De werk-privé balans is voor veel mensen een lastig te behouden evenwicht. Thuiswerken kan dit nog moeilijker maken, omdat je dan minder fysiek contact hebt met anderen en je gemakkelijker in je werk kunt blijven hangen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je toch een goede balans behoudt.
Inhoudsopgave
Waarom een goede werk-privé balans?
Een goede werk-privé balans is een belangrijke factor in je werkgeluk. Uit de Randstad Workmonitor blijkt dat 58% van de werknemers zegt een baan niet te accepteren als het hun werk-leven balans negatief zou beïnvloeden.
Als je gaat solliciteren, wordt steeds vaker gevraagd of je kunt aangeven hoe je de werk-privé balans bewaakt. Dit komt omdat een verstoorde balans vaak leidt tot inefficiëntie en een verminderde productiviteit op het werk. Ook kan het de gezinssituatie verstoren en zorgen voor irritaties en ruzies.
Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat een derde van de millenials het moeilijk vindt om een goede werk-privé balans te vinden. Dit komt oa doordat juist deze groep veel flexibel werkt en dat kan er toe leiden dat ze niet optimaal functioneren.
Het is dus begrijpelijk dat veel werkgevers deze balans in de gaten houden en proberen te verbeteren. Maar ook in de keuze voor een werkgever is een gezonde werk-privé balans steeds belangrijker.
Signalen verstoorde werk-privé balans
Let op de volgende signalen die kunnen duiden op een verstoorde balans:
- Je bent vaak moe
- Je hebt weinig energie
- Je vergeet afspraken
- Je hebt irritaties of ruzies in het gezin
Als je één of meerdere van deze signalen herkent, is het tijd om actie te ondernemen.
Wacht niet totdat je uitgeput raakt of je werk verwaarloost.
Wees proactief en neem de tijd voor jezelf. Op deze manier kun je een goede balans behouden tussen werk en privé.
5 Tips voor een goede werk-privé balans
Dit zijn slechts enkele tips die je kunt toepassen om een betere werk-privé balans te krijgen. Het is belangrijk om hier continu aan te werken, zodat je niet overspannen raakt en ook nog plezier aan je werk kunt beleven.
1. Maak onderscheid tussen werk- en privétijd
Het is belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen je werk- en privétijd. Zeker wanneer je thuiswerkt, is het gemakkelijk om in je werk te blijven hangen en ook ‘s avonds of in het weekend door te werken. Probeer echter een strikt schema aan te houden en laat je werk niet te veel in je privéleven binnen dringen.
Hou goed je werktijden in de gaten. Leg ze vast zodat jij je hieraan kunt houden. Zorg ervoor dat je dagelijks een begin- en eindtijd hebt en plaats eventueel pauzes in je schema.
En zorg ervoor dat je productiever wordt.
Focus op de belangrijkste zaken tijdens werkuren zodat je met een gerust hart op tijd kunt stoppen.
Dit kan voorkomen dat je ’s avonds nog even je laptop openklapt of gedurende de dag denkt: ‘dat doe ik vanavond wel even’.
Wanneer je thuiswerkt, is het belangrijk om duidelijke grenzen te stellen. Zorg ervoor dat je niet de hele tijd doorwerkt en neem ook echt vakantie als je even weg wilt. Wanneer je geen grenzen stelt, kan het moeilijk worden om ooit weer echt te stoppen met werken.
Omgekeerd is het ook belangrijk om niet te veel tijd aan je privéleven te besteden als je thuiswerkt. Je moet een balans vinden en ervoor zorgen dat je genoeg tijd voor werk én voor je privéleven hebt. Anders raak je uitgeput en kun je geen goede prestaties meer leveren op het werk.
2. Neem voldoende pauzes
Tijdens het werk is het belangrijk om voldoende pauze te nemen. Het zorgt ervoor dat je je jezelf even rust kunt geven om daarna weer met volle aandacht verder te gaan.
Ook als je thuiswerkt, is het belangrijk om voldoende te pauzeren. Ga tijdens de lunch even lekker naar buiten. Doe een boodschap of loop een blokje om in de buurt.
Als het echt noodzakelijk is om door te werken, neem dan bijvoorbeeld je oortje en telefoon mee naar buiten en doe een lopende vergadering. Alleen al de verandering van omgeving en de frisse buitenlucht zullen je goed doen.
Zorg ervoor dat je elke dag meerdere korte pauzes (5-10min) neemt en 1 lange pauze (30-45min). Zo zorg je ervoor dat je lichaam en geest kunnen ontspannen. Pauzes hoeven niet lang te zijn, maar 5-10 minuten is al voldoende om weer even bij te tanken.
3. Werk in blokken
In plaats van de hele dag door te werken, kun je ook werken in blokken. Dit houdt in dat je bepaalde taken in een bepaald tijdsblok uitvoert. Op deze manier blijf je beter geconcentreerd en maak je ook minder fouten.
Een zogenaamd ‘focus blok’ is een tijdsblok waarin jij je richt op 1 taak die gedaan moet worden. Vaak gaat het om het belangrijkste wat je die dag moet doen. Het beste is om dit als eerste op te pakken.
Je dag wordt namelijk al snel gevuld met andere zaken waardoor er nooit tijd overblijft om deze taak te doen.
Als je een focus blok inplant, zorg er dan voor dat je niet gestoord wordt. Zet je telefoon uit, sluit social media af en als het kan werk in een ruimte waar je niet gezien wordt door anderen.
Door deze taken op deze manier aan te pakken, ben je efficiënter met je tijd en ga je ook fouten minder maken.
Een goede time-management kan je enorm helpen in het efficiënter werken.
4. Zorg voor sociale contacten
Probeer regelmatig af te spreken met vrienden en familie, zodat je een goede sociale balans hebt. Ook kun je bijvoorbeeld eens per week een sportclub of andere activiteit doen, zodat je niet alleen thuis zit.
Thuiswerken kan ervoor zorgen dat je minder sociale contacten hebt dus wees dan extra alert. Zorg ervoor dat je dagelijks ook een aantal uur vrij houdt voor jezelf, waarin je niet werkt of denkt aan werk. Dit kan zijn om te sporten, een wandeling te maken of gewoon even lekker te relaxen.
5. Doe aan ontspanning
Naast sociale contacten is het ook belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen. Zoek een hobby waar je rustig van kunt genieten, zoals lezen of wandelen.
Eet gezond en sport voldoende. En als je het druk hebt:
Ga dan juist vaker sporten!
Geef het een plek in je agenda zodat je het niet overslaat. Het is niet alleen gezond voor je lichaam maar ook voor je geest.
Op deze manier blijf je ook weer beter presteren op het werk. Wanneer je een goede werk-privé balans hebt, ben je namelijk meer ontspannen en daardoor ook effectiever.