Het eerste wat werkgevers doen als ze geïnteresseerd zijn in jouw profiel na het bekijken van je cv en sollicitatiebrief is je naam Googelen. De grote vraag is dan natuurlijk: Wat gaan ze vinden? In dit artikel laten we je zien wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten binnen Google er super uitzien.
Inhoudsopgave
1. Wees aanwezig op sociale media
Ook als je niet van plan bent om actief te zijn op de verschillende social media, is het verstandig om je naam te claimen op ieder belangrijk social media kanaal.
Zo zul je bijvoorbeeld zien dat je LinkedIn profiel waarschijnlijk hoog scoort in de zoekresultaten als je je eigen naam Googelt.
Maar ook Facebook en X (Twitter) staan vrijwel altijd hoog in de zoekresultaten.
Hoe kan dit?
Google plaatst een website hoog in de zoekresultaten als het voldoet aan een aantal eisen.
Belangrijk is bijvoorbeeld dat de site betrouwbaar is.
Hoe bepaalt Google dit?
Dat doen ze door zogenaamde backlinks.
Dit zijn links die verwijzen naar deze specifieke website.
En links die komen van bekende sites worden als belangrijker gezien dan links die komen van kleinere en minder bekende sites.
Een logisch verhaal: het is namelijk veel moeilijker om een link te krijgen van een populaire of bekende site dan een linkje op een onbekende site.
Een linkje op nos.nl bemachtigen is veel moeilijker dan een linkje op de blog van je neefje.
Waarom is dit belangrijk?
Als je de techniek achter Google snapt, dan weet je ook hoe je de resultaten kunt beïnvloeden.
Je begrijpt meteen waarom grote social media sites zo hoog scoren.
Deze sites zijn door Google bestempeld als ‘betrouwbaar’ met zeer veel waardevolle backlinks.
En dit brengt ons bij de kern van de tip:
Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de bekende social media kanalen.
Optimaliseer de URL
Naast de genoemde backlinks zijn er een heleboel andere knoppen waar je aan kunt draaien.
Een belangrijke manier om hoog te eindigen is door de URL (= webadres) aan te passen.
Begin bij de URL van je LinkedIn profiel.
Deze URL is hetgeen je intypt in je browser om bij je profiel te komen en de link die je weergeeft op je cv.
Als je een profiel aanmaakt binnen LinkedIn zal deze URL automatisch worden aangemaakt en bestaan uit een reeks van getallen en letters. Je zult deze URL dus zelf moeten wijzigen in je naam.
Maar waarom zou je dit doen?
Wanneer een recruiter je naam Googelt, wil je bovenaan komen te staan in de zoekresultaten.
Je hebt net kunnen lezen hoe dit werkt.
LinkedIn is ontzettend belangrijk binnen Google, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Wikipedia dat ook altijd hoog scoort. En indien je naam voorkomt in de URL dan is de kans heel groot dat je LinkedIn profiel bovenaan verschijnt binnen Google als iemand jouw naam intikt.
Een andere belangrijke reden is dat je LinkedIn URL professioneler oogt als hierin je eigen naam voorkomt.
2. Claim je eigen domeinnaam
Een andere slimme manier om de zoekresultaten te beïnvloeden is je eigen website claimen met je naam als URL.
Groot voordeel hiervan is dat deze URL snel hoog zal scoren in de zoekresultaten op Google.
Zeker als je er waardevolle content op gaat plaatsen waar andere sites weer naar gaan linken.
Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je ziet als je Barack Obama intikt binnen Google.
Of Sander Duivestein.
Bij vrijwel iedereen die een URL heeft met zijn eigen naam verschijnt deze site hoog in de zoekresultaten.
- Start bijvoorbeeld je eigen blog of start eenvoudig met 1 mooie pagina die linkt naar je LinkedIn profiel of je X (Twitter) profiel.
- Zorg er tevens voor dat je linkt naar deze website vanaf je LinkedIn profiel, je Facebook profiel en zoveel mogelijk andere websites.
- Gebruik steeds dezelfde profielfoto
Op deze manier weet Google dat het om dezelfde persoon gaat en is de kans groot dat hij hoog wordt geplaatst op Google.
Help! Ik heb een veel voorkomende naam
Dan ben je helaas in het nadeel.
Je hebt namelijk veel concurrentie.
Als andere naamgenoten hun zaken beter op orde hebben, zullen zij hoger eindigen.
Gelukkig voor jou weet jij nu precies wat je moet doen om je naamgenoten te slim af te zijn.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.