9 Succesvolle verkooptechnieken

Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) buigt zich voorover naar zijn junior sales medewerkers en vraagt: ‘Sell Me This Pen’. Hoe verkoop je een product of dienst? Daar gaat een hele wereld aan psychologische trucs achter schuil. We denken bij verkooptechnieken vaak aan salesberoepen zoals autoverkopers, maar er zijn veel meer beroepen die technieken toepassen om producten te verkopen of klanten te werven. Of je nou in sales, marketing of retail werkt, je kunt altijd werken aan je verkooptalent.

verkooptechniek

Lees snel verder om de beste verkoopgeheimen te leren kennen: wij hebben de beste 9 verkooptechnieken voor je op een rij gezet. En het antwoord op de vraag: sell me this pen? Hier vind je alvast een aardig antwoord.

Wist je dat...
...een recruiter 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!

Wat is een verkooptechniek?

Een verkooptechniek of sales techniek is een methode die je toepast om de klant over te halen om je product of dienst te kopen.

Je moet weten welke argumenten het beste overtuigen.

Als je bijvoorbeeld in een kledingwinkel werkt, dan hou je een verkooppraatje om de producten aan te prijzen.

Je probeert te achterhalen wat de klant zoekt en bekijkt wat daar het beste bij past.

Hoe kun je de klant overhalen om iets te kopen?

Welke verkooptechnieken zijn er?

Er zijn door de jaren heen veel verschillende verkooptechnieken ontwikkeld.

Ze zijn gebaseerd op psychologie, op gedragswetenschap en sommige zelfs op neurowetenschap, door middel van hersenscans.

Een van de bekendste voorbeelden van psychologische verkooptechnieken zijn de 7 principes van Cialdini.

In onze lijst van beste verkooptechnieken lichten we er ook een paar daarvan uit.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Maak online een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.

Verkooptechnieken worden niet alleen gebruikt tijdens verkoopgesprekken.

In reclame worden dezelfde principes ook toegepast om tot conversie te komen.

Wat zijn de beste verkooptechnieken?

Hieronder vind je 8 verkooptechnieken die bewezen succesvol zijn.

We behandelen ze niet op volgorde van welke de beste is. Het ligt er maar net aan wat je probeert te verkopen, om te bepalen welke techniek je nodig hebt.

1. Probleem en oplossing

Dit is de oudste truc uit de reclamewereld.

Het is heel simpel: de klant heeft een probleem, en jij biedt de beste oplossing.

Soms moet je tijdens een verkoopgesprek nog uitvinden wat het probleem precies is.

Hiervoor moet je dus goed kunnen luisteren.

Is er niet echt een probleem?

Wijs ze op iets waarvan ze nog niet wisten dat het een probleem was.

En dan is jouw product of dienst natuurlijk de oplossing.

2. Upselling, cross-selling en deepselling

In plaats van nieuwe klanten proberen te werven, kun je je ook richten op bestaande klanten.

Cross-, deep- en upselling zijn bekende principes uit de marketingwereld.

  • Upselling: tijdens een verkooppraatje overtuig je iemand om een nét iets duurder product te kopen. Ze willen het product al kopen, dus ze zijn al overtuigd. Jij adviseert om een iets luxere versie te nemen.
  • Deepselling is hetzelfde principe, maar dan dat je meer van één product verkoopt. Bijvoorbeeld een grotere versie, of een tweede als cadeau voor iemand anders.
  • Cross-selling is het verkopen van producten die passen bij de aankoop die toch al wordt gedaan.

3. Geef eerst iets gratis weg

Als mensen iets gratis hebben gekregen, voelen ze zich onbewust verplicht om iets terug te doen.

Je kunt dus sneller overtuigen om te kopen, als je eerst iets hebt weggegeven.

Denk aan een gratis proefproduct of een flinke korting.

Je kunt ook gratis kennis weggeven, zoals persoonlijk advies en handige tips.

4. Speel in op gevoelens

Je kunt ook de psychologische kant opgaan, door in te spelen op de gevoelens van mensen.

Snel een CV nodig?

Gemakkelijk invullen, professionele CV templates, direct te downloaden en klaar in 10 minuten!

Speel in op hun geweten, wakker hun (sociale) angsten aan of wek juist sympathie op.

FOMO is een bekend voorbeeld: inspelen op de kans iets te missen.

5. Gebruik sociale bewijskracht

Mensen willen graag ergens bij horen.

Verkopers spelen al jaren in op deze oergevoelens.

Er zijn verschillende manieren waarop je sociale bewijskracht in kan zetten:

  • Positieve reviews van andere klanten
  • Aanbevelingen van experts
  • Jouw product is nodig om een trend te volgen
  • Laat zien hoe jouw product waardering van anderen oplevert

6. Creëer schaarste

Als er bij een product staat dat er nog maar weinig op voorraad zijn, voelen mensen dat ze iets mislopen als ze niet meteen kopen.

Dit is dé verkooptruc die veel webwinkels toepassen.

Een gevoel van schaarste kun je ook tijdens een verkoopgesprek creëren.

Het voelt dan zelfs natuurlijker en minder dwingend dan wanneer het op een website staat.

Gratis Beroepskeuzetest of Persoonlijkheidstest

Welke beroepen en werkzaamheden passen het beste bij jou?

7. Geef een tijdslimiet

Een andere manier om als verkoper druk achter de koopbeslissing te zetten, is om een deadline te geven.

De aanbieding verloopt, of het product wordt uit de verkoop gehaald, dus je moet er snel bij zijn!

8. De paradox van keuze

We willen graag veel keuze, maar teveel opties leveren keuzestress op.

Als je wil overtuigen om te verkopen, kun je dus het beste maar een paar opties geven.

En hier is de truc:

Door beperkte keuze komt het gevoel van schaarste weer op, waardoor mensen sneller een beslissing maken om te kopen.

9. Consultative selling

Consultative selling is een techniek die uit de consultancy sector komt.

Je reikt potentiële klanten nieuwe manieren aan om hun uitdagingen aan te gaan.

Zo leer je ze nieuwe dingen, geef je ze nieuwe inzichten.

Als je dit als consultant hebt bereikt kun je aanvullende diensten of producten verkopen.

Kant-en-klare CV templates
Binnen 10 minuten een elegant en creatief CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?