Competentie Delegeren (met voorbeelden)

In leidinggevende functies is delegeren een van de belangrijkste vaardigheden.

Maar ook wie samenwerkt met anderen moet goed kunnen delegeren. Je hoort dit daarom vaak als gevraagde competentie bij een sollicitatie.

Wat is delegeren precies en hoe kun je leren om het beter te doen?

In dit artikel nemen we je mee in deze vaardigheid, met concrete voorbeelden van goed delegeren.

Wat betekent delegeren?

Delegeren is het uitbesteden van taken en verantwoordelijkheden aan anderen.

Een ander kan werk in jouw naam doen of het volledig van je overnemen.

Je wil dus niet alles zelf doen, maar weet hoe je dezelfde resultaten boekt door werk uit handen te geven.

(definitie delegeren)

Ontwikkelen van vermogen om te delegeren

Delegeren wordt vaak gezien als een leiderschapskwaliteit, maar ook teamleden kunnen soms taken aan elkaar toebedelen.

Wat je rol ook is, om te kunnen delegeren moet je weten wat de sterke punten van anderen zijn. Ook ben je in staat om goed overzicht te houden.

Werknemers die graag zelf de controle houden, kunnen moeite hebben met delegeren.

Iemand die veel delegeert, kan daarentegen de indruk wekken zelf niets te willen doen.

Jouw stijl van delegeren is daarom belangrijk. Communiceer transparant over de redenen dat je werk aan anderen toewijst.

Sta ook open voor een afwijzing van een ander en respecteer grenzen.

Waarom de competentie delegeren?

Niet iedereen kan alles zelf doen. Zeker in een baan met veel verantwoordelijkheden wil je soms werk uitbesteden.

Dit kan de productiviteit ten goede komen, omdat iedereen zich op zijn eigen expertise focust.

Goede leiders houden overzicht en weten wat ze aan anderen hebben, wat belangrijk is om te kunnen delegeren.

Voorbeelden van delegeren

Je wil graag duidelijk maken dat jij een ster bent in delegeren. Dat doe je door concrete voorbeelden te geven van je talent:

  • Kent de eigen sterke en zwakke punten, maar ook die van anderen
  • Weet wat de talenten van anderen zijn
  • Kijkt vooruit en ziet waar knelpunten in een planning zitten
  • Kan op een uitnodigende manier instructies geven
  • Weet anderen te motiveren om een taak op te pakken
  • Werkt graag samen
  • Voelt zich verantwoordelijk voor meer dan de eigen taken

Beschrijf ook concrete situaties waarin jij succesvol hebt gedelegeerd:

  • Jij kwam in de knel met je planning en zocht een collega om taken van je over te nemen. Vertel hoe je dit hebt aangepakt.
  • Je vroeg iemand om iets voor je te doen, maar diegene vond zichzelf niet goed genoeg. Hoe heb jij hem of haar overtuigd?

Unieke cv templates
Binnen 15 minuten een perfect cv waarmee je positief opvalt. Voer je gegevens in, kies je template, download je cv en solliciteer op jouw droombaan.

Mooie cv template nodig?