Linken naar je LinkedIn profiel op je cv gebeurt steeds vaker.
Maar is het verstandig? En: hoe kun je dit het beste aanpakken?
Lees snel 3 tips om het maximale uit je LinkedIn account te halen op je cv.
En hoe zit het met je andere social media accounts zoals bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram?
Inhoudsopgave
Tip 1: Bekijk eerst wat het doel is
Bekijk eerst met welk doel je een social media account noemt op je cv.
We zullen je helpen door 1 voor 1 de verschillende social media kanalen door te lopen.
Een no-brainer.
Dit is er zeker een die je kunt noemen op je cv.
Zorg er wel voor dat je profiel 100% klopt met je papieren cv.
Het zou jammer zijn als de recruiter 2 verschillende functies ziet op je cv en je Linkedin profiel.
De URL van je LinkedIn profiel plaats je onder je persoonsgegevens.
En let even op.
LinkedIn geeft je automatisch een url voor je profiel.
Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers.
Niet echt representatief en niet makkelijk te communiceren.
Pas deze url dus aan door je naam te plaatsen.
Bijvoorbeeld:
linkedin.com/voornaamachternaam
Staat ook een stuk beter op je cv!
Ga naar ‘Instellingen & Privacy’ en kies voor ‘Uw openbare profiel bewerken’.
Als je actief bent op Twitter kan dit een reden zijn om de URL van je Twitter profiel te plaatsen op je cv.
Let op:
Het moet natuurlijk wel relevant zijn voor de vacature.
Denk bijvoorbeeld aan journalisten die actief Twitter gebruiken.
Of digital marketeers die twitteren over hun vakgebied.
Mocht je niet professioneel twitteren dan mag dat natuurlijk, maar bedenk wel of dit een plek verdient op je cv.
Daar kunnen we kort over zijn.
Facebook verdient eigenlijk nooit een plek op een cv.
Het wordt met name gebruikt voor contact met vrienden en familie.
Als het relevant is dan kan het natuurlijk wel, maar pas ermee op.
Instagram valt vaak ook in bovenstaande categorie.
Er zijn echter uitzonderingen.
Denk aan iemand die foto’s maakt van zijn werk en deze in zijn feed plaatst.
Ook kun je een bijzondere hobby uitlichten.
Zolang het maar relevant en interessant kan zijn voor de lezer.
Ook Pinterest kan een hele mooie plek zijn om je werk te etaleren.
Denk aan het neerzetten van je portfolio.
Dus ook hier geldt: als je de kans op een uitnodiging vergroot dan zeker benoemen!
Tip 2: Onderscheid jezelf
Bedenk altijd bij jezelf welk beeld je wil achterlaten bij de lezer van je cv.
Solliciteer je bijvoorbeeld op een baan als content creator bij een (online) magazine dan kan het heel positief zijn om:
- Een instagram account te hebben met jouw laatste werk
- Een pinterest account met pins van creatieve ideeën
Hiermee laat je zien dat je bezig bent met je vak en dat kan alleen maar gewaardeerd worden!
Dus als jij je kunt onderscheiden van de andere kandidaten dan is het zeker een slim idee.
Tip 3: Check altijd je social media accounts
Zorg er altijd voor dat je al je social media accounts goed bekijkt met de ogen van een recruiter.
Ook als je besluit om geen enkele link op te nemen naar je social media accounts.
Werkgevers checken namelijk bijna altijd wat jij allemaal uitspookt online om zo een beeld van je te krijgen.
Manage dus actief je online reputatie.