19 Tips voor een effectief en professioneel LinkedIn profiel

linkedin profiel

In je zoektocht naar een nieuwe baan is LinkedIn onmisbaar.

Recruiters zitten steeds vaker op LinkedIn in hun zoektocht naar de perfecte kandidaat.

Een goed LinkedIn profiel is daarom een must.

Ben je op zoek naar een nieuwe functie?

Dan moet je er niet alleen voor zorgen dat je LinkedIn profiel up-to-date is, maar ook dat je LinkedIn profiel aantrekkelijk genoeg is voor een recruiter om je te benaderen en contact met je op te nemen.

Hoe zorg je er voor dat jouw LinkedIn profiel onweerstaanbaar wordt?

1. Plaats een professionele foto van jezelf

linkedin profiel

Zorg voor een duidelijke en professionele foto van jezelf.

Dus niet een foto met je partner, kinderen of hond erbij.

En al helemaal geen vakantiekiekje.

Omdat je foto niet al te groot op je profiel staat, is een exemplaar met je gezicht goed zichtbaar het beste.

Het toevoegen van een profielfoto zorgt ervoor dat een lezer 7x eerder je profiel zal bekijken!

Besteed hier dus serieus aandacht aan.

Overweeg om een professionele fotograaf in te schakelen.

Maar je kunt ook zelf een mooie LinkedIn profielfoto maken.

Deze foto kun je bovendien ook gebruiken voor je cv!

Want ook op je cv wordt een professionele foto steeds belangrijker.

Sind maart 2021 kun je ook een LinkedIn Cover Story toevoegen.

2. Gebruik een relevante achtergrondafbeelding

linkedin achtergrondfoto

Weet jij wat je waard bent?
Upload je cv en ontvang een gedetailleerde analyse van jouw marktwaarde!
Snel, anoniem en kosteloos.

Niet alleen je profiel foto zal ervoor zorgen dat je opvalt in positieve zin.

Ook de achtergrondfoto of omslagfoto op je profiel kan hierbij aan bijdragen.

Verwijder de (lelijke) standaard achtergrond en zorg voor een nieuw en ‘fresh’ ontwerp!

Bekijk wat past bij jouw personal brand of bij jouw vakgebied.

Zorg in ieder geval dat het er professioneel uitziet!

Google eens op ‘Linkedin background template’ om tot inspiratie te komen voor een mooie header foto.

3. Zorg voor een goede headline (of kopregel)

De headline op LinkedIn is een belangrijk element van je LinkedIn account.

LinkedIn zet er automatisch je huidige functie en werkgever in.

De vraag is echter of het ook verstandig is om dit te laten staan.

Als je op zoek bent naar een nieuwe functie is het slim om minimaal 3 functietitels in je kopregel te plaatsen.

Deze titels moeten overeenkomen met de baan of functie waar jij naar op zoek bent.

Bijvoorbeeld:

Product Manager | Product Owner | Product Developer

Kruip in de huid van de recruiter.

Een groot voordeel van deze tactiek is dat je hoger en vaker zult verschijnen in de zoekresultaten van de recruiter.

Het werkt hetzelfde als Google: als je het zoekwoord niet noemt, wordt je ook niet gevonden.

4. Spice up your Summary!

De samenvatting moet kort er krachtig aangeven wie jij bent en wat jij kan.

Schrijf bijvoorbeeld hoeveel jaar ervaring je hebt.

Kijk eens naar het volgende voorbeeld:

Al meer dan 20 jaar ben ik een zeer toegewijde Office Manager. Ik ontzorg, met veel energie en passie, managers en directeuren door het beheren van hun agenda en email, het voorbereiden en vastleggen van internationale vergaderingen en meedenken over strategieën. Tevens ben ik verantwoordelijk geweest voor verschillende projecten zoals het opzetten en herstructureren van diverse secretariaten en haar processen.

Gevonden worden in LinkedIn’s zoekmachine doe je door slim gebruik te maken van de keywords waarop je gevonden wilt worden.

Dus ook in de samenvatting is weer plek voor de juiste zoekwoorden.

Maak de samenvatting niet te lang.

Een recruiter scant graag snel door alle mogelijke profielen.

5. Pas je publieke url aan

LinkedIn geeft je automatisch een url voor je profiel.

Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers.

Niet echt representatief en makkelijk te communiceren.

Pas deze url dus aan door je naam te plaatsen.

Bijvoorbeeld:

linkedin.com/naam

Staat ook een stuk beter op je cv!

Ga naar ‘Instellingen & Privacy’ en kies voor ‘Uw openbare profiel bewerken’.

Je ziet dan het volgende scherm waar je de URL kunt aanpassen:

linkedin url aanpassen

En vergeet niet om deze URL van je LinkedIn profiel ook op je cv te zetten.

6. Je naam: alleen je naam

Dit lijkt een no-brainer:

Vul bij je naam ook echt alleen je naam in.

Dus geen naam + telefoonnummer om dit extra onder de aandacht te brengen.

Er zijn gevallen bekend waarbij LinkedIn je profiel verwijdert.

7. Contactgegevens

Vul je contactgegevens in zodat mensen (recruiters) gemakkelijk contact met je op kunnen nemen.

Het is slim om je e-mailadres zichtbaar te maken voor je eerstegraads connecties.

Gebruik wel een professioneel email en geen ‘bloemetje76@hotmail.com’ als primaire mailadres.

De zichtbaarheid van je e-mailadres kun je aanpassen onder ‘Instellingen en privacy’.

8. Open to work

Je kunt ook actief laten zien dat je op zoek bent naar werk.

Gebruik daarvoor de zogenaamde ‘open to work’ badge.

Dit kun je instellen in je LinkedIn profiel onder je foto.

  1. Ga naar je LinkedIn profiel
  2. Klik op de button ‘beschikbaar’ onder je profielfoto
  3. Kies voor ‘Nieuwe baan vinden’
  4. Geef aan naar wat voor soort werk je op zoek bent
  5. Kies bij wie mag zien dat je op zoek bent naar werk alle LinkedIn leden

Je kunt aangeven of alleen recruiters mogen zien dat je op zoek bent naar werk of alle LinkedIn leden.

Als je kiest voor alle LinkedIn leden dan krijg je de groene open to work badge.

Als je kiest voor alleen recruiters dan zien alleen zij dat je op zoek bent naar werk.

9. Zorg voor een compleet profiel

En hoe vollediger jij je profiel invult, hoe groter de kans is dat jij wordt gevonden.

De meest complete profielen komen bovenaan te staan!

Het werkt heel simpel:

Hoe meer zoekwoorden jij invult, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk daarop gevonden wordt.

Daarnaast beloont LinkedIn leden die netjes hun hele profiel hebben ingevuld.

10. Werkervaring

Plaats bij huidige werkervaring je functietitel en je werkgever (die vaak vanzelf verschijnt bij het zoeken).

Let op:

Jouw volledige omschrijving van je huidige functie is meteen helemaal leesbaar!

Je overige werkervaring is pas zichtbaar na een linkje ‘meer weergeven’.

Let bij de omschrijving van je werkervaring op de zaken die ook voor je cv gelden:

  • Gebruik van bullets: Zorg ervoor dat je een makkelijk scanbare pagina hebt.
  • Geen verantwoordelijk voor: Probeer te omschrijven wat je hebt bereikt!

Gebruik ook de functietitels waaronder jouw vakmanschap nu in jouw vak bekendstaat. Hier heb je alle ruimte voor slim zoekwoordengebruik.

Ook als je nu géén werkgever hebt vul je toch altijd een huidige functie in met:

  • een functietitel met daarbij ‘beschikbaar’
  • als bedrijf bijvoorbeeld ‘in between jobs’
  • een omschrijving als bovenstaand met zoekwoorden. Waarom? Selecteurs zoeken altijd op: huidige functie!

11. Opleiding(en)

Som ook netjes je hoogst genoten opleidingen op.

Link aan de opleidingsinstituten op LinkedIn waar mogelijk en voeg ook de specifieke naam van je studierichting toe.

En ook hier kun je een omschrijving geven.

En voeg ook hier weer zoekwoorden uit je studie en vakgebied toe.

12. Licenties en certificaten

Ook weer zo’n mooie plek om te laten zien wat jij allemaal kunt.

Lat deze plek dus niet onbenut en benoem al je behaalde certificaten die je hebt behaald tijdens cursussen en trainingen.

13. Aanbevelingen

Recommendations of aanbevelingen zijn zeer nuttig in je zoektocht naar een nieuwe baan.

Vraag om een aanbeveling.

Dit kan iedereen zijn.

Niet perse je oude baas.

Denk bijvoorbeeld aan oud-collega’s of bepaalde klanten met je fijn hebt samengewerkt.

Een paar goede aanbevelingen maken een heleboel verschil!

14. Benoem al je vaardigheden

Benoem al je vaardigheden op LinkedIn.

Vaardigheden spelen een belangrijke rol binnen LinkedIn omdat ze mede jouw plek in de zoekresultaten bepalen.

Maw:

Als jouw vaardigheden vaak worden onderschreven is de kans groter dat jij hoog scoort op LinkedIn.

Dus je wordt sneller gevonden door recruiters.

Maar er is nog een ander groot voordeel.

Als jij solliciteert op een bepaalde functie en de lezer van je cv bekijkt jou LinkedIn profiel kunnen ze direct zien in hoeverre jij bepaalde vaardigheden ook daadwerkelijk hebt.

15. Locatie en sector

Veel recruiters zoeken ook vaak op locatie.

Zorg er dus voor dat je locatie goed staat aangegeven.

Bekijk meteen ook even je bedrijfstak of sector.

Klopt dit met waar je graag op gevonden wilt worden?

16. Uitgelicht

uitgelicht op linkedin
uitgelicht op linkedin

LinkedIn biedt sinds kort een sectie die heet ‘Uitgelicht’.

Hier kun je zaken kwijt als:

  • Bijdragen: iets wat je eerder hebt geplaatst op LinkedIn
  • Artikelen: artikelen die je eerder hebt geschreven op LinkedIn
  • Links: URL’s naar webcontent
  • Media: foto’s, documenten en presentaties

Overweeg dus om media toe te voegen aan je LinkedIn account.

Daarmee kun je jezelf nog meer onderscheiden ten opzichte van je concurrentie.

Zolang het maar relevant is voor jouw functie en zorg ervoor dat het professioneel oogt!

Websites

Voeg linkjes naar relevante websites toe aan je profiel.

Denk aan:

  • websites van de organisatie waar je nu werkt
  • persoonlijk blog
  • URL van een Ebook, checklist of whitepaper
  • naam van een goed doel dat je steunt
  • organisatie waar jij vrijwilligerswerk doe
  • organisatie waar je een nevenactiviteit doet
  • sportclub waar je sport

Dit kun je aanpassen door op contactgegevens in je profiel te klikken.

Standaard gebruikt LinkedIn Privé of Bedrijfsite.

Dit kun je wijzigen door voor de optie ‘Ander’.

Je kunt dan de naam van de URL wijzigen zodat lezers weten waar ze terecht komen.

17. Prestaties

prestaties op linkedin

Vergeet niet om al je prestaties te benoemen.

Ook hier geldt:

Hoe meer hoe beter, denk aan:

  • Publicaties
  • Patenten
  • Cursussen
  • Speciale projecten
  • Onderscheidingen of prijzen
  • Scores van bepaalde testen
  • Talen

18. Interesses

Onderaan je profiel staat een sectie dat ‘Interesses’ wordt genoemd.

Hier staan de personen, bedrijven, groepen en instellingen die jij volgt.

Voor een lezer van jouw profiel geeft dit inzicht waarin jij geïnteresseerd bent.

Bekijk wat personen en organisaties interessant zijn om te volgen.

Dit zorgt er tevens voor dat jouw LinkedIn feed weer interessanter wordt en de kans groter is dat je de volgende tip ook gaat opvolgen.

19. Wees actief

Zorg ervoor dat je regelmatig een update geeft.

Wat kun jij delen wat interessant kan zijn voor anderen (vakgenoten) om te lezen?

Lees meer over hoe je een sterk netwerk opbouwt op LinkedIn.

Stappenplan voor solliciteren via social media

Weet je niet waar je moet beginnen?

Start dan bij ons stappenplan voor solliciteren met social media.

Hierin nemen we je stap voor stap mee in de wereld van LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

Unieke cv templates
Binnen 5 minuten een perfect cv waarmee je positief opvalt. Kies je template, voer je gegevens in, download je cv en solliciteer op jouw droombaan. Probeer nu gratis!

Mooie cv template nodig?