Misschien ben je je baan kwijt geraakt en ben je druk bezig met solliciteren. Of ben je niet meer happy in je huidige functie en is het tijd voor een nieuwe baan. Wij hebben de 10 belangrijkste en meest effectieve manieren op een rij gezet om een baan te zoeken. Ook als je dat stiekem onder werktijd wil doen.
Inhoudsopgave
Voordat je een baan gaat zoeken
Voordat je gaat zoeken zijn er 2 zaken die je voor jezelf helder moet hebben.
- Wat wil jij doen voor soort werk?
- Bij welk soort organisatie wil jij werken?
Weet je het antwoord al?
Mooi dan kun je dit hoofdstuk overslaan en snel naar de verschillende succesvolle manieren om een baan te vinden.
Ben je er nog niet helemaal uit? Lees dan rustig verder.
1. Bekijk wat voor werk je wilt doen
Probeer eerst antwoord te vinden op de volgende vragen:
- Waar ben jij goed in? Welke karaktereigenschappen heb je?
- Wat voor soort werk wil jij gaan doen?
- Waar zou je naar toe kunnen groeien?
- Wat is de meest geschikte functie voor jou?
Kortom: Welke baan past bij mij?
Het kan ook zo zijn dat je (tijdelijk) een baan onder je niveau zou willen hebben.
Geen probleem natuurlijk zo lang het maar helder is voor jezelf wat je graag wilt.
Zoek bijvoorbeeld eens naar vacatures op LinkedIn en bekijk welke functies jou aanspreken.
Het kan ook zeker geen kwaad om te sparren met een professional.
Loopbaanadvies kan je helpen om helder te krijgen wat jij precies wilt.
Of bekijk alvast online naar persoonlijkheidstest die je kunt doen om erachter te komen welke richting het beste bij je past.
Cijfers in de arbeidsmarkt
2. Bekijk waar je wilt werken
Vervolgens ga je bekijken welke organisatie je leuk lijkt.
- Wil je in het bedrijfsleven werken of bij de overheid?
- Werk je liever in de retail sector voor consumenten of liever in de b2b sector voor bedrijven? Heb je meer met logistiek of meer met de financiële dienstverlening?
- Is een kantoorbaan iets voor jou of werk je liever met je handen?
- En hoever wil je van je werk af wonen? Wil je dichtbij huis werken of mag het ook wat verder weg zijn?
- Wil je een job waarbij je remote of hybride kunt werken of wil je liever full time op kantoor zijn?
Ga voor jezelf na waar jouw ideale baan aan moet voldoen en maak vervolgens een top 10 van organisaties waar jij graag zou willen werken.
Heb je een beetje hulp nodig?
Kijk dan eens naar de beste werkgevers van Nederland.
Als het goed is, weet je nu precies wat je wilt en waar je wilt werken.
Tijd om te gaan kijken naar de 10 beste manieren om een baan te vinden.
Cijfers in de arbeidsmarkt
Hoe vind je een nieuwe baan?
1. Via bekenden, via het eigen netwerk, via via
Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan heeft gewisseld, heeft 23% een baan gevonden via netwerken.
Hiermee staat deze manier van een nieuwe baan vinden nog altijd bovenaan.
De meeste kans op een nieuwe baan ligt dus in jouw eigen kennissenkring.
Maar hoe gebruik je jouw netwerk om een nieuwe baan te vinden?
De meeste mensen zullen op dit punt zeggen dat ze geen of een klein netwerk hebben of geen netwerker zijn.
Maar dat is niet waar.
Iedereen heeft een (professioneel) netwerk en netwerken kun je leren.
Online netwerk
LinkedIn is de eerste plek waar je moet zijn voor je online netwerk.
Hoeveel contacten heb je?
En belangrijker nog: wie zijn je contacten en waar werken ze?
Maar staar je niet blind op LinkedIn.
Bekijk ook wie je kent op Facebook, op X (Twitter) of op Instagram?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Zitten er mensen tussen die een soortgelijke functie uitoefenen?
- Zitten er mensen tussen die bij een organisatie werken waar jij ook graag zou willen werken?
- Zitten er mensen tussen die een soortgelijke functie uitoefenen?
Offline netwerk
Waar werken je vrienden?
Waar werkt je familie?
Waar werken je kennissen?
Bekijk wie je kunt vertellen dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Wees niet bang om hulp te vragen. De meeste mensen vinden het ontzettend leuk om je te helpen!
Hoe vergroot je je netwerk?
We hebben al veel geschreven over het vergroten van je netwerk op LinkedIn.
Maar ook offline kun je je netwerk eenvoudig uitbreiden.
Welke congressen worden er de komende maanden gehouden?
Ook trainingen en cursussen zijn ideale plekken om vakgenoten te ontmoeten (en dus om te netwerken).
Alles draait om het ondernemen van actie.
Bekijk voor jezelf wat je de komende weken kunt doen om jouw netwerk uit te breiden.
2. Via vacaturesites
14,5% Van de werkzoekenden vindt via vacaturesites een baan.
Deze sites blijven hiermee onverminderd populair.
De belangrijkste in Nederland en België zijn:
Steeds meer organisaties zetten hun vacatures ook op LinkedIn.
3. Via open sollicitaties
Heb je een leuke organisatie op het oog, maar staan er geen vacatures open?
Probeer het dan eens met een open sollicitatie.
Bijna 10% van de werkzoekenden vindt op deze manier een nieuwe baan.
Maar ga nu niet in het wilde weg open sollicitatiebrieven versturen.
Bekijk wie je al kent
Wie werken er bij de organisaties in jouw top 10 die je al kent?
Dit kan ook via via zijn. Gebruik LinkedIn om te bekijken wie er in jouw 2e graads netwerk zit.
Bel of mail jullie wederzijdse kennis om te vragen hoe zij elkaar kennen en of hij of zij het erg vindt als jij contact opneemt vanwege jouw interesse in het bedrijf.
9 van de 10 mensen vindt dit geen enkel probleem.
Sterker nog, ze zijn blij dat ze jou kunnen helpen!
Benader vervolgens de persoon die werkt bij de organisatie waar jij graag wil binnenkomen.
Bijvoorbeeld:
Beste [NAAM uit je 1e graads netwerk], Ik zie op LinkedIn dat jij geconnect bent met [NAAM uit je 2e graads netwerk] via [X (let op dit heb je netjes nagevraagd)]. Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe functie en ben zeer geïnteresseerd in organisatie X. Ken jij iemand in jullie organisatie waarmee ik eens een kopje koffie kan gaan drinken? Dank vast! Met vriendelijke groet, [JOUW NAAM]
Bel de recruiter
Je kunt altijd bellen met de HR afdeling om te vragen of je een open sollicitatie mag sturen.
Wees wel goed voorbereid voordat je belt.
Je zult haarfijn moeten kunnen uitleggen wat jij wil en waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor een functie die jij op het oog hebt.
Het grote voordeel van bellen is dat je meteen te horen kunt krijgen of er toevallig vacatures openstaan die nog niet openbaar zijn.
Meestal worden openstaande vacatures in eerste instantie intern opgevuld.
Maar als jouw profiel in de smaak valt bij de recruiter, zou je zomaar eens je cv en motivatiebrief mogen opsturen.
4. Via werving- en selectiebureaus
Een hele prettige methode als je geen zin hebt om te gaan netwerken.
Er zijn een heleboel bureaus die gespecialiseerd zijn in het zoeken van een passende baan voor jou.
Meestal is dit enkel voor hoger opgeleiden.
Je komt op gesprek om te bekijken of jouw werkervaring en opleiding interessant is voor de contacten die zij hebben bij verschillende organisaties.
Als er een match is dan kun je op gesprek bij desbetreffende organisatie.
Een werving- en selectiebureau krijgt een commissie als er een definitieve match is.
5. Via uitzendbureaus
Via een uitzendbureau kun je meestal tijdelijk aan de slag bij een werkgever.
Het is de ideale manier om te laten zien wat jij in huis hebt.
En wie weet haal je daarmee een vaste functie binnen.
6. Via LinkedIn
Op LinkedIn zijn steeds meer vacatures te vinden.
Steeds meer organisaties plaatsen hun vacatures op LinkedIn.
Maar ook recruiters kijken steeds vaker op LinkedIn of ze geschikte kandidaten kunnen vinden.
Zorg er dus voor dat je gevonden wordt: leer hoe een recruiter zoekt op LinkedIn.
Maak je LinkedInprofiel op orde zodat je maximaal kunt profiteren van deze enorme banen zoekmachine.
Gerelateerd
7. Via Google
De meeste sollicitanten zetten Google nog niet optimaal in hun zoektocht naar een nieuwe baan.
Google heeft hele handige tools die je kunt gebruiken.
En Google alerts is hiervan de nuttigste.
Hiermee kun je voor bepaalde zoektermen een melding instellen als er een nieuw zoekresultaat bijkomt in de Google zoekmachine.
Bijvoorbeeld:
Je bent op zoek naar een baan als Product Owner.
Binnen Google alerts vul je in dat je op de term ‘product owner’ dagelijks een mail wil ontvangen als op dit zoekwoord een nieuw resultaat verschijnt.
Zo heb je altijd als eerste de nieuwste vacatures in je mailbox!
8. Via Facebook
LinkedIn is het belangrijkste professionele netwerk in Nederland en België, maar vergeet niet dat er ook andere social media kanalen zijn die jou kunnen helpen in je zoektocht.
Ook via Facebook worden steeds meer banen gevonden.
Hou er in ieder geval rekening mee dat een recruiter altijd even je Facebook profiel kan bekijken.
En ook als je je naam Googelt kan je Facebook profiel al snel bovenaan verschijnen.
9. Via X (Twitter)
Uit het jaarlijkse social media recruitmentonderzoek van Mrwork blijkt dat 94% van de deelnemende bedrijven kanalen als LinkedIn en X gebruikt om nieuwe werknemers te werven.
Op X staan dagelijks honderden nieuwe vacatures.
10. Via Instagram
Met de populariteit van Instagram onder jongeren wordt dit kanaal steeds vaker ingezet door organisaties.
Zeker in bepaalde sectoren zoals de mode sector is het een veel gebruikt medium.
Tips om een baan te zoeken
Als je niet oppast kan de zoektocht naar een nieuwe functie niet alleen een full-time baan worden, het kan je ook enorm gaan frustreren.
Ook als je op zoek bent naar werk vanuit huis.
Maar zo hoeft het niet te zijn.
Bekijk onderstaande tips om snel jouw droombaan te vinden.
1. Bepaal je doel
- Waar wil je over 10 jaar staan?
- Waar wil je over 5 jaar staan?
- Waar wil je volgend jaar staan?
Bedenk hoe jouw volgende baan je hierbij kan gaan helpen.
Wat is de volgende logische stap om jouw ultieme doel te behalen?
Wil je graag meer of minder verantwoordelijkheid?
Meer flexibiliteit of wil je graag mogelijkheden om te groeien?
Ga niet solliciteren op de eerste de beste baan, maar bekijk met welke functie je de belangrijkste doelstellingen zou kunnen behalen.
Bekijk alle mogelijke manieren waarop je tegenwoordig een baan kunt zoeken.
Het kan ook zeker geen kwaad om te sparren met een professional: een loopbaancoach kan je helpen om je doelstellingen helder te krijgen.
2. Identificeer jouw unieke kwaliteiten
Je weet nu wat je wilt halen uit je volgende functie.
Het is belangrijk in je zoektocht naar werk dat je weet waarom jij de ideale kandidaat bent voor een baan.
Zo heeft ieder goed verkopend product een aantal USP’s: unique selling points.
Dit zijn de belangrijkste kwaliteiten die een product onderscheiden van de concurrent.
En onthoud:
JIJ bent hier het product.
Wat zijn de 3 belangrijkste kwaliteiten waarmee jij jezelf kunt onderscheiden in de markt?
Wat zijn jouw belangrijkste competenties?
Het moeten zeer specifieke en geloofwaardige punten zijn.
Zorg ervoor dat je ieder punt kunt onderbouwen met een goed verhaal.
Dit helpt je om focus aan te brengen bij het schrijven van je brief, het maken van je cv en uiteindelijk bij het voeren van je sollicitatiegesprek.
3. Bouw een persoonlijk (online) merk: personal branding
Personal branding kan jou aan je volgende baan gaan helpen.
Wie wil opvallen bij een sollicitatie, kan er baat bij hebben zichzelf als merk te presenteren op de arbeidsmarkt.
Jouw unieke kwaliteiten zijn de basis van jezelf als ‘merk’.
En social media kun je gebruiken om deze kwaliteiten te versterken bij potentiële werkgevers.
Als jij een sterke online reputatie hebt, zal de recruiter dit zien als een bewijs van hetgeen je beweert in je cv en brief.
Herhaling is hierbij vaak de sleutel.
Heb jij een motivatiebrief of sollicitatiebrief die zich richt op jouw kwaliteiten dan is het extra sterk als jouw sociale profiel dit ondersteunt.
4. Maak een lijst van potentiële organisaties
Nu je personal branding is afgestemd op jouw unieke kwaliteiten, kun je een lijst maken van organisaties en functietitels die je interesseren.
Kijk ook even wat de best betalende werkgevers zijn (als je dit belangrijk vindt).
Deze lijst ga je gebruiken om het volgende bij te houden:
- alle interessante open posities
- mensen waarvan je weet die bij die organisatie werken of
- mensen met soortgelijke posities of functies.
Het bekijken en bijhouden van deze lijst zal je helpen als je gaat solliciteren op bepaalde functies.
Als je een functie ziet bij een bedrijf dat niet overeenkomt met de doelen die je hebt gesteld, solliciteer dan vooral niet.
Je sollicitaties moeten passen bij de eerder opgestelde doelen, je kwaliteiten en je personal branding.
Je wilt niet in de boeken belanden als een ‘serial sollicitant’.
5. Netwerk met potentiële werkgevers
Netwerken is nog steeds de beste manier om aan een baan te komen.
Maar denk ook aan je online netwerk.
Gebruik bijvoorbeeld social media op een verstandige manier om te netwerken met je contactpersonen van de bedrijven op je lijst.
Stuur geen 1.000 generieke uitnodigingen naar iedereen met wie je ook maar een klein beetje verbonden bent.
In plaats daarvan kun je veel beter binnen specifieke groepen op LinkedIn netwerken met mensen die je zou willen leren kennen.
Ga in discussie binnen zo’n groep met als doel om uiteindelijk een uitnodiging te ontvangen.
Probeer in je online netwerk te connecten met mensen die een soortgelijke baan hebben zodat je al kunt leren over deze functie voordat je solliciteert.
Houd in je lijst bij met wie en in welke groep je netwerkt en bij welk bedrijf hij of zij hoort.
6. Luister goed naar hun manier van praten en tone of voice
Zorg ervoor dat je alle social media kanalen volgt van de ondernemingen op je lijst.
De meeste bedrijven gebruiken deze platformen om talent te scouten en te recruiten.
De kans is heel groot dat je op deze kanalen ziet hoe een bedrijf over zichzelf, hun werknemers en toekomstige werknemers praat.
Bovendien zitten deze accounts bomvol met tips voor werkzoekenden en zal het je waarschijnlijk meer inzicht geven hoe hun recruitment proces werkt.
Als je nieuwe dingen leert over de organisaties op je lijst, zorg er dan voor dat je alles goed documenteert.
Bijvoorbeeld, noemen ze hun mensen werknemers of teamgenoten?
Het kunnen de kleine dingen zijn die je doen opvallen in een brief of sollicitatiegesprek.
7. Maak je cv en sollicitatiebrief op maat
We weten dat iedereen dit zegt en dat het heel erg lastig is om dit ook daadwerkelijk te doen, maar je moet je realiseren dat je sollicitatiebrief en cv een advertentie is om jouw ideale baan te veroveren.
En je sollicitatiebrief en cv zullen een verbazingwekkende advertentie moeten zijn, wil jij kans maken.
Het moet de lezer een preview geven van hoe het zal zijn als jij voor hen komt werken.
Dus maak je cv altijd op maat.
Lees je huidige cv nog een keer.
Klinkt het als een advertentie of klinkt het als een doorsnee cv?
Indien het laatste het geval is, begin opnieuw met stap 1 en herhaal de stappen net zo lang totdat je tevreden bent.
Je moet trots kunnen zijn op je cv!
Zoeken naar werk is vergelijkbaar met marketing.
Jij bent het product en de potentiële werkgever is je klant.
Verkoop jezelf binnen deze nieuwe organisatie.
Je moet je richten op je doelgroep en duidelijk zijn over je boodschap die je moet onderscheiden van de rest.
Om dit goed te doen zul je steeds je doel helder moeten hebben en elke stap in het proces goed documenteren.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.