Effectief communiceren kun je leren. Er zijn veel methodes om betere gesprekken te voeren. LSD is een gesprekstechniek die voor iedereen toepasbaar is. Wil je meer leren over deze handige gesprekstechniek? Lees dan snel verder!
Inhoudsopgave
Wat is de LSD Gesprekstechniek?
Gesprekstechnieken zijn voor iedereen handig om te kennen. Ben je op zoek naar betere communicatie op het werk, dan kom je al snel de techniek “LSD” tegen.
Maar wat betekent dat eigenlijk?
LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
Het is een manier om methodisch tot de kern van iemands verhaal te komen. Deze techniek wordt toegepast door bijvoorbeeld mediators en psychologen, om erachter te komen wat het werkelijke probleem van hun cliënt is.
Mensen vertellen namelijk vaak niet meteen alles wat ze denken en voelen.
Ze willen het niet vertellen, of ze zijn zich onbewust van wat er echt speelt.
Met LSD kun je snel en effectief luisteren, maar ook de ander helpen om zichzelf beter te begrijpen.
De LSD-techniek, stap voor stap uitgelegd
Het klinkt simpel, maar Luisteren-Samenvatten-Doorvragen vraagt wat oefening.
Het is vooral belangrijk dat je bewust in een gesprek zit en weet naar welk doel je toewerkt.
Stap 1: Luisteren
Veel mensen zijn slechte luisteraars zonder dat ze het weten.
Luisteren is dan ook een competentie waar je actief aan kunt werken.
Bij LSD betekent luisteren vooral: wees echt bezig met de ander, niet met wat je zelf gaat zeggen.
Als je niet veel zegt, zal iemand vanzelf meer gaan praten.
Luister ook zonder oordeel.
Dit betekent dat je niet bezig bent om een mening te vormen over wat er wordt gezegd.
Onthoud NIVEA:
Doe geen aannames over wat de ander eigenlijk bedoelt, daar zijn de volgende 2 stappen voor.
Luisteren in het kort:
- Toon echte interesse
- Laat een open houding zien
- Maak oogcontact
- Let op je lichaamstaal
Stap 2: Samenvatten
Tijdens deze stap probeer je kort samen te vatten wat er net verteld is.
Als je het in je eigen woorden samenvat, kan dit soms verhelderend zijn voor de ander.
Het schept ook vertrouwen:
Je laat merken dat je goed luistert en het graag wil begrijpen.
Daarna check je of je het echt goed begrepen hebt.
Is het antwoord nee, stel dan aanvullende vragen of laat de ander nog een keer zijn verhaal vertellen.
Samenvatten in het kort:
- Je laat merken dat je hebt geluisterd
- Je brengt overzicht aan in het gesprek
Stap 3: Doorvragen
Nadat je bevestiging hebt dat je het goed hebt samengevat, wordt het tijd om door te vragen.
Bijvoorbeeld:
- Je gaat dieper in op een detail dat je opvalt
- Je vraagt wat iemand bedoelt met een bepaald woord
- Je vraagt direct naar de achterliggende gevoelens en gedachten
Dan herhaal je de 3 stappen, totdat jullie samen tot de kern van het verhaal komen.
Tip: ga niet te snel door naar een nieuw onderwerp als je net op een goed spoor zit.
Doorvragen in het kort:
- Ga de diepte in door een detail uit te lichten
- Vraag door op een emotie
- Vertrouw op je intuïtie
Gesprekstechnieken
Veel conflicten op de werkvloer ontstaan door miscommunicatie.
Daarom is er veel onderzoek gedaan naar het verbeteren van communicatie tussen mensen.
Met de juiste gesprekstechnieken hou je het zakelijk en voorkom je conflicten.
Voor managers, HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en bedrijfsartsen is het handig om technieken en methodes te kennen, maar eigenlijk zijn ze voor iedereen die met mensen werkt interessant.
LSD is een makkelijk ezelsbruggetje om te onthouden tijdens een gesprek, net als “NIVEA” (Niet Invullen Voor Een Ander).
Door jezelf te herinneren aan LSD, onthoud je dat je bij twijfel altijd moet checken of je goed begrepen hebt wat iemand zegt en dat je moet doorvragen.
Naast LSD en NIVEA zijn er nog veel meer handige gesprekstechnieken.
De belangrijkste:
- OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
- ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Neem Anna dus wel altijd mee.
- OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees dus gewoon maar een OEN.
- DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)
Effectief communiceren op het werk
Wil je meer leren over effectieve communicatie op het werk?
Dan hebben we meer artikelen die je misschien interessant vindt.
Lees ook eens de volgende artikelen over gesprekstechnieken en communicatie op het werk:
- Competentie communiceren
- Competentie assertiviteit
- DISC: welke kleur ben ik?
- Feedback geven
- 360 Graden feedback
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.