Ben jij een blauw, rood, geel of groen type? Met de DISC-test leer je meer over jouw persoonlijkheid op het werk. Deze persoonlijkheidstest wordt steeds vaker ingezet bij het werven van personeel.
Recruiters en HR-medewerkers maken gebruik van DISC of Discovery Insight om te kijken of jij in het team past waarvoor je solliciteert. We leggen uit hoe het model werkt en hoe je jouw kleur inzet bij je sollicitatie.
Inhoudsopgave
Wat is de DISC-test?
DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus. Het model is gebaseerd op de theorie van een van de belangrijkste psychologen: Carl Jung.
Er zijn 2 dimensies:
- hoe snel je beslissingen neemt
- hoeveel je gericht bent op mensen of op taken.
Daar komen 4 kleuren uit, die staan voor persoonlijkheidstypes: blauw, rood, geel en groen.
Deze kleuren heten ook wel de Insights kleuren genoemd.
Niemand is helemaal groen of de hele tijd rood, maar het gaat om hoe je in het algemeen reageert in situaties. Recruiters willen vooral weten of je past in het team waar je in komt te werken. Als er bijvoorbeeld teveel rode persoonlijkheden in een team komen, kan dat botsen. Of iemand die blauw is kan het moeilijk vinden om een geel type als leidinggevende te hebben.
Doe een persoonlijkheidstest (Big 5)
Hoe weet ik welke kleur ik ben?
Met een persoonlijkheidstest bepaal je welke van de 4 kleuren jij bent. Je kunt deze testen op veel verschillende plekken doen, ook gratis online.
Soms moet je deze test maken als onderdeel van je sollicitatie, maar het is prettig als je jouw type al weet. Zo weet je hoe je jezelf het best kunt verkopen.
Dit zijn de 4 DISC profielen, hun valkuilen en hun competenties.
Blauwe persoonlijkheid
Als je een blauw type bent, benader jij de meeste situaties analytisch. Je kunt een zakelijke afstand houden en zult je niet snel door emoties laten leiden.
Het voordeel van blauwe persoonlijkheden is dat ze stressbestendig zijn en overzicht houden. Ook houden ze zich aan procedures en planningen, dus het zijn betrouwbare medewerkers.
Je zwakte is dat je minder besluitvaardig bent, omdat je eerst alle opties wil afwegen. Let er ook op dat je anderen niet teveel afremt in hun werk.
Blauwe competenties:
Rode persoonlijkheid
Rode types zijn aanpakkers en nemen graag de leiding. Je bent gepassioneerd over je werk en het bedrijf. Je wil steeds beter presteren en houdt het tempo erin.
Het rode type kan ongeduldig zijn of dominant overkomen naar anderen.
Om conflicten te voorkomen, kun je als rode persoonlijkheid werken aan je inlevingsvermogen en luistervaardigheid.
Rode competenties:
Gele persoonlijkheid
Het gele type wordt ook wel het invloedrijke type genoemd. Deze persoon houdt de sfeer erin en kan andere medewerkers motiveren.
Als je een gele persoonlijkheid bent, kun je door je focus op het sociale aspect de zakelijke doelen uit het oog verliezen. Ook kan impulsiviteit een probleem vormen op werkvloer.
Gele competenties:
Groene persoonlijkheid
Dit type staat voor stabiliteit en zorgzaamheid. Je bent als groene persoon net zo sociaal als het gele type, maar houdt je liever op de achtergrond.
Je bent meer van het ondersteunen van anderen en het bewaren van de lieve vrede. Jouw zachte communicatiestijl behoudt de rust in een team.
Groene types kunnen moeite hebben met assertiviteit. Ook kunnen ze behoudend zijn, omdat ze harmonie belangrijker vinden dan innovatie.
Groene competenties:
Kleurtypes gebruiken bij je sollicitatie
Herken jij je in een van de types? Gebruik de genoemde competenties als jouw sterke punten bij je sollicitatie.
Bekijk of je voorbeelden hebt van hoe jij deze competentie hebt ingezet en wat daarvan het resultaat was.
Maak je je zorgen over je zwakke punten?
Het kleurenmodel is ook een handige leidraad voor het ontdekken van je valkuilen.
Als je zelfkennis toont over je eigen verbeterpunten, maak je een goede indruk tijdens je sollicitatie.
Waarom zijn kleurtypes belangrijk bij een sollicitatie?
Veel organisaties streven naar een divers en inclusief team om te komen tot de beste diensten en producten voor hun klanten.
Mensen met verschillende invalshoeken en ideeën kunnen elkaar perfect aanvullen is de gedachte.
Het is belangrijk om gebruik te maken van elkaars pluspunten en elkaars zwakke punten te accepteren.
Bekijk 3 belangrijke zaken waar werkgevers naar kijken als het gaat om samenwerking. Welke persoonlijkheid past het beste bij jou?
1. Luisteren
Luisteren lijkt simpel, maar is vaak moeilijker dan gedacht. Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven.
Probeer je collega niet te onderbreken, maar luister aandachtig voordat jij het woord neemt. Als iemand niet de kans heeft om uit te praten ontstaat het idee dat er niet goed geluisterd wordt.
Door de ander zijn of haar verhaal te laten afmaken en goed te luisteren naar de kern van het verhaal voelt de gesprekspartner zich gewaardeerd. Hierdoor zal de ander ook meer begrip hebben voor hetgeen jij te vertellen hebt.
De collega met de meeste kleur groen is in luisteren het sterkst. Hij heeft vaak een echte teambenadering en heeft uitstekende luistervaardigheden. Groene mensen zijn vaak loyaal aan hun collega’s en de organisatie.
2. Duidelijkheid
Goede communicatie leidt tot een goede samenwerking. Sta open voor feedback, help collega’s en geef iedereen een kans. Dit zorgt voor positievere resultaten en meer successen. Hierdoor voelen jij en je collega’s waardering en is iedereen gemotiveerd betrokken.
Mensen met de kleuren blauw en groen in hun profiel zorgen voor de meeste duidelijkheid. Deze personen weten als geen ander om alles gestructureerd op te lossen. Dankzij de grondige aanpak op het vlak van planning en time management zijn zij een steun voor de organisatie.
3. Gezamenlijk visie
Iedere organisatie heeft een visie en missie. Het creëren van een gezamenlijke visie zorgt ervoor dat alle collega’s zich betrokken voelen, het is zelfs essentieel om werknemers weer te betrekken bij de organisatie.
Mensen met de kleuren geel en rood in het profiel zijn het beste in alle neuzen dezelfde kant op te zetten. Zij zijn enthousiast, gedreven en kunnen dit positief overbrengen op anderen. Zij zijn goed in het richten op de resultaten en besluiten nemen welke strategie de organisatie gaat volgen.
Bekijk ook:
- Doe een persoonlijkheidstest (Big 5)
- Persoonlijke SWOT-analyse maken: hoe doe je dat?
- Personal branding: verkoop jezelf als merk
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.