Feedback geven: voorbeelden en tips

Feedback is belangrijk om te geven en te krijgen. Goed feedback geven is wel een vaardigheid die de meeste mensen moeten leren.

In dit artikel bespreken we de belangrijkste regels en methodes om effectief feedback te geven, met handige voorbeelden. Daarna gaan we ook in op feedback vragen aan anderen.

feedback geven

Wat is feedback?

Feedback is simpel gezegd informatie die je krijgt van een ander over hoe je iets hebt gedaan. Het kan positief zijn (complimenten, waardering), maar ook negatief (kritiek, aanbevelingen).

Het is belangrijk om te onthouden dat feedback geven niet hetzelfde is als een beoordeling. Een beoordeling houdt vaak in dat je een cijfer of schaal aan iets toekent, bijvoorbeeld een 6 voor een test. Feedback gaat over wat iemand heeft gedaan en hoe je dat beoordeeld.

Waarom feedback?

Iedereen heeft er baat bij om eens in de zoveel tijd advies te krijgen van anderen. Zo blijf je jezelf verbeteren. Daarom is een van de taken van managers om feedback te geven.

Feedback is ook belangrijk om persoonlijke relaties goed te houden. Als iemand iets doet waar jij niet van gediend bent, kun je door effectieve feedback dat gedrag veranderen. Het wordt gezien als onderdeel van de competentie assertiviteit.

Feedback regels

Om effectief feedback te geven zijn er een aantal basisregels waar je rekening mee moet houden. Dit zijn de handvatten die je kunt gebruiken:

1. Hou het positief

Als mensen zich bekritiseerd voelen, sluiten ze zich af en komt de boodschap niet meer aan. Daarom is het goed om constructieve feedback te geven. Probeer het ook voor jezelf te relativeren: ga er niet vanuit dat iemand iets expres fout doet.

2. Spreek vanuit jezelf

Ga uit van wat je zelf ervaart en vertel het ook zo. Probeer je zinnen daarom zoveel mogelijk met ‘ik’ te beginnen, niet met ‘jij’. Vermijd ook het spreken namens een groep: als je dat doet kun je iemand het gevoel geven dat iedereen tegen hem is.

3. Vul niet in wat een ander denkt of voelt

Een van de grootste valkuilen bij feedback is denken te weten wat er in een ander omgaat. Benoem altijd iets dat objectief waarneembaar is en wees concreet. Vermijd het altijd om te praten over iemands persoonlijkheid, ook al zijn het zwakke punten.

Voorbeelden van goede feedback

Hieronder geven we voorbeelden van fouten die mensen vaak maken bij het geven van feedback, met daarnaast een betere methode volgens de 3 basisregels.

Onhandige feedback Waarom is het onhandig? Effectieve feedback
“Jij wordt altijd boos.” Dit is invullen wat een ander voelt. Praten over ‘altijd’ is ook niet effectief. Hou het op het specifieke gedrag nu. “Ik heb vaak het gevoel dat je heftig reageert als ik iets zeg.”
“Je wil het niet begrijpen.” Dit is uitgaan van een slechte intentie van de ander. “Ik heb het idee dat je nog niet begrijpt wat de bedoeling is.”
“Dit is niet hoe het hoort.” Dit is te algemeen. Hoe hoort het wél? “Normaal doen we (…), zoals het hier staat beschreven.”
“Je bent slordig.” Dit gaat over een persoonlijkheid en niet over het werk. “Ik merk dat het werk dat je aanlevert soms niet helemaal compleet is.”

2 feedback methodes

Naast de basisregels zijn er verschillende methodes om feedback te geven. Deze worden gebruikt door managers en trainers. Neem altijd de basis feedback regels in acht: wees concreet, praat vanuit jezelf en vul niet in voor een ander.

1. Tips en tops

Een tip is concrete, constructieve feedback (“Je kunt het beter zo doen…”) en een top is een compliment. Het werkt het beste om eerst een tip te geven en daarna een top, dan eindig je positief.

2. De 4 G’s

Als je echt professioneel feedback wil geven, kun je gebruikmaken van het 4G-model. Dit is vooral handig tijdens conflictbemiddeling. Dit zijn de 4 G’s met voorbeelden:

  1. Gebeurtenis: “Ik zie dat je vaak iets anders begint te doen als ik aan het woord ben tijdens een vergadering.”
  2. Gedachten of Gevoelens: “Dat geeft mij het gevoel dat je het niet interessant vindt.”
  3. Gevolg: “Daardoor vind ik het moeilijk om mijn verhaal af te maken.”
  4. Gedrag: “Zou je voortaan willen wachten tot ik uitgepraat ben?”

Hoe vraag je om feedback?

Vind je het moeilijk om anderen om feedback te vragen? Bijvoorbeeld aan je leidinggevende, of na een sollicitatiegesprek? Dan kun je bijna dezelfde principes toepassen.

Waar wil je precies feedback op? Waarom wil je feedback? Praat vanuit jezelf (“Ik twijfel vaak of ik dit verkeerd doe.”) en wees concreet (“Hoe denk jij dat ik deze taak beter had kunnen doen?”).

Als je het eng vindt om persoonlijk feedback te vragen, stuur dan een e-mail. Dan kan de ontvanger ook rustig nadenken over het antwoord.

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect cv waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?