
Inhoudsopgave
Wat is personal branding?
Hoe maak je een sterke personal brand?
Het idee van jezelf als merk neerzetten, is niet nieuw. The New York Times schreef hoe je jezelf kunt verkopen op een goede manier (via de Volkskrant).
Volg onderstaand stappenplan en kom in no-time tot jouw unieke personal brand.
1. Bekijk wat jou uniek maakt
Start met de volgende stappen:
- Breng in kaart wat kenmerkend en typerend is voor jou.
- Beschrijf wat jouw unieke kwaliteiten, talenten en waarden zijn.
- Schrijf op welk probleem jij bij uitstek voor een klant of werkgever kunt oplossen (en al hebt opgelost in het verleden).
Schakel de hulp in van collega’s, vrienden en bekenden en vraag hen wat ze typerend vinden voor jou en wat voor een indruk je bij hen achterlaat.
Stel jezelf een aantal belangrijke vragen:
- Waar ben je goed in?
- Waar vinden anderen jou goed in?
- Wat vinden anderen bijzonder aan jou?
Maak vervolgens een snelle SWOT analyse van jezelf.
- Wat zijn jouw sterktes en wat zijn jouw zwaktes?
- Waarin ben jij anders dan anderen?
- Welke combinatie van eigenschappen maakt jou uniek?
Bepaal wat jouw Unique Selling Points (USP’s) zijn.
Vergelijk jezelf met een merk. Ieder merk heeft een aantal duidelijke eigenschappen:
2. Bepaal wat je wil bereiken
3. Formuleer een paar krachtige regels
Authenticiteit speelt een belangrijke rol in het onderscheidend maken van jezelf.
Probeer veelgebruikte termen te vermijden zoals teamspeler, leergierig of hard werkend. Dat kan namelijk iedereen claimen en de minst creatieve mensen zullen dit ook doen.
Dit kun je overigens ook perfect gebruiken voor je persoonlijk profiel op je cv en je LinkedIn profiel.
Zorg dat je totale online aanwezigheid met elkaar in lijn is.
Google jezelf eens en bekijk wat je tegenkomt.
4. Promoot jouw brand
Je hebt nu een perfecte personal brand neergepend.
Maar what’s next?
Jouw personal brand in een sollicitatiegesprek: de Elevator pitch
Wat is een elevator pitch?
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in ongeveer 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt.
Kortom: het is een samenvatting van jouw personal brand.
Een goed geformuleerde pitch helpt jou om tijdens een sollicitatiegesprek, maar ook tijdens netwerkgesprekken kort en krachtig duidelijk te maken wat jij te bieden hebt.
Met een elevator pitch formuleer je wie jij bent, wat je kunt, want je onderscheidt van anderen en voor welk probleem jij de oplossing hebt.
Met een duidelijke en heldere boodschap hoeven anderen niet zelf te bedenken wat jij eventueel voor hen zou kunnen betekenen, maar is dat in één keer duidelijk.
Gerelateerd
Wees niet te bescheiden
Vaak staat bescheidenheid of schaamte in de weg.
Wat zullen ze wel niet van me denken als ik een promotiepraatje over mezelf houd? Vinden mensen dan dat ik opschep?
Die negatieve gedachten kunnen je tegenhouden om jezelf op de kaart te zetten.
Andere mensen vinden het vaak helemaal niet raar of opschepperig als je jezelf promoot.
Eerder duidelijk en prettig.
Mits je het niet overdrijft natuurlijk.
Het is een heel slimme manier om doelgericht te solliciteren, te netwerken of klanten te werven.
Ook de verpakking telt
Ook het uiterlijk telt.
Zeker in deze tijden.
Dus mocht jij jezelf willen neerzetten als iemand die heel precies en nauwkeurig werkt, dan past daar ook een nette outfit bij.
Bekijk dus goed hoe jij je kleed naar een sollicitatiegesprek.