Als je solliciteert op een leidinggevende functie of een lead positie, zul je vaak coachen tegenkomen als gevraagde competentie. Maar ook in andere banen wordt coaching steeds belangrijker als vaardigheid.
Wat wordt er precies van je gevraagd op het werk als je moet kunnen coachen?
In dit artikel zetten we uiteen wat de competentie coachen betekent en hoe je aantoont dat jij dit onder de knie hebt.
Inhoudsopgave
Wat betekent coachen?
Coachen is het ondersteunen van anderen bij het navigeren van een probleem.
Je gaat door middel van een gesprek met iemand op zoek naar de beste oplossing. Samen bedenk je stappen die gezet moeten worden om daar te komen.
Soms wordt coachen verward met de leiding nemen, maar dat is niet wat een coach doet. Coachen is iemand helpen om iets zelf te doen.
Ontwikkelen van de vaardigheid coaching
Een goede coach kan goed luisteren. Als je je wilt ontwikkelen in de competentie coachen, zul je ten eerste je gespreksvaardigheden kunnen bijscherpen.
Als je iemand gaat coachen ben je in de eerste plaats gesprekspartner en daarna ondersteuner.
Voor resultaatgerichte mensen kan het lastig zijn om alleen te luisteren naar de problemen van anderen. Zij willen graag meteen met oplossingen komen.
Coaching draait om het overzicht houden en iemand zelf een oplossing laten vinden. Je kunt daarbij sturend zijn, maar je zult geduldig moeten zijn.
Waarom de competentie coachen?
Veel starters en professionals die nieuw zijn of zich willen ontwikkelen hebben behoefte aan een goede mentor of coach.
Als een collega of leidinggevende goed kan coachen, kan in samenwerking naar een oplossing worden gezocht.
Iemand die het overzicht houdt en goed kan aanvoelen wat anderen nodig hebben om verder te kunnen is ontzettend belangrijk voor een organisatie.
Vaak is het een belangrijke competentie voor iemand die wil doorgroeien naar een senior positie.
Op de werkvloer ben je dus erg waardevol als je goed kunt coachen.
Voorbeelden van coachen op het werk
Je kunt ervaring hebben als coach, maar ook op andere manieren kun je aan coaching doen.
Denk aan:
- Gaat de dialoog aan om oplossingen te zoeken
- Voelt het aan als iemand niet lekker in zijn vel zit en kan goed omgaan met emoties van anderen
- Weet te relativeren en heeft een positieve instelling
- Kan anderen motiveren en helpen om te zoeken naar een oplossing
- Neemt de tijd om naar anderen te luisteren
- Kent verschillende methoden om gesprekken te voeren
Beschrijf ook concrete situaties waarin jij coachend te werk ging:
- Je treedt op als een mentor voor collega’s die het vak van jou kunnen leren. Noem voorbeelden van collega’s die je hebt geholpen.
- Je hebt een collega ondersteund in een moeilijke periode. Maak duidelijk welke gespreksmethode je hebt gebruikt om diegene te helpen.
- Als leidinggevende had je iemand in je team die moeilijk te motiveren was. Dit is jou uiteindelijk toch gelukt. Vertel hoe je dat hebt aangepakt.
Gerelateerd
Beste video’s over coaching
Bekijk onderstaande video over hoe je het beste een team kunt coachen.
Simon Sinek geeft een praktische feedback methodiek met een ‘growth mindset’.
Beste boeken over coachen
Wil je meer lezen over de competentie coachen? Bekijk dan onderstaande boeken.
Auteur van dit artikel is Sebastiaan van Rijsewijk. Hij is eigenaar van beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.