Laatst bijgewerkt op

Competentie Opmerkzaam (met voorbeelden)

Ben jij die collega die alles onthoudt? Die kritisch is op nieuwe plannen en geen detail over het hoofd ziet? Of zou je juist kunnen werken aan je opmerkzaamheid? Opmerkzaam zijn is een positieve eigenschap en een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Maar waar begin je als je opmerkzamer wil worden?

opmerkzaam

Hieronder nemen we je mee in de competentie opmerkzaam. We vertellen wat het betekent en hoe je het kunt ontwikkelen. Daarna geven we voorbeelden van opmerkzaamheid in de praktijk.

Wist je dat...
...een recruiter slechts 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV! Download in PDF. Binnen 10 min klaar.
cv maken intro

Wat betekent opmerkzaam?

De betekenis van opmerkzaam zijn is dat je goed oplet. Je hebt aandacht voor details, je ziet overal patronen en onthoudt alles.

Iemand ‘opmerkzaam maken’ betekent dat je de aandacht van iemand ergens op vestigt.

Een ander woord voor opmerkzaamheid is oplettendheid.

Andere synoniemen voor opmerkzaam zijn

  • alert
  • scherp
  • attent

Opmerkzaamheid hangt dus nauw samen met zorgvuldigheid.

Bekijk de nieuwste vacatures

Het tegenovergestelde van opmerkzaam is inattent of onachtzaam.

Dat betekent dat je weinig aandacht besteedt aan wat er om je heen gebeurt. Je doet je werk slordig en denkt er niet teveel bij na.

Waarom is opmerkzaam zijn belangrijk?

Je hoofd erbij houden is belangrijk in heel veel banen. Slordigheid leidt vaak tot fouten, die soms grote gevolgen kunnen hebben.

Elk team heeft een opmerkzaam lid nodig om iedereen bij de pinken te houden.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Deze online tool maakt een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat

Bovendien heb je opmerkzaamheid nodig voor veel andere competenties die werkgevers graag van je willen.

Opmerkzaamheid helpt bij:

Een valkuil voor opmerkzame mensen is dat ze zich teveel gaan bemoeien met anderen.

Ze laten zich afleiden van hun eigen werk, doordat ze constant in de gaten houden wat er om zich heen gebeurt.

Het is dus belangrijk dat je opmerkzaam bent, maar je moet het leren inzetten op een positieve manier.

Opmerkzaamheid ontwikkelen

Soms is het lastig om overal je aandacht bij te houden.

Als er veel gebeurt en er veel werkstress is, kan je alertheid afnemen.

Toch kun je jezelf trainen om opmerkzamer te worden.

Dat begint bij het oefenen met dingen aandachtiger doen:

Wist je dat...
...als je binnen 4 dagen reageert op een vacature de kans maar liefst 65% groter is dat je wordt uitgenodigd?
vacatures
  • Niet snel door documenten heen scannen, maar echt lezen
  • Ga over straat zonder koptelefoon en luister naar alle geluiden
  • Schrijf alles op wat besproken is tijdens een zakelijk gesprek
  • Vermijd multitasken: doe één ding tegelijk en met zoveel mogelijk aandacht

Daarnaast kun je proberen om je geheugen te trainen met kleine oefeningen.

Voorbeelden van opmerkzaamheid

Opmerkzaamheid komt tot uiting door een alerte houding en proactief handelen.

Hoe weet je of je opmerkzaam genoeg bent?

Dit zijn de kenmerken van opmerkzaam zijn:

  • Je merkt details op die anderen over het hoofd zien
  • Je kunt goed voorspellen hoe iets gaat verlopen
  • Je hebt een goed geheugen
  • Je onthoudt wat mensen eerder tegen je gezegd hebben
  • Je pikt snel fouten uit rapporten en overzichten
  • Je bent kritisch
  • Je doet je werk aandachtig
  • Je laat geen losse eindjes zitten
  • Je kunt goed overzicht houden
  • Je leert snel nieuwe vaardigheden aan
  • Je bent voorzichtig en stort je niet zomaar ergens in

Als andere mensen jou als opmerkzaam zien, zullen ze je vaak vragen om hulp.

Ze vertrouwen erop dat jij alles kunt onthouden en dat je op de rem gaat als er iets fout dreigt te gaan.

Dit zijn concrete voorbeelden van een opmerkzame houding op het werk:

  • Je krijgt een contract op je bureau dat je moet tekenen ter goedkeuring. Je leest het eerst helemaal door voordat je je handtekening zet.
  • Tijdens een vergadering merk je op dat er dingen verteld worden die niet stroken met informatie die tijdens een eerder vergadering aan bod kwam.
  • Je hebt een nieuwe collega en je ziet dat die persoon het moeilijk heeft. Je leidinggevende lijkt het niet door te hebben, dus je biedt een helpende hand.

CV met Impact
Je hebt maar één kans op een onuitwisbare eerste indruk
cv maken 30

Mooie cv template nodig?

popup cv maken