Hoe beïnvloed je zoekresultaten van Google om goed te scoren bij recruiters?

Het eerste wat recruiters zullen doen als ze geïnteresseerd zijn geraakt in jouw profiel na het bekijken van je cv en sollicitatiebrief is je naam Googelen.

De grote vraag is dan natuurlijk: wat gaan ze vinden?

In dit artikel laten we je zien wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten binnen Google er super uitzien.

1. Wees aanwezig op sociale media

Ook als je niet van plan bent om actief te zijn op de verschillende social media, is het verstandig om je naam te claimen op ieder belangrijk social media kanaal.

Zo zul je bijvoorbeeld zien dat je LinkedIn profiel waarschijnlijk hoog scoort in de zoekresultaten als je je eigen naam Googelt.
Maar ook Facebook en Twitter staan vrijwel altijd hoog in de zoekresultaten.

Hoe kan dit?

Het allerbelangrijkste waar je voor moet zorgen is dat jouw naam in de URL (=webadres) zit.

Deze URL is hetgeen je intypt in je browser om bij je profiel te komen en de link die je weergeeft in je cv.

Als je een profiel aanmaakt binnen LinkedIn zal deze URL automatisch worden aangemaakt en bestaan uit een reeks van getallen en letters. Je zult zelf deze URL dus zelf moeten wijzigen in je naam.

Maar waarom zou je dit doen? Wanneer een recruiter je naam Googelt, wil je bovenaan komen te staan in de zoekresultaten.

LinkedIn is ontzettend belangrijk binnen Google, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Wikipedia dat ook altijd hoog scoort. En indien je naam voorkomt in de URL dan is de kans heel groot dat je LinkedIn profiel bovenaan verschijnt binnen Google als iemand jouw naam intikt.

Een andere belangrijke reden is dat je LinkedIn URL professioneler oogt als hierin je eigen naam voorkomt.

Lees hier LinkedIn tips.

Twitter en Facebook

Kijk eens naar de resultaten als je Googelt op bijvoorbeeld Sebastiaan van Wijk:

zoekresultaten google
zoekresultaten Sebastiaan van Wijk

Bovenaan de zoekresultaten staat het profiel op Facebook van Sebastiaan van Wijk, gevolgd door Twitter en LinkedIn. Al deze resultaten kun je beïnvloeden en wij zullen je vertellen hoe.

Als je alle zoekresultaten naast elkaar zet, zul je 1 opvallende overeenkomst zien.

In bijna alle URL’s komt de naam Sebastiaan van Wijk voor! Wat je dus zult moeten doen om goed te scoren binnen Google is het claimen ofwel aanpassen van je gebruikersnaam binnen de verschillende social media. Je gebruikersnaam wordt namelijk bijna altijd gebruikt in de URL van je profiel.

2. Je eigen domeinnaam claimen

Een andere slimme manier om de zoekresultaten te beïnvloeden is je eigen website claimen met je naam als URL. Groot voordeel hiervan is dat deze URL snel hoog zal scoren in de zoekresultaten op Google.

Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je ziet als je Barack Obama intikt of Sander Duivestein. Bij vrijwel iedereen die een URL heeft met zijn eigen naam verschijnt deze site hoog in de zoekresultaten. Start bijvoorbeeld je eigen blog of start eenvoudig door enkel te linken naar je LinkedIn profiel of je Twitter profiel.

Zorg er tevens voor dat je linkt naar deze website vanaf je LinkedIn profiel, je Facebook profiel en zoveel mogelijk andere websites. Op deze manier denkt Google dat dit een belangrijke website is en is de kans groot dat hij hoog wordt geplaatst op Google.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>