In vacatures staat vaak dat je moet beschikken over mensenkennis. Maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Wat is mensenkennis en is het iets dat je kunt ontwikkelen? Lees verder om alles te ontdekken over mensenkennis.
Inhoudsopgave
Wat is mensenkennis?
Mensenkennis is het inzicht in het wezen en het karakter van de mens (Van Dale).
Als je mensenkennis hebt, heb je het vermogen om relaties en vertrouwen met anderen op te bouwen.
Je vindt het gemakkelijk om gesprekken te beginnen en mensen op hun gemak te stellen.
Heb je mensenkennis dan heb je vaak ook sterke sociale vaardigheden.
Het stelt je in staat om je in te leven in anderen en empathie te tonen.
Waarom is mensenkennis belangrijk?
Als in een vacature staat dat je over mensenkennis moet beschikken, dan bedoelen ze het vermogen om op een positieve en productieve manier met anderen om te gaan.
Dit kunnen dingen inhouden als:
- goed kunnen luisteren
- effectief kunnen communiceren
- en conflicten kunnen oplossen
Mensenkennis is belangrijk in elke baan waarin je met anderen samenwerkt, maar ze zijn vooral belangrijk in klantgerichte functies.
Bij welke beroepen is mensenkennis belangrijk?
Mensenkennis heb je met name nodig in functies waar je iets van mensen gedaan moet krijgen.
Denk aan het overtuigen of moeten helpen van anderen.
- Gezondheidszorg. Denk aan een verpleegkundige, een maatschappelijk werker of zorgverlener.
- Commerciële sector. Verkoopmedewerkers, accountmanagers of consultants.
- Klantgerichte functies. Communicatieadviseurs, UX designers, reclamemakers en marketeers moeten zich goed kunnen inleven in hun doelgroep.
Mensenkennis ontwikkelen
Als je je mensenkennis wil verbeteren, kun je het beste gaan werken aan je sociale vaardigheden.
- Lichaamstaal. Probeer je meer bewust te zijn van je lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen.
- Observeren. Registreer wat mensen om je heen doen, zeggen en laten zien. Maar bekijk ook goed wat ze juist niet laten zien. Nieuwsgierigheid helpt om goed te kunnen observeren. Laat zoveel mogelijk je vooroordelen achterwege.
- Luisteren. Doe moeite om echt te luisteren naar wat anderen zeggen. Oefen actief luisteren door te herhalen wat de ander heeft gezegd. Probeer ten slotte de dingen te zien vanuit het perspectief van de ander.
- Vragen stellen. Stel veel open vragen zoals de waarom en hoe vraag. Het is heel leerzaam om erachter te komen waarom anderen doen wat ze doen.
- Inleven. Door je in te leven in de situatie van de ander kun je begrijpen wat die persoon ervaart. Je eigen wereld wordt groter als je zo nu en dan eens afvraagt wat de ander beweegt. Bovendien ontwikkel je op die manier empathie voor anderen.
- Reflecteren. Mensenkennis begint bij zelfkennis en is belangrijk om anderen te leren kennen en te begrijpen. Doe daarom regelmatig aan zelfreflectie en bedenk wat jouw eigen drijfveren en motieven zijn.
Met een beetje inspanning, kun je een expert worden in het omgaan met anderen.
Mensenkennis is een waardevol bezit op elke werkplek.
Mensenkennis aantonen tijdens sollicitatie
Zoals eerder genoemd staat er vaak in een vacaturetekst dat mensenkennis belangrijk is voor de functie.
In je motivatiebrief en sollicitatiegesprek kun je aantonen dat je daarover beschikt door zo concreet mogelijke voorbeelden van situaties te geven waarin jij je mensenkennis hebt gebruikt.
Gebruik de STAR-methode om te antwoorden concreet te maken.
Voorbeeldvragen over mensenkennis tijdens het sollicitatiegesprek kunnen zijn:
- Beschrijf hoe jij je mensenkennis in je werk hebt gebruikt om iemand te overtuigen.
- Beschrijf een moment waarop je het idee had dat een klant iets anders zei dan hij of zij bedoelde. Wat heb je gedaan om achter de waarheid te komen?
- Wat is een goede manier om achter iemands echte motivatie te komen?
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.