Een link opnemen naar je LinkedIn profiel op je cv is een must. Waarom is dit belangrijk? En hoe zit het met je andere social media accounts zoals X (Twitter), Facebook en Instagram?
Inhoudsopgave
1. Bekijk eerst wat het doel is
Bekijk eerst met welk doel je een social media account noemt op je cv.
Laten we 1 voor 1 de verschillende social media kanalen doorlopen.
Een no-brainer.
Dit is er zeker een die je moet noemen op je cv.
Zorg er wel voor dat je profiel 100% klopt met je papieren cv.
Het zou jammer zijn als de recruiter 2 verschillende versies ziet van je werkverleden.
De url van je LinkedIn profiel plaats je onder je persoonsgegevens.
PRO-tip: LinkedIn geeft je automatisch een url voor je profiel. Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers. Niet echt representatief en niet makkelijk te communiceren. Ga naar ‘Instellingen & Privacy’ en kies voor ‘Uw openbare profiel bewerken’. Pas deze url aan door je naam of een variant hierop in te typen. Bijvoorbeeld: linkedin.com/voornaamachternaam
X (Twitter)
Als je actief bent op X (Twitter) kan dit een reden zijn om de url van je X-profiel te plaatsen op je cv.
Het moet natuurlijk wel relevant zijn voor de vacature.
Denk bijvoorbeeld aan journalisten die actief X gebruiken.
Of digital marketeers die twitteren over hun vakgebied.
Mocht je niet-professionele zaken op X plaatsen dan mag dat natuurlijk, maar bedenk wel of je profiel dan een plek verdient op je cv.
Daar kunnen we kort over zijn.
Facebook verdient eigenlijk nooit een plek op een cv.
Het wordt met name gebruikt voor contact met vrienden en familie.
Als het relevant is dan kan het natuurlijk wel, maar pas ermee op.
Instagram valt vaak ook in bovenstaande categorie.
Er zijn echter uitzonderingen.
Denk aan iemand die foto’s maakt van zijn werk en deze in zijn feed plaatst.
Ook kun je een bijzondere hobby uitlichten.
Zolang het maar relevant en interessant kan zijn voor de lezer.
Ook Pinterest kan een hele mooie plek zijn om je werk te etaleren.
Denk aan het neerzetten van je portfolio.
Dus ook hier geldt: als je de kans op een uitnodiging vergroot dan zeker benoemen.
TikTok en YouTube
Bij uitstek geschikt om interessante video’s te plaatsen.
Een korte video om jezelf te introduceren bij de werkgever kan zeker geen kwaad.
Probeer het wel altijd professioneel te houden.
Dat geldt natuurlijk ook voor je TikTok-account.
Gerelateerd
Solliciteren via TikTok: zo werkt het
Video solliciteren: zo zet jij het slim in voor je sollicitatie
2. Onderscheid jezelf
Bedenk altijd bij jezelf welk beeld je wil achterlaten bij de lezer van je cv.
Solliciteer je bijvoorbeeld op een baan als content creator bij een (online) magazine dan kan het heel positief zijn om:
- Een instagram account te hebben met jouw laatste werk
- Een pinterest account met pins van creatieve ideeën
Hiermee laat je zien dat je bezig bent met je vak en dat kan alleen maar gewaardeerd worden!
Dus als jij je kunt onderscheiden van de andere kandidaten dan is het zeker een slim idee.
3. Check altijd je social media accounts
Zorg er altijd voor dat je al je social media accounts goed bekijkt met de ogen van een recruiter.
Ook als je besluit om geen enkele link op te nemen naar je online accounts.
Werkgevers checken namelijk bijna altijd wat jij allemaal uitspookt online om zo een beeld van je te krijgen.
Manage dus actief je online reputatie.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.