Hoe beïnvloed je zoekresultaten van Google om goed te scoren bij recruiters?

Het eerste wat recruiters zullen doen als ze geïnteresseerd zijn geraakt in jouw profiel na het bekijken van je cv en sollicitatiebrief is je naam Googelen.

De grote vraag is dan natuurlijk:

Wat gaan ze vinden?

In dit artikel laten we je zien wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten binnen Google er super uitzien.

1. Wees aanwezig op sociale media

Ook als je niet van plan bent om actief te zijn op de verschillende social media, is het verstandig om je naam te claimen op ieder belangrijk social media kanaal.

Zo zul je bijvoorbeeld zien dat je LinkedIn profiel waarschijnlijk hoog scoort in de zoekresultaten als je je eigen naam Googelt.

Maar ook Facebook en Twitter staan vrijwel altijd hoog in de zoekresultaten.

Hoe kan dit?

Google plaatst een website hoog in de zoekresultaten als de website voldoet aan een aantal eisen.

Belangrijk is bijvoorbeeld dat de site betrouwbaar is.

Hoe bepaalt Google dit?

Dat doen ze door zogenaamde backlinks.

Dit zijn links die verwijzen naar deze specifieke website.

En links die komen van bekende sites worden als belangrijker gezien dan links die komen van kleinere en minder bekende sites.

Een logisch verhaal:

Het is namelijk veel moeilijker om een link te krijgen van een populaire of bekende site dan een linkje op een onbekende site.

Een linkje op nu.nl krijgen is bijvoorbeeld veel moeilijker dan een linkje op de blog van je neefje.

Waarom vertellen we je dit?

Als je de techniek van Google snapt, dan weet je ook hoe je de resultaten kunt manipuleren.

Als je bovenstaand verhaal leest begrijp je meteen waarom grote social media sites zo hoog scoren.

Deze sites zijn door Google bestempeld als ‘betrouwbaar’ met zeer veel waardevolle backlinks.

En dit brengt ons bij de kern van de tip:

Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de bekende social media kanalen.

Optimaliseer de URL

Naast de genoemde backlinks zijn er een heleboel andere knoppen waar je aan kunt draaien.

Een belangrijke manier om hoog te eindigen is de URL (= webadres) aan te passen.

Begin bij de URL van je LinkedIn profiel.

linkedin url aanpassen

Deze URL is hetgeen je intypt in je browser om bij je profiel te komen en de link die je weergeeft in je cv.

Als je een profiel aanmaakt binnen LinkedIn zal deze URL automatisch worden aangemaakt en bestaan uit een reeks van getallen en letters. Je zult deze URL dus zelf moeten wijzigen in je naam.

Maar waarom zou je dit doen?

Wanneer een recruiter je naam Googelt, wil je bovenaan komen te staan in de zoekresultaten.

Je hebt net kunnen lezen hoe dit werkt.

LinkedIn is ontzettend belangrijk binnen Google, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Wikipedia dat ook altijd hoog scoort. En indien je naam voorkomt in de URL dan is de kans heel groot dat je LinkedIn profiel bovenaan verschijnt binnen Google als iemand jouw naam intikt.

Een andere belangrijke reden is dat je LinkedIn URL professioneler oogt als hierin je eigen naam voorkomt.

Lees nog meer LinkedIn tips.

Twitter en Facebook

Kijk eens naar de resultaten als je Googelt op bijvoorbeeld Sebastiaan van Wijk:

zoekresultaten google
zoekresultaten Sebastiaan van Wijk

Bovenaan de zoekresultaten staat het profiel op Facebook van Sebastiaan van Wijk, gevolgd door LinkedIn.

Vaak scoort Twitter ook goed.

Al deze resultaten kun je beïnvloeden en wij zullen je vertellen hoe.

Als je alle zoekresultaten naast elkaar zet, zul je 1 opvallende overeenkomst zien.

In bijna alle URL’s komt de naam Sebastiaan van Wijk voor!

Wat je dus zult moeten doen om goed te scoren binnen Google is het claimen ofwel aanpassen van je gebruikersnaam binnen de verschillende social media.

Je gebruikersnaam wordt namelijk bijna altijd gebruikt in de URL van je profiel.

2. Claim je eigen domeinnaam

Een andere slimme manier om de zoekresultaten te beïnvloeden is je eigen website claimen met je naam als URL.

Groot voordeel hiervan is dat deze URL snel hoog zal scoren in de zoekresultaten op Google.

Zeker als je er waardevolle content op gaat plaatsen waar andere sites weer naar gaan linken.

Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je ziet als je Barack Obama intikt binnen Google.

Of Sander Duivestein.

Bij vrijwel iedereen die een URL heeft met zijn eigen naam verschijnt deze site hoog in de zoekresultaten.

Start bijvoorbeeld je eigen blog of start eenvoudig met 1 mooie pagina die linkt naar je LinkedIn profiel of je Twitter profiel.

Zorg er tevens voor dat je linkt naar deze website vanaf je LinkedIn profiel, je Facebook profiel en zoveel mogelijk andere websites.

Op deze manier denkt Google dat dit een belangrijke website is en is de kans groot dat hij hoog wordt geplaatst op Google.

Help! Ik heb een veel voorkomende naam

Dan ben je helaas in het nadeel.

Je hebt namelijk veel concurrentie

Als andere naamgenoten hun zaken beter op orde hebben, zullen zij hoger eindigen.

Gelukkig voor jou weet jij nu precies wat je moet doen om je naamgenoten te slim af te zijn.

Succes!

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>