Een klantenservice medewerker is voor veel bedrijven een erg belangrijke functie. Jij bent namelijk het eerste aanspreekpunt voor de klanten en dus één van de belangrijkste visitekaartjes voor de firma. Wil jij binnenkort solliciteren? Bekijk dan onderstaande tips en voorbeelden van een cv voor een klantenservice medewerker.
Inhoudsopgave
Cv klantenservice medewerker
Een goed cv voor een klantenservice medewerker (ook wel call center medewerker of customer service medewerker genoemd) bestaat uit de volgende onderdelen.
Persoonlijke gegevens
Wanneer jij aan de slag gaat met je cv, is het belangrijk om allereerst je persoonlijke gegevens op te schrijven.
Een nieuwe werkgever wil natuurlijk allereerst weten wie jij bent en hoe ze jou kunnen bereiken.
Je kunt dit als volgt weergeven:
Persoonsgegevens Annelies van Veen Barend en Van Dorpweg 6 1217 GP Hilversum Email: [email protected] Telefoon: +316 8620 9402
Persoonlijke profiel
Nog een belangrijk item op jouw cv is jouw persoonlijke profiel.
Een klantenservice medewerker is hét visitekaartje van een bedrijf en het is dus zeer belangrijk dat jij
- communicatief vaardig bent
- inlevingsvermogen hebt
- klantgericht bent
Wat is nog meer belangrijk:
- Je zult geduldig moeten kunnen zijn en een bepaalde mate van zelfbeheersing hebben. In sommige branches kan het namelijk voorkomen dat klanten het jou, als eerste aanspreekpunt, best lastig kunnen maken.
- Daarnaast is het voor jouw werkgever belangrijk dat jij over uitstekende taalvaardigheden beschikt, zowel in woord als geschrift.
- Je bent een belangrijke spil binnen het bedrijf en daarom moet jij ervoor moeten zorgen dat de juiste informatie bij de juiste afdeling terecht komt.
Beschik jij over deze competenties? Benoem deze dan duidelijk op jouw cv in je profiel.
Bijvoorbeeld:
Persoonlijk profiel Klantenservice medewerker met ruime ervaring op het gebied van veeleisende klantomgevingen en diverse klantcontact kanalen. Creatief en doelgericht in het zoeken naar oplossingen voor klanten. Spreekt en schrijft daarnaast zowel Nederlands als Engels vloeiend.
of
Vertel mij je probleem, en ik los het op. Ik ben een kei in het snel achterhalen wat de vraag is van de klant en haal veel plezier uit het vinden van oplossingen binnen de kaders die ik heb. Door mijn achtergrond in communicatie kan me aanpassen aan iedereen die ik te spreken krijg.
Werkervaring
Werkervaring op je cv is heel belangrijk. Je nieuwe werkgever wil namelijk graag weten of jij over de benodigde kennis en ervaring beschikt.
Laat al je eerder call center werk terugkomen met een duidelijke taakomschrijving.
Je werkervaring schrijf je in omgekeerd chronologische volgorde op. Vermeld hoe lang je ergens hebt gewerkt, dan de titel van je rol en waar je werkte.
Een goede manier om je werkervaring op je cv te laten terugkomen is als volgt:
Juni 2020 – heden Teamleider klantenservice medewerker – Illoyd B.V. Het aansturen van 4 medewerkers op de CCS. Door de implementatie van een Ticket System konden deze medewerkers de helft van de tijd vanuit huis werkzaam zijn en werden de reiskosten met de helft gekort voor de onderneming.
Augustus 2018 – mei 2020 Junior CCS medewerker – MKB ClickService Klanttevredenheidspeilingen gedaan voor de branches welke actief zijn als webshop. Hierdoor diverse aanpassingen doorgezet naar de juiste afdelingen. De looptijd van de lopende contracten kon hierdoor verlengd worden met 2 jaar voor bestaande klanten.
Opleidingen
Belangrijk is dat jij over de juiste opleidingen beschikt. Laat deze goed terugkomen op jouw cv.
Bijvoorbeeld als volgt:
September 2014 – mei 2018 Opleiding tot Medewerker Contactcenter – ROC Utrecht September 2010 – juni 2014 Alberdingk Thijm College – MAVO - Hilversum
Ook specifieke cursussen zijn belangrijk om terug te laten komen op jouw cv. Dit geldt voor zowel vakinhoudelijke cursussen, als bijvoorbeeld diverse computersystemen waarvoor jij een bewijs hebt gehaald.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Cursus Klant- en servicegericht telefoneren
- Training IT Helpdesk
- Cursus Outlook
Belangrijkste vaardigheden
Als klantenservice medewerker heb jij bepaalde vaardigheden nodig om jouw vak goed te kunnen uitoefenen.
Een paar voorbeelden van competenties die relevant zijn voor een baan in de klantenservice:
- Accuraat kunnen werken zonder fouten te maken
- Betrouwbaar zijn, oftewel om kunnen gaan met vertrouwelijke informatie
- Doorzettingsvermogen als iets niet meteen lukt of niet volgens plan gaat
- Klantgerichtheid is natuurlijk de belangrijkste competentie voor dit beroep
Deze taken tijdens vorige banen zijn van toepassing op klantenservice:
- Je kunt uitstekend schriftelijk en mondeling communiceren
- Je bent snel in het schakelen tussen taken
- Elke ervaring met het helpen van mensen kun je gebruiken
Soms deze vaardigheden niet op in een rijtje want daar kan een recruiter niks uit opmaken.
Verwerk ze liever in je werkervaring en persoonlijk profiel.
Hard skills kun je wel opsommen.
Denk hierbij aan talen, maar ook bijvoorbeeld digitale vaardigheden.
Cv template Klantenservice Medewerker
Naast de inhoud is ook het uiterlijk van je steeds belangrijker.
Bekijk deze cv templates die je gratis kunt downloaden om zo snel een mooi cv te maken.
Kies een cv template dat het beste past bij jou en bij de functie van klantenservice medewerker.
Sollicitatiebrief Klantenservice Medewerker
Naast een cv is het ook prettig om een goed voorbeeld te hebben van een sollicitatiebrief.
Bekijk dit voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een klantenservice medewerker ter inspiratie.