Doe eens de volgende oefening:
Ga naar LinkedIn en bekijk random 10 samenvattingen van je collega’s.
Het zal je opvallen dat het merendeel bestaat uit een paar regels en meestal oersaai is.
Het maken van een sterke opvallende summary op LinkedIn is dus een echte quick win om je concurrentie te slim af te zijn.
Het eerste wat recruiters zien op je LinkedIn profiel is de samenvatting: tegenwoordig aangeduid met het kopje ‘info’.
Naast je kopregel en de foto is dit dus een van de belangrijkste elementen van je profiel die meteen in het oog springen.
Zorg er dan ook voor dat je aandacht besteedt aan je LinkedIn samenvatting.
In heel veel opzichten lijkt een goede LinkedIn samenvatting op je persoonlijk profiel op je cv:
Het laat in een paar zinnen op een rake manier zien wie jij bent en wat jij kunt betekenen voor de lezer.
We hebben de belangrijkste 10 tips voor een perfecte samenvatting op LinkedIn voor je opgesomd.
Inhoudsopgave
1. Verplaats je in de recruiter
Voor wie schrijf je de samenvatting eigenlijk?
Juist!
Voor de recruiter!
Waarom zien we dat dan zelden terug in alle samenvattingen die we onder ogen krijgen op LinkedIn?
Zorg ervoor dat je de recruiter overtuigt.
Vermijd generieke beschrijvingen en formuleringen zoals ‘creatief’ en ‘ik ben verantwoordelijk voor’.
Richt je liever op je resultaten en wat jij kunt betekenen voor de lezer.
Bedenk dat de organisatie met een probleem zit en jij de oplossing zou kunnen zijn.
Kijk eens naar het volgende voorbeeld:
Ik ben een UX designer en ik help organisaties met het maken van een gebruiksvriendelijk ontwerp van de website
Ben je op zoek naar een UX designer die je website gebruiksvriendelijk maakt? Daar kan ik je uitstekend bij helpen.
Een kleine wijziging, maar je maakt het probleem van de organisatie expliciet en je geeft een passende oplossing.
Probeer jezelf te verkopen!
2. Maak het persoonlijk
Zoals al eerder vertelt:
De meeste samenvattingen op LinkedIn zijn oersaai.
Maar niet jouw samenvatting, jij gaat het anders doen 😊
Een slimme manier om dit voor elkaar te krijgen is zorgen dat je de samenvatting persoonlijk maakt.
Mensen (en dus ook recruiters) zijn dol op persoonlijke verhalen.
Vertel specifieke opvallende details zodat de lezer geïnteresseerd raakt en doorleest.
Zie het als een elevator pitch op papier en beantwoord vragen zoals:
- Waarom doe jij wat je nu doet?
- Hoe help jij organisaties en klanten?
- Wat wil je nog graag bereiken? Waar werk je naar toe?
Probeer overal sprekende voorbeelden te noemen zodat je samenvatting ook echt gaat leven.
3. De eerste paar regels moeten verleiden
De samenvatting op LinkedIn is dusdanig opgebouwd dat de lezer in eerste instantie enkel de eerste 2 regels ziet.
Specifieker:
- Op een laptop ziet een lezer 200 tekens
- Op een mobiel ziet een lezer 85 tekens
Wil hij meer zien moet hij klikken op ‘Meer weergeven’.
Dit betekent voor jou dat deze eerste regels eruit moeten springen!
Geef de recruiter een reden om door te klikken.
Bekijk na het schrijven van je samenvatting op verschillende apparaten hoe je LinkedIn profiel wordt weergegeven, ben je helemaal tevreden?
4. Deel je successen
Vertel verhalen en deel je successen.
Probeer zoveel mogelijk resultaten op werkgebied te plaatsen in de samenvatting zodat de recruiter zoveel mogelijk te weten komt over je.
Denk aan belangrijke prestaties en ervaringen.
Zorg ook dat je je profiel update wanneer je nieuwe successen hebt behaald.
Net zoals dit van belang is bij het beschrijven van je werkervaring op je cv.
5. Gebruik de juiste keywords
Hoe uitgebreider je profiel, des te beter word je vindbaarbaarheid in de zoekmachine van LinkedIn en Google.
Hoewel de belangrijke zoekwoorden ook in je headline, specialities en job titles staan, telt je samenvatting (summary) ook mee.
Gebruik trefwoorden en gangbare afkortingen die recruiters ook gebruiken in je vakgebied.
Vermeld ook over welke competenties je beschikt.
6. Maak een opmaak die eruit springt
Probeer op de best mogelijke manier gebruik te maken van alle 2.000 tekens die LinkedIn je aanbiedt.
Je hebt meestal maar 1 kans om je te presenteren bij je droomorganisatie, dus ga er ook voor!
En dat betekent niet dat je ellenlange zinnen moet maken.
Er is geen enkele recruiter die zin heeft om 1 lang stuk tekst te lezen.
Zorg ervoor dat alles snel scanbaar is en makkelijk leesbaar. En zorg ervoor dat de lezer een reden heeft om door te lezen.
Maak je tekst netjes op met koppen, subkoppen en de nodige witruimtes.
Zorg ervoor dat de tekst snel scanbaar en lekker leesbaar is.
Bedenk goede en pakkende koppen die uitnodigen om verder te lezen.
Zo doe je er alles om aan de samenvatting visueel aantrekkelijk en overzichtelijk te maken.
Zo kun je ook gebruik maken van symbolen of icoontje om je profiel nog meer te laten opvallen.
Hoe maak je icoontjes in je LinkedIn samenvatting?
- Ga naar deze pagina en bekijk welke icoontje of symbool je graag zou willen gebruiken
- Selecteer het icoontje of symbool
- Kopieer het icoontje of symbool. Dit kan eenvoudig met Ctrl + C (pc gebruiker) of met Cmd + C (voor de Mac gebruikers)
- Ga naar je LinkedIn profiel in edit modus en plak het symbool waar je het graag wilt hebben staan. Dit kan eenvoudig met Ctrl + V (pc gebruiker) of met Cmd + V (voor de Mac gebruikers)
Pas wel op met het gebruik van exotische icoontjes of symbolen.
Niet iedere browser of smartphone kan deze elementen laten zien.
Test dus altijd op verschillende apparaten hoe je LinkedIn samenvatting eruit ziet.
Test het in ieder geval in IE Explorer.
Dit is namelijk in veel bedrijven de standaard browser.
7. Gebruik de juiste taal
Je LinkedIn profiel kun je maken in verschillende talen.
Standaard wordt vaak Engels gebruikt.
Maar laat je hier niet tot beperken.
Als je enkel op zoek bent in Nederland naar een Nederlandstalige baan bij een nationale organisatie kan het slim zijn om je samenvatting in het Nederlands te schrijven.
Bekijk in welke taal de recruiter opereert.
Als je het niet zeker weet of je solliciteert bij zowel Engelstalige als Nederlandse bedrijven kun je het beste kiezen voor een Engelstalige samenvatting en profiel.
Werk je in verschillende taalgebieden? Dan kun je ook gaan voor meerdere talen.
LinkedIn biedt een optie om meerdere profielen te maken in verschillende talen.
Zo kun je ieder land op maat bedienen.
8. Voeg je contactgegevens toe
Je contactgegevens staan in een aparte sectie op je LinkedIn profiel, dus waarom zou je je contactgegevens toevoegen aan je samenvatting?
De belangrijkste reden hiervoor is dat de recruiter een keer extra moet klikken om ze ook daadwerkelijk te zien.
Maak het de lezer dus gemakkelijk en voeg je contactgegevens toe aan je samenvatting.
Verlaag de drempel en wie weet, wordt jij wel gebeld!
Denk ook hier aan het gebruik van grafische tekens om je contactgegevens snel herkenbaar te maken voor de lezer:
📞 06 1234 1234
9. Sluit aan op je cv
Voordat je wordt uitgenodigd op gesprek zal een recruiter ook je cv willen zien.
Zorg er dus voor dat je cv netjes aansluit op je LinkedIn profiel en samenvatting.
Krijgt de lezer eenzelfde indruk van jou bij het lezen van deze 2 documenten?
Ziet de recruiter dezelfde professionele foto op je cv?
Zorg ervoor dat je op alle kanalen met 1 verhaal naar buiten treedt!
Kijk als laatste nog even naar het geheel: zijn je headline en je samenvatting goed op elkaar afgestemd?
Klopt het geheel samen met je profielfoto op LinkedIn?
Mooi! Dan ben je helemaal klaar met je samenvatting op LinkedIn.
Gerelateerd
Professioneel cv maken: de complete gids
18 Tips voor het maken van een professionele profielfoto op LinkedIn
10. Voeg media toe
Er bestaat nog een manier om je te onderscheiden van je concurrentie.
Je kunt namelijk ook verschillende soorten media toevoegen onderaan je samenvatting.
Denk aan een link naar externe documenten, foto’s, websites, video’s en presentaties.
Dus heb je een mooie site?
Bepaalde interessante documenten die je wil (en mag) delen?
Een mooie video die je ooit hebt gemaakt?
Voeg het toe en spring eruit met je LinkedIn samenvatting!