Werkdruk en werkstress: symptomen, oorzaken en tips om te voorkomen

Werkdruk en werkstress zijn begrippen die steeds vaker voorkomen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid, maar ook voor de prestaties op het werk. Het is daarom belangrijk om werkdruk en werkstress te voorkomen, of ze in ieder geval zo veel mogelijk te beperken. In dit artikel lees je meer over symptomen en oorzaken van werkdruk en werkstress, en wat je er aan kunt doen om ze te voorkomen of te verminderen.

werkstress
Bron: TNO

Wat is werkdruk en werkstress?

Werkdruk is de wisselwerking tussen de werkomstandigheden en de eisen die aan je gesteld worden. Wanneer je werkdruk ervaart, voel je je misschien geïrriteerd, gestrest of moe. Je kunt werkdruk ervaren als je te veel werk hebt, of als je werk een hoge mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Wanneer je werkdruk ervaart, is het belangrijk om hier op een gezonde manier mee om te gaan.

Werkstress is een toestand van lichamelijke of geestelijke spanning die het gevolg is van werkdruk. Wanneer je gestrest bent door je werk, kan dit leiden tot lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en spierpijn. Ook kan werkstress ervoor zorgen dat je moeilijker kunt slapen, of dat je sneller geïrriteerd raakt. Werkstress kan een negatieve invloed hebben op je werkprestaties, en kan zich uitbreiden naar andere aspecten van je leven.

Uit onderzoek blijkt dat 87% van de werknemers wel eens enige vorm van stress op het werk ervaart.

Top 5 stressfactoren

  1. Hoge werkdruk 58%
  2. Hoge verwachtingen die ik mezelf heb opgelegd 41%
  3. Te weinig ondersteuning van collega’s / management 36%
  4. Werk / privé onvoldoende in balans 34%
  5. Hoge verwachtingen van mijn collega’s / leidinggevende31%

Positieve en negatieve kanten van stress

Werkdruk en werkstress kunnen zowel positief als negatief werken. Een beetje werkdruk kan ervoor zorgen dat je je werk beter uitvoert, omdat je gemotiveerd bent om goede resultaten te behalen. Maar wanneer werkdruk en werkstress ongezond hoog oplopen, kan dit leiden tot een vermindering van je werkprestaties, en kan het ook negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Stressklachten hebben een belangrijke functie. Het zijn signalen dat je te veel hooi op je vork neemt. Het is belangrijk dat je deze signalen niet negeert of wegdrukt.

Doe er iets aan want anders kunnen de stressklachten erger worden en resulteren in een burn-out.

Werkstress symptomen

Werkstress kan vele verschillende symptomen geven. Deze maakt het niet altijd mogelijk om de stressklachten te onderscheiden.

Wat zijn de belangrijkste symptomen?

  • Vermoeidheid. Moe zijn is vaak een eerste symptoom dat je ervaart en dit kan zich zowel thuis als op het werk uiten.
  • Gebrek een energie. In het verlengde van vermoeidheid ligt energiegebrek. Je kan het gevoel hebben niet uitgeslapen te zijn.
  • Slaapproblemen. Je ligt bijvoorbeeld ’s nacht wakker en kan niet meer goed inslapen.
  • Slechte concentratie. Een verslechterde concentratie en een slecht humeur.
  • Lichamelijk klachten. Uiteenlopende lichamelijke klachten die bij iedereen anders kunnen zijn. Denk aan een hoge bloeddruk, misselijkheid en hoofdpijn.
  • Minder zin in seks. Stress kan er ook voor zorgen dat je minder zin hebt in seks.
  • Passief. Je kan je ook apathisch voelen en minder plezier beleven aan de dingen die je normaal gesproken leuk vindt.
  • Irritatie. Een. verhoogde irritatie is ook een werkstress symptoom. Dit kan zich uiten door kleine dingetjes die je normaal gesproken niet erg vindt, maar nu wel storen.
  • Angst en paniek. Wanneer de werkstress echt hoog oploopt, kan dit leiden tot angst en paniek.

Wanneer je één of meerdere van deze werkstress symptomen herkent is het belangrijk om iets aan de werkdruk te doen.

Oorzaken werkstress

Wanneer er sprake is van werkstress, is het belangrijk om na te gaan wat de oorzaak is. Pas wanneer je weet wat de oorzaak is, kun je er iets aan doen.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van werkstress?

Hoge werkdruk. Denk hierbij aan een te hoge werkdruk, werk dat niet bij je past of een slechte werksfeer.

Privéproblemen. Ook kan werkstress veroorzaakt worden door problemen thuis, zoals een scheiding of ziekte in de familie.

Onzekerheid. Een andere oorzaak van werkstress is onzekerheid over je werk, of over de toekomst. Denk hierbij aan ontslagangst of het maken van een belangrijke carrière keuze.

Gebrek aan steun. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet genoeg sociale steun krijgt, kan dit werkstress veroorzaken. Dit kan zowel thuis als op het werk zijn.

Onvoldoende werk-privé balans. Een te hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat je werk en privé niet meer in balans zijn. Dit is vaak de oorzaak van werkstress bij mensen die veel werken.

Hoe kun je werkdruk en werkstress voorkomen of verminderen?

Wanneer je werkdruk of werkstress ervaart, is het belangrijk om hier wat aan te doen. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot een burn-out of andere gezondheidsklachten.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om werkdruk en werkstress te voorkomen of te verminderen.

We sommen de belangrijkste tips voor je op.

Gezonde werk-privé balans

Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé, zodat je niet het gevoel hebt dat je werk altijd voorrang moet hebben.

Probeer elke dag minstens een uur vrij te maken voor jezelf, zodat je even kunt ontspannen en bijtanken.

Werk overdragen

Bekijk waar je nu al iets aan kunt veranderen op je werk. Bekijk of je bepaalde werkzaamheden kunt overdragen aan een collega.

Maak realistische to do lijstjes

To do lijstjes kunnen erg nuttig zijn, maar soms kan het ook drukker lijken dan het eigenlijk is. Probeer realistische to do lijstjes te maken en focus je op de taken die werkelijk belangrijk zijn.

Veel mensen die het te druk hebben, kunnen slecht prioriteren.

Voldoende rust en slaap

Wanneer je moe bent, kan dit ervoor zorgen dat je werkdruk en werkstress voelt. Zorg er daarom voor dat je voldoende rust krijgt, en probeer elke dag minimaal acht uur te slapen.

Rust en slaap zijn belangrijk om werkdruk en werkstress te voorkomen of te verminderen. Probeer elke dag minimaal acht uur te slapen, en neem regelmatig korte pauzes tijdens het werk.

Bepaal je eigen werktempo

Werkdruk kan ervoor zorgen dat je sneller wilt werken dan normaal, maar dit is niet gezond.

Probeer je werktempo zo in te stellen dat het voor jou comfortabel is, en neem regelmatig korte pauzes wanneer je merkt dat je moe wordt.

Praat over werkdruk en werkstress

Wanneer je werkdruk of werkstress ervaart, is het belangrijk om hierover te praten met je baas of collega’s. Bespreek wat je manager voor je kan betekenen.

Zo kunnen jullie samen kijken naar manieren om de werkdruk te verminderen.

We hopen dat deze tips je helpen werkdruk en werkstress te voorkomen of te verminderen.

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!