7 stappen om je zoektocht naar een baan beter te structureren

Als je niet oppast kan de zoektocht naar een nieuwe functie niet alleen een full-time baan worden, het kan je ook enorm gaan frustreren. Maar zo hoeft het niet te zijn. Als je je hierin herkent is dit het moment om je aanpak te wijzigen. Hieronder volgt een gedegen professionele aanpak om te komen tot jouw droombaan.

structuur solliciteren
Wijzig je aanpak en beklim die berg in no-time!

Denk als een marketing strateeg in termen van producten en markten. Het product: dat ben jezelf. De markt is de pool van vacatures en mogelijke functies die er zijn. De kern van marketing komt neer op het overbrengen van de juiste boodschap bij de juiste doelgroep op het juiste moment.

Vergelijk je zoektocht naar een baan eens met het uitrollen van een effectieve marketing strategie in de volgende 7 stappen.

1. Bepaal je doel

Wat wil je precies halen uit je volgende baan? Welk professionele pad wil je precies volgen en wat is de volgende logische stap om er te komen? Wil je graag meer of minder verantwoordelijkheid? Wil je meer flexibiliteit of wil je graag mogelijkheden om te groeien?

Ga niet solliciteren op de eerste de beste baan, maar bekijk met welke functie je de belangrijkste doelstellingen zou kunnen behalen.

2. Identificeer jouw unieke kwaliteiten

Je weet nu wat je wilt halen uit je volgende functie. Het is belangrijk in je zoektocht naar werk dat je weet waarom jij de ideale kandidaat bent voor een baan. Zo heeft ieder goed verkopend product heeft een aantal USP’s: unique selling points. Dit zijn de belangrijkste kwaliteiten die een product onderscheidt van de concurrent.

En onthoud: jij bent hier het product. Wat zijn 3 tot 5 unieke kwaliteiten waarmee jij jezelf kunt onderscheiden in de markt? Dit moeten zeer specifieke en geloofwaardige punten zijn. Zorg ervoor dat je ieder punt kunt onderbouwen met een goed verhaal. Dit zal je gaan helpen om focus aan te brengen bij het schrijven van je brief en je sollicitatiegesprek.

Bekijk hier wat jouw kerncompetenties zijn.

3. Opbouwen van een persoonlijk merk

Jouw unieke kwaliteiten zijn de basis van jezelf als ‘merk’. En social media kun je gebruiken om deze kwaliteiten te versterken bij potentiële werkgevers. Herhaling is vaak de sleutel in marketing. Heb jij een motivatiebrief of sollicitatiebrief die zich richt op jouw kwaliteiten dan is het extra sterk als jouw sociale profiel dit ondersteunt.

Bekijk hier hoe je social media inzet om jouw kans op een baan te vergroten.

4. Maak een lijst

Nu je personal branding is afgestemd op jouw unieke kwaliteiten, kun je een lijst maken van bedrijven en functietitels die je interesseren. Deze lijst ga je nu gebruiken om het volgende bij te houden:

  • alle interessante open posities
  • mensen waarvan je weet die bij dat bedrijf werken of
  • mensen met soortgelijke posities of functies.

Het bekijken en bijhouden van deze lijst zal je helpen als je gaat solliciteren op bepaalde functies.

Het is belangrijk om te onthouden dat als jouw ideale bedrijf (nog) niet de juiste functie voor je heeft, je niet moet solliciteren. Als je een functie ziet bij een bedrijf dat niet overeenkomt met de doelen die je hebt gesteld, solliciteer dan vooral niet. Je sollicitaties moeten passen bij de eerder opgestelde doelen, je kwaliteiten en je personal branding. Je wilt niet in de boeken belanden als een ‘serial sollicitant’.

5. Netwerken met potentiële werkgevers

Gebruik social media op een verstandige manier om te netwerken met de bedrijven op je lijst. Stuur geen 1.000 generieke uitnodigingen naar iedereen met wie je ook maar een klein beetje verbonden bent.

In plaats daarvan kun je veel beter binnen specifieke groepen op LinkedIn netwerken met mensen die je zou willen leren kennen. Ga in discussie binnen zo’n groep met als doel om uiteindelijk een uitnodiging te ontvangen.
Probeer in je eigen netwerk te connecten met mensen die een soortgelijke baan hebben zodat je al kunt leren over deze functie voordat je solliciteert. Houd in je lijst bij met wie en in welke groep je netwerkt en bij welk bedrijf hij of zij hoort.

6. Luister goed naar hun manier van praten en tone of voice

Zorg ervoor dat je alle social media kanalen volgt van de ondernemingen op je lijst. In ieder geval Facebook, Twitter en LinkedIn. De meeste bedrijven gebruiken deze platformen om talent te scouten en te recruiten.

De kans is heel groot dat je op deze kanalen ziet hoe een bedrijf over zichzelf, hun werknemers en toekomstige werknemers praat. Bovendien zitten deze accounts bomvol met tips voor werkzoekenden en zal het je waarschijnlijk meer inzicht geven hoe hun recruitment proces werkt.

Als je nieuwe dingen leert over de bedrijven op je lijst, zorg er dan voor dat je alles goed documenteert. Bijvoorbeeld, noemen ze hun mensen werknemers of teamgenoten? Het kunnen de kleine dingen zijn die je doen opvallen in een brief of sollicitatiegesprek.

7. Maak een sollicitatiebrief op maat

We weten dat iedereen dit zegt en dat het heel erg lastig is om dit ook daadwerkelijk te doen, maar je moet je realiseren dat je sollicitatiebrief en cv een advertentie is om jouw ideale baan te veroveren.

En je sollicitatiebrief en cv zullen een verbazingwekkende advertentie moeten zijn, wil jij kans maken. Het moet de lezer een preview geven van hoe het zal zijn als jij voor hen komt werken.

Lees je huidige cv nog een keer. Klinkt het als een advertentie of klinkt het als een doorsnee cv? Indien het laatste het geval is, begin opnieuw met stap 1 en herhaal de stappen net zo lang totdat je tevreden bent. Je moet trots kunnen zijn op je cv!

Zoeken naar werk is echt een oefening in marketing. Jij bent het product en de potentiële werkgever is je klant. Verkoop jezelf binnen deze nieuwe organisatie. Je moet je richten op je doelgroep en duidelijk zijn over je boodschap die je moet onderscheiden van de rest. Om dit goed te doen zul je steeds je doel helder moeten hebben en elke stap in het proces goed documenteren.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>