Hoe gebruik je Google om een baan te vinden?

google logo

Google is een van de belangrijkste tools die je kunnen helpen met het vinden van een nieuwe baan.

En dat gaat veel verder dan het zoeken naar banen en informatie over het bedrijf waar je solliciteert.

Google kan je beste vriend zijn, maar ook je ergste vijand zijn in het sollicitatieproces.

Vacatures zoeken

Wanneer je op zoek bent naar een baan, is het verstandig om niet enkel te zoeken op vacaturesites.

Je kunt aanvullend Google heel goed gebruiken voor het zoeken naar vacatures.

Daarbij bedoelen we niet enkel de standaard zoekopdracht, maar vooral ook de overige mogelijkheden van Google.

Tijdfilter: Zoek je bijvoorbeeld op het woord vacatures in combinatie met de stad waarin je woont of de discipline waarin je werk zoekt, en klik je vervolgens op ‘Zoekhulpmiddelen’, verander dan ‘Elke periode’ eens in ‘Afgelopen 24 uur’.

Vervolgens krijg je enkel vacatures op maat te zien die vers van de pers zijn, óók vacatures die niet op vacaturesites zijn geplaatst.

Google alerts

Een tweede belangrijke optie die Google aanbiedt is Google Alerts.

Ben jij op zoek naar een vacature van longverpleegkundige, kun je hiervan een melding maken bij Google Alerts.

Iedere keer dat Google een vacature longverpleegkundige tegenkomt op het web, zal het jou als eerste alarmeren.

Zo creëer je voordeel tov de concurrentie en heb je een totaaloverzicht van alles wat er gebeurt op het web rondom deze zoektermen.

Actuele informatie

Op dezelfde manier kun je nuttige informatie vinden over het bedrijf waar je wilt gaan solliciteren of misschien zelfs al een gesprek hebt.

Wanneer je met de ‘Zoekhulpmiddelen’ zoekt op recent nieuws, dan kun je in je brief of tijdens het gesprek handig inspelen op wat je hier tegenkomt.

Denk bijvoorbeeld aan een recente post op een forum die in je zoekopdracht opduikt, en je de gelegenheid geeft om aan te geven dat je graag voor een bedrijf wilt werken dat zo direct in contact staat met z’n klanten.

Ook kun je datgene wat je op deze manier te weten komt in je sollicitatiebrief verwerken.

Google jezelf

Google je eigen naam eens en bekijk wat de resultaten zijn.

De recruiter zal namelijk hetzelfde doen als hij of zij geïnteresseerd is in je cv en brief.

Het is erg belangrijk om te weten wat je potentiële werkgever te zien krijgt wanneer hij of zij je googelt.

Onderschat deze ontwikkeling niet.

Overigens is het natuurlijk ook mogelijk om de zoekresultaten enigszins te beïnvloeden.

Lees hier handige tips om ervoor te zorgen dat je je online reputatie netjes managet.

Google je interviewer

Dat wapen van je potentiële werkgever kun je natuurlijk ook tegen hem/haar gebruiken.

Bekijk of je iets kunt vinden op het web over je recruiter.

Zelfs het kleinste beetje informatie kan je helpen tijdens je sollicitatie, al was het alleen maar om sympathiek over te komen. Vind je iets over een hobby, dan kun je dat natuurlijk helemaal in je voordeel gebruiken.

Gebruik een Google advertentie!

Tot slot nog een handige tip, waarvoor je een klein beetje zult moeten investeren. Het is gebaseerd op de wetenschap dat mensen ervan houden om zichzelf van tijd tot tijd te googelen.

Dat dit briljante gevolgen kan hebben, bewees copywriter Alec Brownstein, die een advertentie maakte voor vijf CEO’s van reclamebureaus met de tekst:

‘Hey *naam*, Gooogling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun too’.

De advertentie kostte hem slechts 6 dollar, hij werd door vier van de vijf bedrijven uitgenodigd op een gesprek en is nu werkzaam bij één van hen.

Bekijk hier nog meer originele manieren van solliciteren.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>