Een werknemer van vandaag de dag moet goed kunnen multitasken. Tenminste: je ziet de vaardigheid multitasking vaak terugkomen in vacatureteksten. Maar is het wel verstandig om te multitasken? Er komt steeds meer bewijs dat je beter kunt monotasken.
Inhoudsopgave
Wat betekent multitasken?
Multitasken is het uitvoeren van meerdere handelingen tegelijk. Je kunt dus effectief aan twee of meer zaken tegelijkertijd werken.
Het kan ook gaan over het overzicht houden op meerdere processen tegelijk of het toewerken naar meerdere doelen.
De term multitasking komt oorspronkelijk uit de computerwereld. Daar zijn meestal meerdere programma’s tegelijk actief op dezelfde processor.
In de praktijk betekent multitasken meestal dat je snel afwisselt tussen taken, maar wel het overzicht houdt. Terwijl je aan de ene taak werkt, hou je in je achterhoofd wat er moet gebeuren voor een andere taak.
Met multitasken als functie-eis wordt vaak bedoeld dat je snelheid van werken er niet onder lijdt als je meer taken op je bord krijgt.
Het is makkelijker om te leren multitasken als je:
- flexibel kunt denken
- stressbestendig bent
Je raakt niet in paniek als je meer te doen krijgt dan er al op je planning stond.
Multitasken kan lastiger zijn voor mensen die op de details zitten, omdat zij zich kunnen daarin kunnen verliezen.
Op de moderne werkvloer gebeurt steeds meer tegelijkertijd. Daarom wordt er van werknemers verwacht dat zij hier goed mee om kunnen gaan.
Vaak wordt hier de term multi-tasken aan vastgeplakt.
Wie goed kan multitasken, is in staat om werk in een drukke omgeving uit te voeren is het idee.
Echter blijkt dat multi-tasken helemaal niet slim is.
Ontwikkelen van multitasking
Grote vraag is of multitasken wel verstandig is.
Wetenschap toont aan dat je eigenlijk beter niet kunt multitasken.
Hoe komt dat?
Je maakt meer fouten
Let op dat het multitasken niet tegen je gaat werken.
Als je steeds tussen 2 taken wisselt die allebei veel aandacht vragen, neemt de kans op fouten toe.
- Denk aan een vergadering en tegelijkertijd stiekem je mail bekijken en beantwoorden.
- Ook kost het meer energie en concentratie én duurt het veel langer voor allebei de taken af zijn.
Onderstaande video laat goed zien waarom je juist niet zou moeten multi-tasken, maar mono-tasken:
Je bent meer tijd kwijt
Uit onderzoek blijkt dat daadwerkelijk multi-tasken ervoor zorgt dat je zo’n twee keer langer over een taak doet. Dat komt doordat ons brein slechts één ding actief kan beslissen.
Je wordt dommer
Een onderzoek in opdracht van Hewlett-Packard testte het IQ van werknemers in 2 situaties:
- in de eerste werden ze met rust gelaten, daarna moesten ze mails en telefoontjes beantwoorden.
- In dat laatste geval bleek hun IQ tien punten lager.
Om je een idee te geven: als wij nu samen een dike joint zouden roken, zou ons IQ met vijf punten omlaag gaan.
Je kunt dus beter stoned achter ie bureau zitten en 1 ding tegelijkertijd doen, dan nuchter multi-tasken.
Mocht je deze term dus tegenkomen tijdens een sollicitatie zou je beide kanten kunnen toelichten.
Of vraag even door wat er precies wordt bedoeld met multi-tasken.
Voorbeelden van vaardigheid multitasking
Toch kan het verstandig zijn bij een sollicitatie dat je wel kunt multitasken, simpelweg omdat het een vereiste is voor de baan.
Geef concrete voorbeelden van jouw talent voor multitasken:
- Kan tijdens het bellen of e-mailen zicht houden op andere taken
- Kan blind typen terwijl je luistert
- Verliest niet snel het overzicht op de planning
- Stelt prioriteiten en kan daarin flexibel zijn
- Neemt met plezier meer taken aan
- Is stressbestendig
- Heeft ervaring met het bijhouden van meerdere processen
Benoem ook situaties waarin jij met succes meerdere taken tegelijk deed. Denk bijvoorbeeld aan:
- Je was druk bezig met het halen van een deadline, maar kreeg de vraag of je er iets bij wilde doen. Hoe reageerde je?
- Wanneer was de laatste keer dat jij moest multitasken? Hoe pakte je dat aan?
- Na een promotie kreeg jij meer verantwoordelijkheden toegewezen. Hoe hield je het overzicht?