fbpx

Hoe creëer je een sterk netwerk op LinkedIn?

Hoe groter en sterker je netwerk op LinkedIn hoe meer kans jij maakt op een nieuwe baan.

  • Je wordt sneller gevonden door recruiters
  • Je komt sneller in contact met vakgenoten
  • Je hebt meer contacten aan wie je kenbaar kunt maken dat je een baan zoekt

Zo simpel is het.

Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van je netwerk.

In die zin geldt ook op LinkedIn:

beter een goede buur dan een verre vriend.

We gaan je precies vertellen hoe jij ook een sterk netwerk krijgt op LinkedIn.

0. Waarom LinkedIn?

LinkedIn is met afstand het grootste professionele netwerk in Nederland en België.

En dat is meteen de belangrijkste reden waarom je je aandacht in eerste instantie moet richten op LinkedIn.

Vergeet voor nu Facebook, Twitter of Instagram.

Je tijd is schaars dus breng focus aan.

Als je aandacht gaat besteden aan 1 social media platform moet dat LinkedIn zijn.

1. Maak een sterk LinkedIn profiel

Als je helemaal nieuw bent op LinkedIn moet je natuurlijk eerst starten met het aanmaken van een profiel.

Maar de meeste mensen die al langer aanwezig zijn op LinkedIn hebben vaak een belabberd profiel.

Met een simpele opsomming van je werkervaring ben je er niet.

LinkedIn heeft zo zijn eigen regels en valkuilen.

We hebben daarom een uitgebreid stappenplan voor je gemaakt voor het maken van een perfect profiel op LinkedIn.

2. Nodig mensen uit op LinkedIn

Bij LinkedIn denk je al snel aan (oud) collega’s, klanten, opdrachtgevers.

Maar denk daarnaast ook aan:

  • leveranciers of andere samenwerkingspartners
  • (externe) adviseurs
  • (oud-)klasgenoten/studentenvereniging
  • (oud-)leden netwerkclubs
  • vrienden, familie, kennissen

Je kunt je adresboek van je Gmail of Hotmail inladen in LinkedIn zodat je met 1 druk op de knop een heleboel contacten uit je persoonlijke netwerk kunt uitnodigen.

Maar wees hier voorzichtig mee. Hier is eigenlijk niemand van gediend.

Als je 500 of meer connecties hebt, word je door LinkedIn gezien als een ‘power user’.

Pas echter op met het systematisch versturen van veel uitnodigingen tegelijkertijd want dan zou je weleens gezien kunnen worden als een spammer door LinkedIn. Zeker als je veel afwijzingen krijgt op je verzoeken.

Bovendien kan LinkedIn je blokkeren als jouw uitnodigingen vaker dan 3x per maand worden geweigerd.

Als je iemand uitnodigt doe je dat persoonlijk:

Bedenk een tekst die is toegespitst op de persoon.

En dat kan heel eenvoudig zijn, bijvoorbeeld:

Leuk om met je samengewerkt te hebben in [project X]. Wil je met me connecten?

En onthoud:

Een kleiner en sterker netwerk is veel waardevoller dan een groot open netwerk waar je geen relaties hebt.

Werk toe naar een groot kwalitatief netwerk van mensen en blijf het onderhouden.

Uitgebreide zoekfunctie

Op LinkedIn kun je werkelijk iedereen vinden.

Mocht het niet meteen lukken via Google dan heeft LinkedIn een uitgebreide zoekfunctie.

Je kunt zoeken op 1e of 2e graads netwerk, bedrijfstak, locatie, huidige werkgever of eerdere werkgevers.

Kortom, er zijn voldoende tools beschikbaar om je beoogde nieuwe connectie te vinden.

3. Plaats updates

Plaats wekelijks een nieuwe korte tekst in je status update over de baan die je zoekt, het project waar je aan werkt of interessant nieuws dat je hebt gelezen.

Maar hoe kom je aan interessant materiaal?

  • Word lid van verschillende groepen en post berichten binnen je groep. Eenmaal in contact gekomen met mensen uit een groep kun je deze ook weer uitnodigen om te connecten.
  • Start met het volgen van guru’s in jouw vakgebied. Je kunt eventueel commentaar geven op hetgeen zij posten. Connecties op LinkedIn zullen dit ook kunnen lezen in hun tijdlijn en daarmee kun je jezelf in de kijker spelen.
  • Volg organisaties die je interessant vindt en bekijk waar zij mee bezig zijn. Dit is tevens heel handig om in je sollicitatiebrief of sollicitatiegesprek aan te refereren.

4. Geef je netwerk aandacht

Aandacht geven aan je netwerk kun je op verschillende manieren doen.

En het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten:

  • Geef aan wat je interessant vindt in je tijdlijn. Door het klikken van de knop ‘interessant’ laat je meteen zien aan je eigen netwerk wat jij interessant vindt.
  • Geef commentaar op wat je voorbij ziet komen in je tijdslijn. Door het geven van commentaar kun je laten zien dat je betrokken bent, maar kun je ook heel goed connecties helpen.

LinkedIn werkt op een manier dat niet alleen je eigen connecties jouw likes en commentaar zien, maar tevens de contacten van degene die de post plaatst.

Zo heb je dus eenvoudig een behoorlijk groot bereik met jouw deelname op LinkedIn!

5. Geef en gij zult ontvangen

The secret of living is giving.

Als je anderen helpt zullen zij eerder geneigd zijn om jou ook te helpen.

Hou dit in gedachte en verwacht dus niet meteen na week 1 resultaat.

Netwerken is investeren voor de lange termijn.

Als je dit goed aanpakt kan het erg waardevol zijn.

Denk bijvoorbeeld ook aan het (doordacht) geven van aanbevelingen binnen LinkedIn.

Je kunt natuurlijk ook altijd vragen om een aanbeveling.

Denk bijvoorbeeld aan je (oud) Manager of een (oud) collega.