Empathie en inlevingsvermogen vind je steeds vaker als functie-eis in vacatures. Zeker in banen waarbij je veel met klanten en relaties werkt, is het belangrijk dat je een goed inlevingsvermogen hebt. Maar ook als je bijvoorbeeld een baan zoekt in de zorg is dit een belangrijke competentie.
In dit artikel leggen we uit wat bedoeld wordt met empathie als vaardigheid of competentie. Ook geven we concrete voorbeelden waarmee je tijdens je sollicitatie duidelijk maakt dat je dit goed kunt.
Inhoudsopgave
Wat betekent empathie?
Iemand met empathie kan zich goed inleven in een ander. Je verplaatst je in andermans belevingswereld, emoties en gedachten. Dit wordt ook wel emotionele intelligentie genoemd.
Je kunt je indenken wat iemand op een bepaald moment denkt of kunt voorspellen wat diegene gaat denken.
Empathie is ook het meeleven met gevoelens van een ander, ook als je die zelf niet voelt of begrijpt.
Waarom de competentie empathie?
Als je met mensen werkt, zul je inlevingsvermogen nodig hebben.
In het contact met klanten, cliënten of collega’s is empathisch vermogen van belang om conflicten te voorkomen en om werkrelaties gezond te houden.
Empathie op de werkvloer is dus nodig om de sfeer goed te houden, maar ook om externe relaties te onderhouden.
Voor bepaalde sectoren zoals de zorg of het onderwijs is het een essentiële vaardigheid om je werk goed te kunnen doen.
Ontwikkelen van empathisch vermogen
Niet iedereen is met dezelfde dosis inlevingsvermogen geboren en empathie laat zich niet afdwingen.
Met name affectieve empathie is moeilijk aan te leren.
Het is iets wat je van nature hebt of niet.
Cognitieve empathie is echter goed te ontwikkelen.
Het heeft vooral te maken met hoe je jezelf opstelt en in hoeverre je oprecht interesse toont in de mensen om je heen.
Het is een vaardigheid die je kunt leren tijdens je opvoeding, maar het is ook op latere leeftijd nog te leren of verbeteren.
Veel mensen gaan uit van zichzelf:
Wat jij niet wil dat jou gebeurt doe je ook niet bij een ander.
Daarbij vergeten ze soms dat niet iedereen dezelfde belevingswereld heeft.
Iets dat zij niet vervelend vinden, kan een ander wel als vervelend ervaren.
Inlevingsvermogen ontwikkelen is dus ook goed leren luisteren:
Neem wat een ander vertelt over zijn ervaring voor waar aan en onthoud het voor de volgende keer.
De belangrijkste tips om empathisch vermogen te ontwikkelen:
- Doe aan zelfreflectie. Hoe voel jij je en hoe beïnvloedt dat jouw houding en gedrag? Door jezelf, je karakter, je gewoonten en je gedrag te herkennen, kun je ook andere mensen en de manier waarop mensen op je reageren beter begrijpen. Bekijk handige tips om effectief te reflecteren.
- Lees veel boeken. Goede literatuur laten je automatisch verplaatsen in de drijfveren van de personages.
- Sta open voor kritiek. Hierdoor creëer je een open sfeer waarin mensen zich vrijer voelen, de onderlinge communicatie beter wordt en ook anderen makkelijker omgaan met kritiek.
- Eerst nadenken, dan pas praten. We hebben vaak de neiging direct te reageren op de ander en overal een mening over te hebben. Een paar seconden wachten en je woorden wegen, kan met name op de werkvloer een enorm verschil maken.
- Stel vragen. Maar doe dat over een onderwerp waar je echt in geïnteresseerd bent. Ga geen interesse faken, mensen prikken daar snel doorheen.
- Luister actief. Stel open vragen, vat af en toe iets samen, vraag door en deel je eigen ervaringen over het onderwerp. En neem vooral de tijd voor dit soort gesprekken met collega’s. Een verbindend gesprek kan niet even snel tussendoor.
Bron: intermediair.nl
Voorbeelden van empathisch zijn
Het is belangrijk om voorbeelden te kunnen geven van jouw empathische vermogen tijdens je sollicitatie.
Zo laat je zien dat je hier echt over beschikt.
Vaak kan het helpen om de STARR methodiek te gebruiken.
Dit zijn een paar voorbeelden van de competentie empathisch vermogen:
- Kan zich inleven in de belevingswereld van een ander
- Onthoudt wat anderen over zichzelf vertellen en speelt daar ook weer slim op in
- Kan voorspellen hoe een ander reageert
- Respecteert grenzen van anderen
- Kan begrip opbrengen voor een situatie die je zelf niet hebt meegemaakt
- Is klantvriendelijk en goed in klantenservice
Vaak helpt het om een concrete situatie te benoemen waarin jouw empathie duidelijk te merken was.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Je merkte dat het niet goed ging met een collega en hebt diegene apart genomen en geholpen met zijn of haar probleem.
- Tijdens een gesprek met een ontevreden klant heb je de tijd genomen om te luisteren naar diens verhaal. Hoe pakte je dit aan? En wat was het resultaat?
GERELATEERD
Kwetsbaarheid: de basis van empathie
Brené Brown heeft jarenlang gewerkt als maatschappelijk werkster.
Ze heeft een boek geschreven over de kracht van kwetsbaarheid waarin ze schrijft over haar eigen onzekerheden.
Met goede voorbeelden laat ze zien dat kwetsbaarheid geen vorm van zwakte is, maar een manier om verbinding te creëren.
En juist kwetsbaarheid ligt aan de basis van empathie.
Door je eigen onzekerheden en dilemma’s te herkennen, zul je ook die van anderen, en de daarbij horende emoties beter snappen.
Bekijk hieronder haar interessante TED talk.
Boeken over empathie
Bekijk de beste boeken die gaan over empathie.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.