10 Tips voor een headline op LinkedIn die eruit springt!

De headline of kopregel op LinkedIn is naast de samenvatting een van de belangrijkste onderdelen van een succesvol en effectief LinkedIn profiel.

Vandaar dat een beetje aandacht geen kwaad kan.

Sterker nog:

We gaan je laten zien hoe je je headline in no-time omtovert tot een absolute recruiter magnet!

Wat is de headline of kopregel op LinkedIn?

linkedin headline

De headline op LinkedIn, ook wel kopregel genoemd, is de titel van jouw LinkedIn profiel.

Standaard plaatst LinkedIn hier je huidige functietitel en werkgever zien.

Maar wie slim is maakt van zijn headline een echte eyecatcher.

We gaan je precies vertellen hoe jij het meeste haalt uit deze headline.

1. Geef aan dat je beschikbaar bent

Een inkopper, maar veel werkzoekenden geven niet duidelijk aan dat ze beschikbaar zijn.

En dat kan je heel eenvoudig doen.

Bijvoorbeeld:

Beschikbaar: Product Owner of productmanager in de financiële dienstverlening

Maak tevens kenbaar aan alle recruiters op LinkedIn dat je beschikbaar bent.

Dit doe je als volgt in de instellingen:

linkedin beschikbaar nieuwe baan

  1. Ga naar je account en kies voor ‘Instellingen en privacy’
  2. Ga naar ‘Voorkeuren voor het zoeken naar een baan’
  3. Zet de optie ‘Recruiters laten weten dat u beschikbaar bent voor carrièrekansen’ aan

2. Toon altijd je functienaam

Schrijf niet enkel ‘beschikbaar’ op in de kopregel.

Een recruiter moet snel kunnen zien wat voor functie jij kunt vervullen of op dit moment vervult.

Dus laat niet alleen zien dat je beschikbaar bent maar ook voor welke functie.

3. Toon de meest gangbare functienaam

Organisaties zijn er vaak erg goed in om functietitels te bedenken die alleen intern worden begrepen.

Maar snapt de lezer van jouw profiel ook wat je hiermee bedoelt?

Gebruik altijd de meest gangbare functietitel in je vakgebied zodat de recruiter weet wat jij doet.

Bekijk bijvoorbeeld eens andere vacatureteksten en bekijk welke titels worden gebruikt.

4. Toon meerdere functietitels

Je zult misschien merken dat jouw baan kan worden beschreven door meerdere titels.

Geen probleem!

Noteer ze allemaal in de headline.

Bedenk namelijk dat een recruiter kan zoeken op meerdere functietitels.

Hoe meer namen jij gebruikt hoe vaker je gevonden zult worden!

Je kunt dus bijvoorbeeld je huidige functietitel noemen in combinatie met de rollen waar je naar op zoek bent

Product Manager | Product Owner | FT beschikbaar

linkedin headline meerdere functietitels

5. Benoem je specialismes en onderscheidingen

Je hebt 120 tekens die je mag vullen van LinkedIn.

Het is aan te raden om hier maximaal gebruik van te maken.

Zo kun je bijvoorbeeld ook denken aan het benoemen van:

  • Specialismes. Bijvoorbeeld ‘digital marketing’, ‘customer experience’ of ‘funnel conversie’
  • Onderscheidingen. Bijvoorbeeld ‘Winnaar XYZ’
  • Aantal jaren werkervaring
Product Owner | Digital innovation | 15 Jaar werkervaring | FT beschikbaar

linkedin headline specialismes

6. Maak gebruik van icoontjes en symbolen

Nog meer opvallen doe je met icoontjes of symbolen.

Hoe werkt dit precies?

  1. ga naar deze pagina en bekijk welke icoontje of symbool je graag zou willen gebruiken
  2. Selecteer het icoontje of symbool
  3. Kopieer het icoontje of symbool. Dit kan eenvoudig met Ctrl + C (pc gebruiker) of met Cmd + C (voor de Mac gebruikers)
  4. Ga naar je LinkedIn profiel in edit modus en plak het symbool waar je het graag wilt hebben staan. Dit kan eenvoudig met Ctrl + V (pc gebruiker) of met Cmd + V (voor de Mac gebruikers)

Let wel op dat je dit met mate gebruikt.

Maak het niet te gek.

Het moet vooral functioneel zijn met als doel opvallen en de headline makkelijker leesbaar te maken voor de lezer.

Bijvoorbeeld:

Product Manager ✪ Product Owner ✪ 15 Jaar werkervaring ✪ FT beschikbaar

Maar zoals je eerder zag is het ook heel duidelijk als je gebruik maakt van verticale of horizontale streepjes om kernwoorden van elkaar te onderscheiden.

Het kan leuk en onderscheidend zijn om een passend icoontje bij jouw branche of type werk te gebruiken.

Bijvoorbeeld een ✈️ als je in de vliegtuigsector werkt of een ✒ als je een copywriter bent.

Maar ook hier het advies:

Maak er geen kermis van, je wilt te allen tijde professioneel overkomen.

7. Niet teveel hoofdletters

Ok je wilt opvallen.

Maar niet teveel.

Het is misschien verleidelijk om hoofdletters te gebruiken, maar pas hiermee op.

Het kan al snel te schreeuwerig overkomen.

Wat wel goed werkt is ieder kernwoord beginnen met een hoofdletter.

Product Manager | Digital Innovation | 15 Jaar Werkervaring | FT Beschikbaar

8. Test je headline op verschillende apparaten

Het aantal tekens dat je kunt gebruiken voor je headline is 120.

Echter in previews die LinkedIn geeft worden enkel de eerste 80 getoond.

Bekijk dus na het maken van jouw headline hoe het eruit ziet op je smartphone en je laptop.

Ben je tevreden met wat je ziet?

Zet het aan tot doorklikken?

Zorg ervoor dat wat jij (en de vooral de recruiter) belangrijk vindt vooraan.

9. Stuur geen update

Niet iedereen hoeft te zien dat jij bezig bent met geweest met je headline.

Zeker niet als je even wilt bekijken hoe je nieuwe headline eruit ziet.

Zorg er dus altijd voor dat niemand je updates te zien krijgt.

Dit kun je als volgt instellen:

linkedin wijzigingen profiel zichtbaar

  1. Ga naar je account en kies voor ‘Instellingen en privacy’
  2. Ga naar ‘Hoe LinkedIn uw gegevens gebruikt’
  3. Zet de optie ‘Functiewijzigingen, gewijzigde opleidingen en werkjubileums delen’ uit

10. Geen vaag taalgebruik

Wees altijd concreet en duidelijk in je headline.

Er mag geen enkele twijfel bestaan over wat jij doet en waar jij naar op zoek bent.

Vermijd container begrippen zoals ‘ZZP-er’ of ‘Consultant’.

Daar kan een recruiter niks mee.

Wat doe je precies als ZZP-er of als Consultant? Dat is veel belangrijker om te benoemen.

En tot slot:

Passen bovenstaande tips niet bij jouw persoonlijkheid of functie?

Dan kun je het ook over een hele andere boeg gooien. Er zijn hele goede voorbeelden te vinden van LinkedIn gebruikers die hun headline of kopregel op een originele manier invullen.

linkedin headline origineel