11 Tips voor een effectief en professioneel LinkedIn profiel

In je zoektocht naar een nieuwe baan is LinkedIn onmisbaar.

Recruiters zitten steeds vaker op LinkedIn in hun zoektocht naar de perfecte kandidaat.

Een goed LinkedIn profiel is daarom een must.

Ben je op zoek naar een nieuwe functie?

Dan moet je er niet alleen voor zorgen dat je LinkedIn profiel up-to-date is, maar ook dat je LinkedIn profiel aantrekkelijk genoeg is voor een recruiter om je te benaderen en contact met je op te nemen.

Hoe zorg je er voor dat jouw LinkedIn profiel onweerstaanbaar wordt?

1. Plaats een professionele foto van jezelf

Zorg voor een duidelijke en professionele foto van jezelf.

Dus niet een foto met je partner, kinderen of hond erbij.

Omdat je foto niet al te groot op je profiel staat, is een exemplaar met je gezicht goed zichtbaar het beste.

Het toevoegen van een profiel foto zorgt ervoor dat een lezer 7x eerder je profiel zal bekijken!

Besteed hier dus serieus aandacht aan.

Overweeg om een professionele fotograaf in te schakelen.

Deze foto kun je bovendien ook gebruiken voor je cv!

Want ook op je cv wordt een professionele foto steeds belangrijker.

linkedin profiel

2. Gebruik een relevante achtergrondafbeelding

Niet alleen je profiel foto zal ervoor zorgen dat je opvalt in positieve zin.

Ook de achtergrondfoto op je profiel kan hierbij aan bijdragen.

Verwijder de (lelijke) standaard achtergrond en zorg voor een nieuw en ‘fresh’ ontwerp!

Bekijk wat past bij jouw personal brand.

Zorg in ieder geval dat het er professioneel uitziet!

Google eens op ‘Linkedin background template’ om tot inspiratie te komen.

3. Zorg voor een goede kopregel

De kopregel is een belangrijk element van je LinkedIn-profiel.

LinkedIn zet er automatisch je huidige functie en werkgever in.

De vraag is echter of het ook verstandig is om dit te laten staan.

Als je op zoek bent naar een nieuwe functie is het slim om minimaal 3 functietitels in je kopregel te plaatsen.

Deze titels moeten overeenkomen met de baan of functie waar jij naar op zoek bent.

Bijvoorbeeld:

Product Manager | Product Owner | Product Developer

Kruip in de huid van de recruiter.

Een groot voordeel van deze tactiek is dat je hoger en vaker zult verschijnen in de zoekresultaten van de recruiter.

Het werkt hetzelfde als Google: als je het zoekwoord niet noemt, wordt je ook niet gevonden.

4. Spice up your Summary!

De samenvatting moet kort er krachtig aangeven wie jij bent en wat jij kan.

Schrijf bijvoorbeeld hoeveel jaar ervaring je hebt.

Kijk eens naar het volgende voorbeeld:

Al meer dan 20 jaar ben ik een zeer toegewijde Office Manager. Ik ontzorg, met veel energie en passie, managers en directeuren door het beheren van hun agenda en email, het voorbereiden en vastleggen van internationale vergaderingen en meedenken over strategieën. Tevens ben ik verantwoordelijk geweest voor verschillende projecten zoals het opzetten en herstructureren van diverse secretariaten en haar processen.

Gevonden worden in LinkedIn’s zoekmachine doe je door slim gebruik te maken van de keywords waarop je gevonden wilt worden.

Dus ook in de samenvatting is weer plek voor de juiste zoekwoorden.

Maak de samenvatting niet te lang.

Een recruiter scant graag snel door alle mogelijke profielen.

Lees meer tips hoe je het meeste kunt halen uit je LinkedIn samenvatting.

5. Pas je publieke url aan

LinkedIn geeft je automatisch een url voor je profiel.

Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers.

Niet echt representatief en makkelijk te communiceren.

Pas deze url dus aan door je naam te plaatsen.

Bijvoorbeeld:

linkedin.com/naam

Staat ook een stuk beter op je cv!

Ga naar ‘Instellingen & Privacy’ en kies voor ‘Uw openbare profiel bewerken’.

Je ziet dan het volgende scherm waar je de URL kunt aanpassen:

linkedin url aanpassen

6. Werkervaring

Plaats bij huidige werkervaring je functietitel en je werkgever (die vaak vanzelf verschijnt bij het zoeken).

Let op:

Jouw volledige omschrijving van je huidige functie is meteen helemaal leesbaar!

Je overige werkervaring is pas zichtbaar na een linkje ‘meer weergeven’.

Let bij de omschrijving van je werkervaring op de zaken die ook voor je cv gelden:

  • Gebruik van bullets: Zorg ervoor dat je een makkelijk scanbare pagina hebt.
  • Geen verantwoordelijk voor: Probeer te omschrijven wat je hebt bereikt!

Aaltje Vincent schrijft in haar LinkedIn Profiel Checklist (feb 2019):

Gebruik ook de functietitels waaronder jouw vakmanschap nu in jouw vak bekendstaat. Hier heb je alle ruimte voor slim zoekwoordengebruik!

Ook als je nu géén werkgever hebt vul je toch altijd een huidige functie in met:

  • een functietitel met daarbij ‘beschikbaar’
  • als bedrijf bijvoorbeeld ‘in between jobs’
  • een omschrijving als bovenstaand met zoekwoorden. Waarom? Selecteurs zoeken altijd op: huidige functie!

7. Opleiding(en)

Som ook netjes je hoogst genoten opleidingen op.

Link aan de opleidingsinstituten op LinkedIn waar mogelijk en voeg ook de specifieke naam van je studierichting toe.

En ook hier kun je een omschrijving geven.

En voeg ook hier weer zoekwoorden uit je studie en vakgebied toe.

8. Aanbevelingen

Recommendations of aanbevelingen zijn zeer nuttig in je zoektocht naar een nieuwe baan.

Vraag om een aanbeveling.

Dit kan iedereen zijn.

Niet perse je oude baas.

Denk bijvoorbeeld aan oud-collega’s of bepaalde klanten met je fijn hebt samengewerkt.

Een paar goede aanbevelingen maken een heleboel verschil!

9. Vaardigheden

Benoem al je vaardigheden.

Recruiters zoeken hier namelijk ook op.

Onderschrijvingen zijn altijd een pluspunt. Hiervoor geldt hetzelfde als je aanbevelingen.

10. Locatie en sector

Veel recruiters zoeken ook vaak op locatie.

Zorg er dus voor dat je locatie goed staat aangegeven.

Bekijk meteen ook even je sector.

Klopt dit met waar je graag op gevonden wilt worden?

11. Wees actief

Zorg ervoor dat je regelmatig een update geeft.

Wat kun jij delen wat interessant kan zijn voor anderen (vakgenoten) om te lezen?

Lees meer over hoe je een sterk netwerk opbouwt op LinkedIn.

Stappenplan voor solliciteren via social media

Weet je niet waar je moet beginnen?

Start dan bij ons stappenplan voor solliciteren met social media.

Hierin nemen we je stap voor stap mee in de wereld van LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>