Hoe maak je een effectief LinkedIn profiel?

linkedin profiel
Het LinkedIn profiel wordt steeds vaker bekeken door recruiters.

Een goed LinkedIn profiel is daarom een must.

Ben je op zoek naar een nieuwe baan dan moet je ervoor zorgen dat je LinkedIn profiel up-to-date is, maar ook dat je LinkedIn profiel aantrekkelijk genoeg is voor een recruiter om je te benaderen en contact met je op te nemen.

Hoe zorg je er voor dat jouw LinkedIn profiel onweerstaanbaar wordt?

Plaats een professionele foto van jezelf

Zorg voor een duidelijke en professionele foto van jezelf. Dus niet een foto met je partner, kinderen of hond erbij.

Omdat je foto niet al te groot op je profiel staat, is een exemplaar met je gezicht goed zichtbaar het beste.

Het toevoegen van een profiel foto zorgt ervoor dat een lezer 7x eerder je profiel zal bekijken!

Ook op je cv wordt een goede foto steeds belangrijker.

Zorg voor een goede kopregel

De kopregel is een belangrijk element van je LinkedIn-profiel. Het is een korte samenvatting van wie je bent of wat je doet. Denk goed na waarop jij gevonden wilt worden, zowel door individuen als zoekmachines.

De kopregel gebruik je voor je profilering.

Welk probleem los jij op voor de werkgever?

Let op: gebruik hier alle functietitels waaronder jouw specifieke vakmanschap bekend staat.

Pas je publieke url aan

LinkedIn geeft je automatisch een url voor je profiel. Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers. Niet echt representatief en makkelijk te communiceren. Pas deze url dus aan door je naam te plaatsen.

Maak niet de fout om je bedrijfsnaam in te voeren. Een LinkedIn-profiel is voor individuen, bedrijven kunnen een bedrijfspagina aanmaken.

Gebruik een relevante achtergrondafbeelding

Kies een achtergrondafbeelding die je vakmanschap ondersteunt.

Mocht dat moeilijk zijn voor jou of voor je vakgebied, houdt de achtergrondafbeelding dan neutraal.

Zorg in ieder geval dat het er professioneel uitziet!

Werkervaring

Plaats bij huidige werkervaring een up-to-date functietitel gelinkt aan het bedrijfsprofiel van die werkgever op LinkedIn.

Let op:

Jouw volledige omschrijving van je huidige functie is meteen helemaal leesbaar!

Je overige werkervaring is pas zichtbaar na een linkje ‘meer weergeven’.

De omschrijving van je werkervaring moet voldoen aan:

  • Scanbare rijtjes zodat het snel gelezen kan worden
  • Resultaatgericht en in getallen waar mogelijk
  • Met de zoekwoorden voor je vakgebied

Gebruik ook de functietitels waaronder jouw vakmanschap nu in jouw vak bekendstaat.

Hier heb je alle ruimte voor slim zoekwoordengebruik.

Ook als je nu géén werkgever hebt vul je toch altijd een huidige functie in met:

  • een functietitel met daarbij ‘beschikbaar’
  • als bedrijf ‘in between jobs’
  • een omschrijving als bovenstaand met zoekwoorden.

Waarom?

Selecteurs zoeken altijd op: huidige functie!

Opleiding(en)

Link aan de opleidingsinstituten op LinkedIn waar mogelijk en voeg ook de specifieke naam van je studierichting toe.

En ook hier kun je een omschrijving geven. Gebruik dit en voeg ook hier weer zoekwoorden uit je studie en vakgebied toe.

Vaardigheden

Benoem al je vaardigheden.

Er wordt op gezocht door selecteurs.

Bekijk een vijftal vacatureteksten en kijk ook bij vakgenoten, welke vaardigheden gebruiken zij?

De onderschrijvingen versterken je profilering, sta ze toe en deel ze uit!

Locatie

Veel recruiters zoeken ook vaak op locatie.

Zorg ervoor dat je locatie goed staat aangegeven.

Sector

Bekijk meteen ook even je sector, klopt dit met waar je graag op gevonden wilt worden?

Wees actief

Zorg ervoor dat je regelmatig een update geeft. Wat kun jij delen wat interessant kan zijn voor anderen (vakgenoten) om te lezen? Bekijk onderstaande infographic voor nog meer tips & tricks

Bekijk onderstaande infographic voor nog meer tips, tricks en musthaves!

17 linkedin musthaves
17 linkedin musthaves
Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>