Sollicitatiebrief medewerker klantenservice

Sollicitatiebrief medewerker klantenservice

We hebben een voorbeeld sollicitatiebrief gemaakt voor de functie van een klantenservice medewerker, ook wel customer support of call center genoemd.

Want het is altijd handig om een goed voorbeeld te hebben als je een sollicitatiebrief gaat schrijven.

Gebruik onderstaande brief ter inspiratie en maak op basis hiervan je eigen motivatiebrief.

Voorbeeld sollicitatiebrief klantenservice

Beste [heer/ mevrouw] [naam contactpersoon],

De afgelopen weken zag ik weer in het nieuws: klanten willen het liefste geholpen worden via de telefoon. En daar ben ik het helemaal mee eens! Daarom solliciteer ik graag naar de functie van medewerker klantenservice bij [naam organisatie].

In de kern vind ik het heel erg leuk om mensen te helpen. Als er iemand belt dan hebben ze vaak een probleem en ik ben bereid om tot het uiterste te gaan om iemand ook echt te helpen. Dus geen kastjes en geen muren bij mij.

Daarnaast haal ik veel plezier uit het samenwerken met andere collega's. Met name feedback geven en ontvangen vind ik zeer leerzaam. Maar ook het gevoel hebben om samen ergens aan te werken geeft mij veel voldoening.

Zoals u in mijn cv kunt zien, heb ik veel ervaring opgedaan in klantcontact. Niet alleen achter de telefoon maar ook in winkels en andere omgevingen. Jullie organisatie spreekt mij enorm aan vanwege de sleutelpositie die customer support heeft. Het is echt onderdeel van het product dat klanten kopen.

Graag maak ik verder kennis in een persoonlijk gesprek. Ik zie uw reactie tegemoet. 

Met vriendelijke groet,

[Jouw voornaam en achternaam]

Motivatiebrief schrijven klantenservice

Het schrijven van een motivatiebrief wordt een stuk makkelijker als je de volgende opbouw aanhoudt:

  • Aanhef. Zorg ervoor dat je weet aan wie je de brief schrijft. Bel altijd even om de contactpersoon te achterhalen. Als klantenservice medewerker kun je zo meteen even laten horen hoe goed jij aan de telefoon bent.
  • Openingszin. Een goede openingszin voor je motivatiebrief of sollicitatiebrief is onmisbaar. Je hebt namelijk maar een paar seconden de tijd om de lezer ervan te overtuigen dat hij of zij verder moet lezen.
  • Motivatie. Dit is de kern en daarmee het belangrijkste deel van je brief. Beantwoord de vraag waarom jij geschikt bent voor de functie en waarom je bij deze organisatie wil werken.
  • Afsluiting. Rond af met een sterke en actieve zin waarin je aangeeft dat je graag een keer komt kennismaken.

Ook als je weinig of geen ervaring hebt dan kun je nog steeds een sterke motivatiebrief schrijven.

Wat doet een Klantenservice medewerker?

Naast klantenservice worden heel veel andere termen gebruikt:

  • Klantcontactcentrum (KCC)
  • Customer support
  • Call center

Een klantenservice medewerker is iemand die bij een organisatie het contact onderhoudt met de klanten. Vaak is dit telefonisch, maar het kan ook via de chat, e-mail of social media.

Denk aan organisaties zoals banken, (zorg)verzekeraars, telecom bedrijven en andere grote ondernemingen die te maken hebben met veel klanten. Maar denk ook aan de overheid zoals gemeentes en GGD’s.

Wat zijn zoal je taken?

  • Je staat klanten op een prettige manier klanten of burgers te woord
  • Je helpt klanten of burgers die een vraag of klacht hebben over het product of de dienstverlening van de organisatie
  • Je behandelt uiteenlopende vragen via diverse kanalen
  • Je bent inhoudelijk op de hoogte en weet hoe je veel voorkomende problemen moet oplossen
  • Je registreert alle binnenkomende vragen in diverse systemen
  • Je denkt proactief na over het verbeteren van de dienstverlening

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?