieuwe behandelmethodes en nieuw beleid waar jij rekening mee moet houden.

7. Omgaan met kritiek

Ook in de zorg moet je kritiek kunnen accepteren en ervan leren. De hiërarchie in de zorg is vaak nog sterk aanwezig. In de praktijk betekent dit dat een arts de dienst uitmaakt en dat verpleegkundigen zullen moeten doen wat een arts verlangd.

Dat wil niet zeggen dat je als verpleegkundige alleen maar opdrachten van artsen uitvoert zonder hier zelf bij na te denken, maar je moet wel open staan voor kritiek en opdrachten van bovenaf.

Snel een CV nodig?

Gemakkelijk invullen, Professionele CV templates, direct te downloaden en klaar in 10 minuten!

Kritiek komt ook steeds vaker van mondige patiënten en familie. Het is heel belangrijk dat je hier op een goede manier mee om kunt gaan.

8. Praktisch

In de zorg ben je het beste af als je praktisch bent ingesteld en mensen graag zo goed mogelijk helpt.

Niet op de automatische piloot natuurlijk want het blijft mensenwerk.

9. Opmerkzaam

Een kritische, signalerende blik is onmisbaar in de zorg. Als er iets speelt bij een patiënt ben jij de eerst verantwoordelijke dus het is van belang dat je zeer opmerkzaam bent.

Ook met betrekking tot zaken die beter kunnen binnen jouw eigen team of afdeling. Het is van belang dat je dit signaleert en er ook naar handelt.

In de zorgsector kan iedere handeling letterlijk het verschil tussen leven en dood betekenen. Je laat niets aan het toeval over en je hebt oog voor ieder detail. Of het nu gaat om het lezen van een dossier of het toedienen van medicatie.

10. Probleemoplossend vermogen

Je moet altijd klaar staan voor het oplossen van lastige situaties.

Of het nu aankomt op het opvangen van familie, een patiënt of cliënt troosten of praten met een lastige verpleeghuisarts.

Jij kunt in iedere situatie snel denken en problemen oplossen die zich voordoen.

Wil jij snel echt goed Engels leren?

Leer professioneel Engels in slechts 15 min per dag (online)

Ontwikkelen vaardigheden zorgsector

Zo, nu weet je welke vaardigheden van belang zijn in de zorg.

En dat is stap 1 om ze verder te gaan ontwikkelen.

Bekijk bovenstaande lijst en bedenk waar jij nog meer aandacht aan zou kunnen besteden.

Schrijf voor jezelf op waar je aan gaat werken de komende tijd.

Bijvoorbeeld de vaardigheid flexibiliteit:

  • Schrijf de komende werkweek op wanneer de situatie vraagt om een flexibele houding. Hoe heb je dit aangepakt en wat was het resultaat?
  • Vraag ook aan je collega’s hoe je dit hebt aangepakt en wat je beter kunt doen.

Als je op deze manier praktisch aan de slag gaat, zul je merken dat je bewuster wordt van je handelen en daarmee ook beter wordt in wat je doet.

Kant-en-klare CV templates
Binnen 10 minuten een elegant en creatief CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?