Tips voor een goede samenvatting op LinkedIn

Het eerste wat recruiters zien op je LinkedIn profiel is de samenvatting (summary).

Dit is dus een van de belangrijkste elementen van je profiel.

Hieronder volgen de 3 belangrijkste tips om deze samenvatting optimaal in te richten.

1. Gebruik de ruimte

Probeer gebruik te maken van alle 2.000 tekens die LinkedIn je aanbiedt. Hoe uitgebreider je profiel, des te beter word je vindbaar in de zoekmachine van LinkedIn en Google. Hoewel de belangrijke zoekwoorden ook in je headline, specialities en job titles staan, telt je summary ook mee. Gebruik trefwoorden en gangbare afkortingen die recruiters ook gebruiken in je vakgebied. Vermeld ook over welke competenties je beschikt.

2. Deel je successen

Vertel verhalen en deel successen. Probeer zoveel mogelijk prestaties en ervaringen op werkgebied te plaatsen in de samenvatting zodat de recruiter zoveel mogelijk te weten komt over je. Denk aan belangrijke prestaties en ervaringen. Zorg ook dat je je profiel update wanneer je nieuwe successen hebt behaald.

3. Opmaak is belangrijk

Denk aan de opmaak van je samenvatting. Er is geen enkele recruiter die zin heeft om 1 lang stuk tekst te lezen. Maak je tekst netjes op met koppen, subkoppen en de nodige witruimtes. Zorg ervoor dat de tekst snel scanbaar en lekker leesbaar is. Bedenk goede en pakkende koppen die uitnodigen om verder te lezen. Zo doe je er alles om aan de samenvatting visueel aantrekkelijk en overzichtelijk te maken.

Lees meer over hoe social media je kan helpen met je sollicitatie.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>