Competentie of vaardigheid Multitasken (met voorbeelden)

Een werknemer van vandaag de dag moet goed kunnen multitasken.

Je ziet de vaardigheid multitasking dan ook steeds vaker in vacatures staan als vereiste.

In dit artikel vertellen we je hoe je deze professionele vaardigheid kunt ontwikkelen en hoe je tijdens het solliciteren duidelijk maakt dat je goed kunt multitasken.

Wat betekent multitasken?

Multitasking is het uitvoeren van meerdere handelingen tegelijk. Je kunt dus effectief aan twee of meer zaken tegelijkertijd werken.

Het kan ook gaan over het overzicht houden op meerdere processen tegelijk of het toewerken naar meerdere doelen.

(definitie multitasken)

De term multitasking komt oorspronkelijk uit de computerwereld. Daar zijn meestal meerdere programma’s tegelijk actief op dezelfde processor.

Ontwikkelen van multitasking

In de praktijk betekent multitasken meestal dat je snel afwisselt tussen taken, maar wel het overzicht houdt. Terwijl je aan de ene taak werkt, hou je in je achterhoofd wat er moet gebeuren voor een andere taak.

Met multitasken als functie-eis wordt vaak bedoeld dat je snelheid van werken er niet onder lijdt als je meer taken op je bord krijgt.

Het is makkelijker om te leren multitasken als je flexibel kunt denken en stressbestendig bent. Je raakt niet in paniek als je meer te doen krijgt dan er al op je planning stond.

Multitasken kan lastiger zijn voor mensen die detailgericht zijn, tenzij ze zichzelf aanleren om efficiënt te schakelen.

Let overigens op dat je met het multi tasken niet tegen je gaat werken.

Als je steeds tussen twee taken wisselt die allebei veel aandacht vragen, neemt de kans op fouten toe.

  • Denk aan een vergadering en tegelijkertijd stiekem je mail bekijken en beantwoorden.
  • Ook kost het meer energie en concentratie én duurt het veel langer voor allebei de taken af zijn.

Waarom de competentie multitasken?

Op de moderne werkvloer gebeurt steeds meer tegelijkertijd. Daarom wordt er van werknemers verwacht dat zij hier goed mee om kunnen gaan.

Vaak wordt hier de term multi-tasken aan vastgeplakt.

Wie goed kan multitasken, is in staat om werk in een drukke omgeving uit te voeren is het idee.

Uit onderzoek blijkt dat daadwerkelijk multi-tasken ervoor zorgt dat je zo’n twee keer langer over een taak doet. Dat komt doordat ons brein slechts één ding actief kan beslissen.

Mocht je deze term dus tegenkomen tijdens een sollicitatie zou je beide kanten kunnen toelichten. Of vraag even door wat er precies wordt bedoeld met multi-tasken.

Voorbeelden van vaardigheid multitasking

Geef bij het solliciteren concrete voorbeelden van jouw talent voor multitasken:

  • Kan tijdens het bellen of e-mailen zicht houden op andere taken
  • Kan blind typen terwijl je luistert
  • Verliest niet snel het overzicht op de planning
  • Stelt prioriteiten en kan daarin flexibel zijn
  • Neemt met plezier meer taken aan
  • Is stressbestendig
  • Heeft ervaring met het bijhouden van meerdere processen

Benoem ook situaties waarin jij met succes meerdere taken tegelijk deed. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je was druk bezig met het halen van een deadline, maar kreeg de vraag of je er iets bij wilde doen. Hoe reageerde je?
  • Wanneer was de laatste keer dat jij moest multitasken? Hoe pakte je dat aan?
  • Na een promotie kreeg jij meer verantwoordelijkheden toegewezen. Hoe hield je het overzicht?
Gerelateerd

De 50 belangrijkste competenties en vaardigheden

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?