Voor een goede sollicitatiebrief in het Engels gelden ongeveer dezelfde regels als voor Nederlandstalige sollicitatiebrieven. Er zijn echter belangrijke verschillen. Hieronder volgen de belangrijkste tips bij het schrijven van een Engelse sollicitatiebrief inclusief handige voorbeelden.
Inhoudsopgave
Voorbeeld sollicitatiebrief in het Engels
Er zijn verschillende redenen om een brief in het Engels te moeten schrijven.
De belangrijkste:
- Je bent van plan om te gaan werken in het buitenland bij een Engelstalige organisatie.
- Als je solliciteert bij een internationale organisatie. Als de vacaturetekst in het Engels is, wordt er van je verwacht dat je de motivatiebrief (en cv) in het Engels schrijft.
Download hieronder een sterk voorbeeld van een sollicitatiebrief in het Engels en doe inspiratie op.
voorbeeld sollicitatiebrief engels (PDF)
voorbeeld sollicitatiebrief engels (Word)
Hoe schrijf je een Engelse sollicitatiebrief?
We lopen de belangrijkste tips met je door als je een brief in het Engels wil schrijven.
Afzender en geadresseerde
Net zoals bij een Nederlandse brief begin je met de afzender en de geadresseerde.
- Je dient je naam en adres in de linker- of rechter bovenhoek (in het briefhoofd) te vermelden.
- De geadresseerde vermeld je met naam en titels.
- De vrouwelijke titel is ‘Ms.’ en is de meest gangbare. Hierbij wordt in het midden gelaten of iemand gehuwd (‘Mrs.’) of ongehuwd (‘Miss’) is.
- De mannelijke aanspreektitel is ‘Mr.’. Een academische titel zoals ‘Dr’ vervangt de vrouwelijke en mannelijke aanspreektitel.
- Het huisnummer komt voor de straatnaam. Straatnamen worden niet afgekort. De woorden ‘Street’, ‘Avenue’, ‘Lane’ en Park’ zijn nieuwe woorden die met een hoofdletter beginnen.
Bijvoorbeeld:
Mr. Alexander Procter & Gamble 450 W. 33 Street New York, NY 10001
Datum notatie
De datum kan op verschillende manieren worden geschreven.
De volgende schrijfwijzen kun je allemaal gebruiken:
May 10, 2022 May 10th, 2022 10 May 2022 10th May 2022
Lengte van de brief: hou het kort!
Probeer de brief te beperken tot 1 pagina.
Echter als je brief uit meer dan één pagina bestaat, noem je behalve het paginanummer ook steeds de geadresseerde en de datum:
John Alexander May 10, 2022 Page 2
of
John Alexander May 10, 2022 Page 2
Aanhef
Wanneer je de naam van de geadresseerde kent is de aanhef als volgt:
Dear Mr. Alexander,
Weet je niet aan wie je schrijft, gebruik dan:
Dear Sir(s),
of
Dear Madam,
Maar het is natuurlijk altijd beter als je een naam hebt.
Bel daarom even aan wie je de brief moet richten.
Zo heb je ook weer een extra contactmoment waarop jij jezelf kunt profileren.
Bij een Engelse brief volgt na de naam een komma.
Bij Amerikaanse brieven is dit een dubbele punt (zie verderop).
Dear Sir / Madam = Geachte Heer / Mevrouw Dear Sirs = Mijne Heren Gentlemen = Mijne Heren (VS) Dear Mr. White = Geachte Heer White Dear Mrs. White = Geachte Mevrouw White Dear Miss Miller = Geachte juffrouw Miller Dear Ms. Boyle = Geachte Mevrouw Boyle (Het is niet bekend of zij getrouwd is of niet)
Openingszin
Natuurlijk wil je opvallen met een originele openingszin.
Denk aan:
- een compliment over de organisatie
- een persoonlijk verhaal
- iets actueels dat relevant is voor de functie
Bijvoorbeeld:
Beautiful designed products with an affordable price. IKEA products have a prominent place in my interior and that is why I would love to work as sales representative in the London branch at Bugsby's Way.
Motivatie
Het belangrijkste deel van je brief is je motivatie.
- Waarom wil je graag deze functie?
- Waarom wil je werken bij deze organisatie?
Vaak werkt het goed om een persoonlijk verhaal te vertellen.
From my early childhood on I have always played with my older sisters pretending we are running a shop and I still love that today.
Probeer zoveel mogelijk te bewijzen waarom je bepaalde vaardigheden bezit.
Bijvoorbeeld:
I have experience with working hard because the last 3 years I have run early shifts at [je vorige werkgever].
Of:
I am confident that I am a strong addition to your team, because I am [vertel je competenties en vaardigheden]
Afsluiting
Geef in de laatste zinnen van je brief aan dat je graag een persoonlijk gesprek wil.
De lezer moet in actie komen na het lezen van je brief.
Als bekend is aan wie je de brief schrijft, gebruik je als afsluiting voor je sollicitatiebrief:
Yours sincerely,
Indien het niet bekend is, gebruik je:
Yours faithfully,
Alleen het eerste woord krijgt bij de afsluiting een hoofdletter.
Je sluit af met een komma.
Onder je eigen handtekening schrijf je jouw eigen naam met de voornaam voluit.
Dus bijvoorbeeld:
Thank you for your time considering my application and I look forward to hearing from you. Yours sincerely, [handtekening] Bart Willen
Extra tips
- De correcte vertaling van functie = position, post of job (en dus niet function)
- De Engelse vertaling van een universitaire opleiding = graduate of college graduate
- Een hbo studie = bachelor
- Een reactie = reply (en dus niet reaction)
- Een curriculum vitae = CV (in Engeland) en in Amerika een résumé
- Gebruik geen afkortingen, maar schrijf voluit. Dus niet I’m maar I am.
Sollicitatiebrief in het Amerikaans
Hieronder volgen de voornaamste verschillen bij het schrijven van een sollicitatiebrief voor de Amerikaanse markt ten opzichte van de Engelse brieven.
In Amerika is het gebruikelijk om de eerste voornaam voluit te schrijven:
Dr. John Alexander Ms. Caroline Beckham
Bij de Amerikaanse brief komt na de aanhef een dubbele punt.
Wanneer je de naam van de geadresseerde kent, is de aanhef:
Dear Mr Alexander:
Als het niet bekend is aan wie je de brief schrijft, gebruik je als afsluiting:
Sincerely yours,
Engels cv
Ben je op zoek naar tips en goede voorbeelden van een Engels cv?
Bekijk dan dit professionele Engelse cv voorbeeld.