Heb jij commercieel talent? Ook als je niet in de sales of retail werkt, zijn commerciële vaardigheden vaak belangrijk om te beheersen. Deze vaardigheden gaan over het omgaan met klanten, snappen hoe marketing werkt en je sociale vaardigheden strategisch inzetten. In dit artikel vind je een handig overzicht van alle commerciële vaardigheden en handige tips om ze te verbeteren.
Inhoudsopgave
Wat betekent commercieel?
Commercieel betekent “gericht op handel en winst maken”.
Het komt van het woord commercie, een synoniem voor handel. Je kunt een commercieel bedrijf zijn, maar ook als persoon een commerciële instelling hebben. Je kunt het ook handelsgericht of winstgericht noemen.
Specifieker gaat het dus over het verkopen van producten of diensten aan klanten.
De betekenis van commercieel handelen is dat al je acties als drijfveer hebben om geld te verdienen.
Wat zijn commerciële vaardigheden?
Commerciële vaardigheden zijn alle vaardigheden die te maken hebben met verkopen. Ook vaardigheden die gaan over klantcontact hebben indirect te maken met commercie.
Bij commercie denken de meeste mensen aan een autoverkoper of winkelmedewerker, omdat die heel duidelijk bezig zijn met iets proberen te verkopen.
Maar ook andere beroepen buiten de sales en retail hebben commerciële vaardigheden nodig.
Als je bijvoorbeeld achter de receptie werkt in een ziekenhuis, is er geen winstoogmerk, maar moet je wel klanten tevreden houden zodat ze terug blijven komen.
Naast klantgerichtheid moet je ook gevoel voor marktwerking hebben, dus weten wat je positie in jouw branche is en wat werkt om mensen over te halen om iets te kopen.
Voorbeelden van commerciële vaardigheden
Welke commerciële vaardigheden zijn er allemaal?
Als je in de functie-eisen van een vacature ziet staan dat je commercieel moet zijn, dan gaat het om algemeen commercieel inzicht én een set van vaardigheden.
Hieronder vind je een handige lijst met alle commerciële vaardigheden en competenties, met handige voorbeelden.
Commerciële vaardigheid | Voorbeeld |
Verkopen | Je weet hoe je een product moet aanprijzen met de juiste argumenten. |
Overtuigen | Je kunt weerstand wegnemen bij mensen die twijfelen of ze iets wel willen kopen. |
Onderhandelen | Je kunt je verhaal afstemmen op de belangen van de klant en eventueel aanbiedingen doen om de aankoop aantrekkelijker te maken. |
Communicatieve vaardigheden | Je hebt een vlotte babbel en je kunt professioneel communiceren via de telefoon en e-mail. |
Luisteren | Je kunt goed luisteren naar wat mensen vertellen en achterhalen wat ze écht willen. |
Doorvragen | Je stelt de juiste vragen om de klant beter te leren kennen. |
Inlevingsvermogen | Je kun je inleven in de belevingswereld van de klant en hoe die jouw bedrijf ervaart. |
Omgevingsbewustzijn | Je let goed op wat er om je heen gebeurt en springt in als je ziet dat je iemand kunt helpen. |
Klantvriendelijkheid | Je reageert vriendelijk en geduldig op klanten en denkt met ze mee. |
Analytisch vermogen | Je kunt klantonderzoek doen en conclusies trekken uit de resultaten. Ook doe je onderzoek naar de concurrentie en ben je op de hoogte van trends. |
Oplossingsgericht | Je achterhaalt het probleem van de klant en biedt de oplossing. |
Assertiviteit | Je durft mensen aan te spreken en je kunt voor jezelf opkomen bij vervelende klanten. |
Presenteren | Je let op je lichaamstaal en hoe je spreekt. Je bent in staat om een duidelijk verhaal te vertellen. |
Opmerkzaam | Je let op details en ziet het als er iets beter kan in de winkel of in de marketingcampagne. |
Klantgericht | Je wil het mensen graag naar de zin maken en doet alles om ze een goede ervaring te geven. |
Representatief | Je bent je ervan bewust dat je het uithangbord van het bedrijf bent. |
Proactief of ondernemend | Je houdt van aanpakken en twijfelt niet om actie te ondernemen als het nodig is. |
Geduldig | Je neemt de tijd om te reageren op vragen van klanten. |
Creativiteit | Je kunt nieuwe ideeën bedenken om een product te verkopen. |
Conceptueel denken | Je kunt een marketingcampagne visualiseren en bedenken hoe je die goed moet plannen. |
- Klik op de links om meer te lezen over het verbeteren van deze competenties
- Bekijk meer vaardigheden en competenties
Commerciële vaardigheden ontwikkelen: 3 tips
Kun je commercieel talent aanleren? Dat is lastig als je er van nature geen gevoel voor hebt, maar je kunt wel de competenties uit de lijst hierboven verbeteren.
Daarnaast moet je mensenkennis en sociale vaardigheden strategisch leren inzetten om je doel te bereiken.
Dit zijn onze 3 tips om je commerciële vaardigheden te ontwikkelen:
1. Commercieel inzicht verbeteren
De betekenis van commercieel inzicht is het snappen hoe marketing werkt en hoe klanten denken.
- Lees vakliteratuur over marketing
- Houd ontwikkelingen in je eigen branche bij
- Abonneer je op een nieuwsbrief
- Ga naar conferenties
Daarnaast leer je het meest door ervaring. Vraag eens aan ervaren collega’s wat hun inzichten zijn over het omgaan met klanten, of kijk het gewoon af bij de concurrentie.
2. Klantbehoefte ontdekken
De klant is koning.
Door consumentisme is de relatie tussen bedrijven en klanten de afgelopen decennia veranderd. Jij bent niet langer de expert die de klant nodig heeft, de klant bepaalt bij wie hij koopt.
De kunst zit dus in het aanvoelen van wat je klanten willen, of het achterhalen door middel van klantonderzoek en enquêtes.
3. Leer alle verkooptechnieken
Met trucjes uit de psychologie kun je mensen ook overhalen om iets te kopen of om terug te komen. Dit wordt conversie genoemd.
Een paar voorbeelden van verkooptrucs:
- Straal autoriteit uit: jij bent de expert en weet wat het beste product is
- Vertel mensen dat ze een probleem hebben en bied vervolgens de oplossing
- Gebruik sociale bewijskracht, bijvoorbeeld goede recensies van andere klanten
- Geef eerst iets gratis weg, dan zijn mensen geneigd om je iets terug te geven
- Speel in op gevoelens of wek sympathie op
- Creëer tijdsdruk door een aanbieding op een bepaalde datum te laten aflopen