Laatst bijgewerkt op

19 Tips voor een succesvolle eerste werkdag

Je eerste werkdag is een belangrijke dag. Veel mensen kunnen zich de eerste dag van hun nieuwe baan nog wel herinneren, vanwege de stress die dit met zich meebrengt. Deze 19 tips zullen je helpen een goede indruk achter te laten bij je nieuwe collega’s en manager. Laat zien dat je gemotiveerd, ambitieus en professioneel bent zodat jij je nieuwe baan voortvarend kunt starten.

eerste werkdag

1. Kom op tijd

Liever te vroeg dan te laat.

Niemand verwacht dat je op de eerste dag precies op tijd bent, maar als je een kwartier voor aanvang binnenkomt zal iedereen dit waarderen.

Zorg ervoor dat je een afspraak hebt met een leidinggevende of een collega die je kan rondleiden en introduceren.

2. Wie ben jij?

Waarschijnlijk ben je de eerste werkdag aan iedereen aan het vertellen wie je bent en wat je komt doen.

Het kan helpen om de dag van tevoren alvast even te oefenen met wat je gaat zeggen.

  • Hoe wil jij jezelf neerzetten?
  • Wat vertel je over jezelf?
  • Wat noem je over je professionele leven en wat over je privé leven?

Dus bereid een korte elevator pitch voor waarin jij enthousiast kunt vertellen wie je bent en wat je gaat doen binnen de organisatie.

3. Uiterlijk telt

Zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet.

Je hoeft niet in een pak of dure jurk te verschijnen, maar zorg ervoor dat je netjes verzorgd bent.

En als je twijfelt: kleed je dan zoals tijdens de sollicitatie.

Dus denk aan een kappertje, fris gedoucht en een passende outfit.

Je voelt je meteen een stuk zelfverzekerder.

4. Wees beleefd

Wees beleefd tegen iedereen, niet alleen je leidinggevende.

Zeg dus ook netjes de receptioniste gedag, want al deze mensen ga je waarschijnlijk nog heel vaak zien.

Verwacht niet dat je een BFF maakt met iedereen, maar je relatie met je collega’s is ontzettend belangrijk voor de werksfeer en de uiteindelijke resultaten die je behaald.

5. Gedraag je professioneel

Doe je werk naar behoren.

Dit lijkt misschien een open deur, maar zet je beste beentje voor.

Doe je werk goed, zodat iedereen weet dat ze een echte professional in huis hebben gehaald.

6. Luister actief

Luister goed naar wat er wordt verteld.

Op de eerste dag krijg je vast een rondleiding en een heleboel informatie te horen.

Zorg ervoor dat je goed luistert, zodat je niet achter loopt op de eerste dag.

Schrijf zaken op die belangrijk zijn. Zo kom je tevens geïnteresseerd over.

7. Stel vragen

Je zult zo’n eerste dag veel moeten luisteren, maar wordt niet te passief. Dat is niet goed.

Stel veel vragen. Als je iets niet begrijpt of weet, vraag het dan gewoon.

Er is niets ergers dan iemand die alles al denkt te weten.

Zeker in je eerste weken is dit belangrijk, nu ben je nog nieuw. Zo kom je geïnteresseerd en actief over.

Vraag om hulp als je die nodig hebt. Je bent nieuw, dus het is helemaal ok om iemand om hulp te vragen.

Je collega’s willen graag helpen, dus maak gebruik van die kans.

8. Bekijk hoe de hazen lopen

Het is belangrijk dat je vanaf dag 1 op de kantoorpolitiek let.

De machtsverhoudingen zijn belangrijk en essentieel in de werkomgeving.

Het is daarom cruciaal om de hiërarchie van de organisatie te ontdekken.

En dat zit ‘m niet alleen in de functietitels. Sommige collega’s liggen nu eenmaal beter bij de baas dan anderen.

Hoe sneller je dit door hebt hoe beter jij hier gebruik van kunt maken.

9. Vraag om werk

Op zo’n eerste werkdag is het vaak een beetje zoeken naar wat je moet gaan doen.

Als je het niet weet:

Vraag of er iets is wat je kan doen.

Je manager en collega’s zullen het waarderen dat je vraagt of er iets is wat je kan doen.

Dit laat hen weten dat je echt gemotiveerd en enthousiast bent.

10. Socialize

Wees sociaal zonder jezelf te verliezen.

Dus als je niet zo’n prater bent: doe iets meer je best en probeer met zoveel mogelijk collega’s contact te leggen.

Wees wel jezelf: er is niets ergers dan een persoon die probeert iemand anders te zijn.

Maak her en der een praatje en probeer alvast zoveel mogelijk namen te onthouden.

Voorkom dat je de hele dag in je eentje zit.

11. Let op je lichaamstaal

Je lichaamstaal is een belangrijk onderdeel van je totale communicatie.

Ga bijvoorbeeld rechtop zitten of staan om een actieve houding te laten zien.

Maak gebaren met je armen en handen om je verhaal kracht bij te zetten.

Spiegel je gesprekspartner om een prettige werkomgeving te creëren.

12. Ga samen lunchen

Lunchtijd op kantoor moet je niet onderschatten.

Het is de belangrijkste sociale activiteit van de dag.

Dus als je wordt uitgenodigd om mee te lunchen dan zeg je meteen ja.

Het is belangrijk om te laten zien dat je iedereen goed wilt leren kennen.

13. Beperk je telefoongebruik

Wees niet die nieuwe collega die de hele tijd op z’n telefoon zit te kijken.

Wat moet de rest wel niet denken? Vind je het wel interessant hier?

Beperk dus zoveel mogelijk je telefoongebruik:

  • zet je beltoon uit
  • zet je meldingen uit

Bekijk je telefoon als niemand het ziet, bijvoorbeeld als je even naar de wc moet of een koffietje haalt voor je nieuwe team.

14. Toon je enthousiasme

Eerste indrukken zijn belangrijk, dus wees enthousiast en positief.

Bewijs dat je een plezierig persoon bent om mee te werken.

Je hebt niet voor niets op deze baan gesolliciteerd.

Laat zien dat je enthousiast bent over de baan, de mensen en de organisatie.

Je manager wil graag zien dat je gemotiveerd bent voor het werk dat je gaat doen.

15. Lach!

Veel collega’s zullen bekijken wie die nieuwe jongen of dat nieuwe meisje is.

Wees dus niet bang om te lachen.

Een beetje humor kan zeker geen kwaad op de eerste dag.

Maak een grapje, maar maak het niet te grof.

Lach als je nieuwe collega’s ontmoet en stel jezelf voor aan iedereen.

Laat merken dat je blij bent om er te zijn en aan de slag te gaan.

16. Werk samen

Het is belangrijk dat je laat zien dat je een teamspeler bent.

Werk goed samen met je collega’s en toon interesse in het werk van anderen.

Haal bijvoorbeeld op je eerste werkdag een kopje koffie voor je team of naaste collega’s.

Dat zullen ze zeker op prijs stellen. Zo laat je zien dat je attent bent en een sociaal persoon.

17. Niet meteen naar huis

Ga na het werk niet direct naar huis.

Neem de tijd om een beetje informeel te praten met je collega’s en misschien zelfs een drankje te doen.

In sommige bedrijven is dit gebruikelijk. Hou hier dus van te voren rekening mee en haak niet af.

Dit is een goede manier om nieuwe mensen te leren kennen.

Je eerste werkdag is inspannend, maar als je het goed aanpakt gaat dit zijn vruchten afwerpen.

18. Bedank iedereen

Bedank iedereen voor hun tijd en hulp aan het einde van de dag.

Benoem dat je de ontvangst waardeert en dat je zin hebt om samen mooie projecten te gaan doen.

Je manager en collega’s hebben waarschijnlijk een heleboel tijd besteed aan het helpen van een nieuweling als jij.

Dit is een geweldige (en makkelijke) manier om een goede eerste indruk achter te laten.

19. Einde van je eerste werkdag

Ok het zit erop, je eerste dag is voorbij!

Ga naar huis en ontspan.

Nu is het tijd om te te relaxen en alles wat je hebt gezien en geleerd te verwerken.

Bedenk wat je gaat doen om de volgende dag nog beter te maken.

Mooie cv template nodig?

popup cv maken