fbpx

7 stappen om je zoektocht naar een baan beter te structureren

baan zoeken structureren
Als je niet oppast kan de zoektocht naar een nieuwe functie niet alleen een full-time baan worden, het kan je ook enorm gaan frustreren.

Maar zo hoeft het niet te zijn.

Bekijk onze gedegen en professionele aanpak om te komen tot jouw droombaan.

1. Bepaal je doel

Waar wil je over 10 jaar staan?

Waar wil je over 5 jaar staan?

Waar wil je volgend jaar staan?

Bedenk hoe jouw volgende baan je hierbij kan gaan helpen.

Wat is de volgende logische stap om jouw ultieme doel te behalen?

Wil je graag meer of minder verantwoordelijkheid?

Wil je meer flexibiliteit of wil je graag mogelijkheden om te groeien?

Ga niet solliciteren op de eerste de beste baan, maar bekijk met welke functie je de belangrijkste doelstellingen zou kunnen behalen.

2. Identificeer jouw unieke kwaliteiten

Je weet nu wat je wilt halen uit je volgende functie.

Het is belangrijk in je zoektocht naar werk dat je weet waarom jij de ideale kandidaat bent voor een baan.

Zo heeft ieder goed verkopend product een aantal USP’s: unique selling points.

Dit zijn de belangrijkste kwaliteiten die een product onderscheiden van de concurrent.

En onthoud:

jij bent hier het product.

Wat zijn de 3 belangrijkste kwaliteiten waarmee jij jezelf kunt onderscheiden in de markt?

Wat zijn jouw kerncompetenties?

Het moeten zeer specifieke en geloofwaardige punten zijn.

Zorg ervoor dat je ieder punt kunt onderbouwen met een goed verhaal.

Dit helpt je om focus aan te brengen bij het schrijven van je brief, het maken van je cv en uiteindelijk bij het voeren van je sollicitatiegesprek.

3. Bouw een persoonlijk (online) merk

Jouw unieke kwaliteiten zijn de basis van jezelf als ‘merk’.

En social media kun je gebruiken om deze kwaliteiten te versterken bij potentiële werkgevers.

Als jij een sterke online reputatie hebt, zal de recruiter dit zien als een bewijs van hetgeen je beweert in je cv en brief.

Herhaling is hierbij vaak de sleutel.

Heb jij een motivatiebrief of sollicitatiebrief die zich richt op jouw kwaliteiten dan is het extra sterk als jouw sociale profiel dit ondersteunt.

4. Maak een lijst van potentiële organisaties

Nu je personal branding is afgestemd op jouw unieke kwaliteiten, kun je een lijst maken van organisaties en functietitels die je interesseren.

Deze lijst ga je gebruiken om het volgende bij te houden:

  • alle interessante open posities
  • mensen waarvan je weet die bij die organisatie werken of
  • mensen met soortgelijke posities of functies.

Het bekijken en bijhouden van deze lijst zal je helpen als je gaat solliciteren op bepaalde functies.

Als je een functie ziet bij een bedrijf dat niet overeenkomt met de doelen die je hebt gesteld, solliciteer dan vooral niet.

Je sollicitaties moeten passen bij de eerder opgestelde doelen, je kwaliteiten en je personal branding.

Je wilt niet in de boeken belanden als een ‘serial sollicitant’.

5. Netwerk met potentiële werkgevers

Gebruik social media op een verstandige manier om te netwerken met de bedrijven op je lijst.

Stuur geen 1.000 generieke uitnodigingen naar iedereen met wie je ook maar een klein beetje verbonden bent.

In plaats daarvan kun je veel beter binnen specifieke groepen op LinkedIn netwerken met mensen die je zou willen leren kennen.

Ga in discussie binnen zo’n groep met als doel om uiteindelijk een uitnodiging te ontvangen.

Probeer in je eigen netwerk te connecten met mensen die een soortgelijke baan hebben zodat je al kunt leren over deze functie voordat je solliciteert.

Houd in je lijst bij met wie en in welke groep je netwerkt en bij welk bedrijf hij of zij hoort.

En pas om met netwerken en solliciteren onder werktijd.

6. Luister goed naar hun manier van praten en tone of voice

Zorg ervoor dat je alle social media kanalen volgt van de ondernemingen op je lijst.

In ieder geval Facebook, Twitter en LinkedIn.

De meeste bedrijven gebruiken deze platformen om talent te scouten en te recruiten.

De kans is heel groot dat je op deze kanalen ziet hoe een bedrijf over zichzelf, hun werknemers en toekomstige werknemers praat.

Bovendien zitten deze accounts bomvol met tips voor werkzoekenden en zal het je waarschijnlijk meer inzicht geven hoe hun recruitment proces werkt.

Als je nieuwe dingen leert over de organisaties op je lijst, zorg er dan voor dat je alles goed documenteert.

Bijvoorbeeld, noemen ze hun mensen werknemers of teamgenoten?

Het kunnen de kleine dingen zijn die je doen opvallen in een brief of sollicitatiegesprek.

7. Maak je cv en sollicitatiebrief op maat

We weten dat iedereen dit zegt en dat het heel erg lastig is om dit ook daadwerkelijk te doen, maar je moet je realiseren dat je sollicitatiebrief en cv een advertentie is om jouw ideale baan te veroveren.

En je sollicitatiebrief en cv zullen een verbazingwekkende advertentie moeten zijn, wil jij kans maken.

Het moet de lezer een preview geven van hoe het zal zijn als jij voor hen komt werken.

Lees je huidige cv nog een keer.

Klinkt het als een advertentie of klinkt het als een doorsnee cv?

Indien het laatste het geval is, begin opnieuw met stap 1 en herhaal de stappen net zo lang totdat je tevreden bent.

Je moet trots kunnen zijn op je cv!

Zoeken naar werk is vergelijkbaar met marketing.

Jij bent het product en de potentiële werkgever is je klant.

Verkoop jezelf binnen deze nieuwe organisatie.

Je moet je richten op je doelgroep en duidelijk zijn over je boodschap die je moet onderscheiden van de rest.

Om dit goed te doen zul je steeds je doel helder moeten hebben en elke stap in het proces goed documenteren.