Hybride werken: hoe doe je dit succesvol in 2022?

Is hybride werken de toekomst? Sinds de coronacrisis is het bezig met een opmars. Steeds meer mensen werken deels thuis en deels op kantoor. Het is vooral belangrijk om duidelijke afspraken te maken tussen werkgever en werknemer. Hoe regel je het goed? We bespreken hieronder de voor- en nadelen van hybride werken en hoe je het succesvol regelt.

hybride werken

Wat is hybride werken?

Hybride werken is een combinatie van thuiswerken en werken op locatie.

Thuis of remote werken betekent dat je tijdens werkuren op afstand je taken doet die je normaal op je werkplek zou doen.

Meestal gaat dit om kantoorbanen waar het werk vooral achter een bureau plaatsvindt.

Soms biedt het ook de mogelijkheid om je werkuren flexibel in te delen.

Hybride werken in de praktijk: drie voorbeelden

Hybride werken is vaak een compromis tussen werkgever en werknemer. Leidinggevenden willen graag direct contact met hun team, veel medewerkers vinden het prettig om thuis te werken.

Dit zijn voorbeelden van hoe hybride werken er in de praktijk uit kan zien tijdens een normale werkweek:

  1. Vooral op kantoor: Je werkt vier dagen in de week. Na drie dagen op kantoor werken, neem je papierwerk mee naar huis om op de vierde dag rustig thuis door te nemen terwijl je op de kinderen past.
  2. Vooral thuis: Je werkt vooral thuis en gaat alleen naar kantoor voor belangrijke vergaderingen. Elke ochtend heb je via Zoom een stand up sessie met je team en leidinggevende, waarna iedereen zelfstandig aan de slag gaat. Je houdt bij in een programma welke taken je afwerkt, zodat je leidinggevende weet wat je aan het doen bent.
  3. Flexibel: Je hebt een laptop van de zaak die je zowel op kantoor als thuis gebruikt. Je mag zelf bepalen hoe je je tijd indeelt, zolang je maar alle deadlines haalt. De ene week besluit je om elke dag naar kantoor te gaan omdat je veel moet overleggen, de andere week werk je vooral thuis omdat je geconcentreerd moet werken. Soms werk je thuis in de avond of in het weekend omdat dat beter uitkomt.

De voordelen van hybride werken

Er zijn veel voordelen aan thuiswerken en hybride werken, bijvoorbeeld:

  • Minder tijd kwijt zijn aan reizen
  • Dichtbij je werk wonen wordt minder noodzakelijk
  • Makkelijker te combineren met kinderen of mantelzorg
  • Je kunt zelf een balans vinden tussen zelfstandig werken en contact met collega’s
  • Hybride werken is toegankelijker voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsbeperkt zijn

In het algemeen wordt de balans tussen privé en werk als het grootste voordeel gezien.

Als je niet altijd naar kantoor hoeft, wordt het namelijk makkelijker om je privéleven te plannen.

De nadelen van hybride werken

Het grootste gevaar van je werk mee naar huis nemen is dat het nooit ophoudt. Dit kan zorgen voor stress en kan net zo goed leiden tot burn-out als fulltime op kantoor werken.

Bij hybride werken kunnen mensen zich verplicht voelen om thuis of op kantoor te zitten, in plaats van het af te stemmen op hun eigen behoeftes.

Dit zijn de belangrijkste nadelen van hybride werken:

  • Thuiswerken met kinderen kan ook voor afleiding en stress zorgen
  • De grens tussen werk en privé kan teveel vervagen door een gebrek aan structuur
  • Het is soms lastig om te kunnen samenwerken op afstand
  • Er kunnen communicatieproblemen ontstaan door een gebrek aan direct contact
  • Bij hybride werken kunnen binnen één team verschillende behoeftes botsen

De voorwaarden voor thuiswerken en hybride werken

Veel bedrijven zien de voordelen van hybride werken.

Zelfs de Rijksoverheid heeft het op de agenda voor de toekomst gezet.

Hybride werken blijft dus, maar wat is er nodig om het goed te regelen?

  • Laat werknemers bepalen. De Sociaal Economische Raad en ArboNed zeggen allebei dat hybride werken afgestemd moet worden op de behoeften van werknemers. Zij zien dat er problemen ontstaan als werkgevers bepalen wie wanneer thuis mag werken.
  • Zie het niet als kostenbesparing. Voor werkgevers scheelt thuiswerken reiskostenvergoeding, maar dat geld moet geïnvesteerd worden in beter materiaal thuis. Denk aan een ergonomische bureaustoel, een computer die de juiste programma’s kan draaien of een noise canceling koptelefoon die helpt om te concentreren. Dit kan ook in de vorm van een thuiswerkvergoeding.
  • Maak goede afspraken. De wederzijdse verwachtingen moeten helder zijn. Maak duidelijke afspraken over de werk-privébalans en over hoe je met elkaar communiceert. Spreek bijvoorbeeld af om mails alleen onder werktijd te sturen en beantwoorden.

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?