9 LinkedIn geheimen voor werkzoekenden

Als je niet actief bent op LinkedIn, laat je een grote kans liggen op een nieuwe baan. LinkedIn is de nummer 1 professionele netwerk site in de wereld. En als je een effectieve strategie hanteert voor het gebruik van LinkedIn, zul je met kop en schouders boven je concurrentie uitsteken.

Als je gaat kijken naar hoe mensen omgaan met LinkedIn dan vallen een hoop zaken op. Sommigen hebben helemaal geen profiel, sommigen hebben wel een profiel maar hebben ‘m nooit voltooid en sommigen hebben een profiel, maar niet een die een recruiter erg zal aanspreken.

Dit geeft jou een geweldige kans. Als je op een goede manier je LinkedIn profiel opzet en het goed gebruikt dan heb je een voorsprong van meer dan 90% op je concurrentie.

En in dit artikel gaan we je laten zien hoe met 9 geheimen van LinkedIn.

1. Plaats iedere baan op je profiel

Wanneer je een cv schrijft, is het ok om selectief te zijn over welke functies je opneemt en welke je weglaat. Maar dit zou een grote vergissing zijn op LinkedIn. Recruiters zoeken vaak naar personen die bij een bepaald bedrijf hebben gewerkt en als je dat bedrijf niet opneemt in je profiel zullen zij het niet vinden.

Evenzo maakt LinkedIn het mogelijk om te zoeken naar voormalige collega’s. Als jij je voormalige werkgever niet opneemt in je profiel dan mis je dus de kans om banden aan te halen met een heleboel voormalige collega’s.

Belangrijk: de zoekresultaten op LinkedIn zijn gedeeltelijk afhankelijk van het aantal contactpersonen dat je hebt, dus beperk jezelf niet door het nalaten van het leggen van ieder mogelijk contact. Wees er ook zeker van om een lijst van al je verenigingen en cursussen op te nemen omdat recruiters ervoor kunnen kiezen om hiernaar te zoeken in plaats van op werkgever.

2. Geef voldoende details over elke positie

Het lijkt misschien lastig om iedere functie te beschrijven maar er zijn 2 goede redenen om dit wel te doen:

  1. Recruiters willen weten wat je hebt gedaan en dit is de manier om je successen en prestaties te beschrijven;
  2. De beschrijvingen zullen trefwoorden bevatten die recruiters gebruiken bij het intikken van hun zoekopdracht. Je zult dus veel sneller gevonden worden.

Tip: Concentreer je niet op je verantwoordelijkheden maar op je acties, gevolgen en resultaten. Sluit aan bij de manier waarop je dit hebt gedaan met je cv.

Bekijk hier hoe je een goede samenvatting schrijft voor LinkedIn.

3. Vul de ‘specialiteiten’ sectie in

In de specialiteiten sectie van LinkedIn kun je een lijst maken van jouw essentiële vaardigheden en kennisgebieden. Je kunt hier zoveel trefwoorden gebruiken als je zelf wilt. Kruip in de huid van de recruiter. Welke woorden gebruikt zij in haar zoektocht naar een potentiële kandidaat?

Tip: Het is een goed idee om vacatures te bekijken om te zoeken naar veelgebruikte woorden en zinnen in jouw bedrijfstak of beroep. Deze termen worden blijkbaar veel gebruikt door recruiters en zijn dus handig om op te nemen in jouw profiel.

4. Bewerk je sub kop

Als je je huidige functietitel invult dan plaatst LinkedIn dit automatisch recht onder je naam op je profiel. Laat deze kop niet zo staan! Tenzij je functietitel zelf zo indrukwekkend is dat mensen je zouden willen inhuren puur vanwege deze naam. In alle andere gevallen: onze functietitel is niet het meest boeiende gedeelte van het cv.

Deze sub kop is zeer zichtbaar in de zoekresultaten van LinkedIn, dus zorg ervoor dat je het gebruikt om recruiters jouw toegevoegde waarde te laten zien.

5. Bouw een sterk netwerk

Zoekresultaten voor LinkedIn werken niet zoals die in een gewone zoekmachine werken. In plaats daarvan zoeken ze in eerste instantie naar namen van mensen die in je eerstegraads netwerk zitten, daarna de 2de graadsverbindingen, vervolgens de 3e graads enzovoort, enzovoort.

Dit betekent dat hoe meer verbindingen je hebt, des te waarschijnlijker het is dat recruiters jou vinden. Er wordt veel gesproken over of je enkel verbinding moet maken met mensen die je kent of dat je daarnaast ook verbinding moet maken met iedereen die dat vraagt.

Het hangt een beetje af van je persoonlijke doelen voor LinkedIn en je eigen persoonlijke filosofie, maar als je gevonden wilt worden in een maximum aantal zoekopdrachten, dan heb je geen keuze. Maak verbinding met zoveel mogelijk mensen.

Als je dit niet wilt doen en enkel verbinding maken met mensen die je kent, probeer dit dan te maximaliseren met alle tools die LinkedIn je daarvoor aanbiedt.

Bekijk hier hoe je een sterk netwerk opbouwt met LinkedIn.

6. Maak een persoonlijke URL

Wanneer je een profiel maakt, zal LinkedIn automatisch een URL maken voor je profiel. Dit webadres of URL is hetgeen je intikt in je browser om bij je profiel te komen en hetgeen je weergeeft in je cv bijvoorbeeld. Het zal meestal bestaan uit een reeks van getallen en letters.

Deze URL kun je echter gewoon wijzigen. Het is aan te raden om deze te wijzigen in je naam. Maar waarom zou je dit doen?

Het is niet alleen belangrijk om gevonden te worden binnen LinkedIn zoekresultaten, maar vooral voor zoekresultaten binnen Google. Wanneer een recruiter of potentiële klant je naam Googelt, wil je bovenaan komen te staan in de zoekresultaten met het juiste webadres.

LinkedIn is enorm belangrijk binnen de zoekmachines zoals Google, vergelijkbaar met Wikipedia dat ook altijd hoog scoort. En indien je naam voorkomt in de URL dan is de kans heel groot dat je LinkedIn profiel bovenaan verschijnt binnen Google als iemand jouw naam intikt.

Bekijk hier hoe je Google gebruikt om een baan te vinden.

7. Maak je profiel openbaar

Op LinkedIn kun je zelf bepalen hoeveel van je profiel je zichtbaar wil maken voor mensen die niet met je verbonden zijn. Er is eigenlijk geen enkele goede reden om dit niet te doen als je op zoek bent naar een nieuwe baan.

Vergeet niet dat niet alle recruiters je LinkedIn profiel zullen benaderen via LinkedIn. Er zullen ook veel recruiters komen via een Google-zoekopdracht. Zij kunnen vervolgens op een niet ingelogd scherm van LinkedIn terecht komen. En als delen van jouw profiel niet openbaar zijn dan zullen ze een pagina zien die niet heel erg indrukwekkend is.

Tip: Om dit te wijzigen, klik je op het tabblad ‘profiel bewerken’ en zoek je naar ‘Openbare profielinstellingen beheren’ Rechts op je scherm kun je aangeven welk deel van je profiel je openbaar wilt maken. Tenzij je een goede reden hebt om dit niet te doen, adviseren we je om alles te delen.

linkedin openbaar profiel
Welk deel van je profiel wil je openbaar maken?

8. Aanbevelingen

LinkedIn maakt het mogelijk om aanbevelingen te schrijven voor elkaar en veel recruiters hechten belang aan deze aanbevelingen. Vraag daarom aan je contacten of ze een aanbeveling willen schrijven voor je. En als je je hier niet prettig bij voelt, schrijf dan zelf aanbevelingen voor je contacten. Velen van hen zullen automatisch ook een aanbeveling voor jou schrijven.

9. Blijf actief

Zodra je je profiel hebt ingesteld, is het zaak actief te blijven op de site.

  • Post regelmatig statusupdates. Dit zorgt ervoor dat je naam bij al je contactpersonen regelmatig langskomt.
  • Blijf actief in het maken van nieuwe contacten
  • Maak gebruik van LinkedIn om onderzoek te doen naar potentiële werkgevers
  • Netwerk met mensen die je in je zoektocht kunnen helpen.

Bekijk nog meer tips over hoe je LinkedIn het beste kunt inzetten in dit artikel van NRC.

Verbeter je aanwezigheid op social media

Alle LinkedIn geheimen voor maximaal succes

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>