Een veelgebruikt begrip maar wat wordt er precies bedoeld als er wordt gesproken over professionaliteit? Professioneel gedrag speelt een belangrijke rol in hoe anderen over je denken.
Een belangrijke onderdeel van je professionaliteit tonen is het kenbaar maken van de vakinhoudelijke kennis en kunde die je bezit. Toch komt er veel meer bij kijken als je als professional gezien wil worden. Bekijk hieronder 17 tips om je professionaliteit te tonen op het werk.
Inhoudsopgave
Wat betekent professionaliteit?
Volgens het woordenboek staat professionaliteit voor: het op een serieuze manier zijn werk verrichtend.
Synoniemen zijn:
- Vakkundig
- Beroeps
Professionaliteit betekent je gedrag en houding in een werk- of zakelijke omgeving.
Een professionele houding kan leiden tot succes op je werkplek en een professionele reputatie.
Ontwikkelen van vaardigheden en competenties vergroten je expertise en daarmee werk je ook aan je professionaliteit.
De tegenhanger van professionaliteit is amateurisme.
Wat is het verschil?
Een professional krijgt betaald. Een amateur is iemand die iets onbetaald doet bijvoorbeeld vanuit een hobby.
Hoe toon je professionaliteit op je werk?
Professionaliteit is een ruim begrip. Hoe zorg je ervoor dat jij professioneel overkomt op je werk?
1. Verzorging
Je uiterlijk speelt een grote rol bij hoe jij overkomt.
Denk aan je kleding en uiterlijke verzorging.
Als je twijfelt over je kleding kun je het beste kiezen voor een formele look zoals een pak. Kleding is vaak afhankelijk van de bedrijfscultuur. Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je outfit verzorgd is. Controleer op vlekken en vouwen, zodat je goed en verzorgd voor de dag komt.
Ook een professionele foto op je LinkedIn profiel en Twitter account zorgt ervoor dat jij professioneel oogt!
2. Aanwezigheid
Stap 1 van een professionele houding is door simpelweg aanwezig te zijn.
Als je een afspraak hebt gemaakt dan zorg je er altijd voor dat je die afspraak ook nakomt.
Mocht het echt niet lukken zeg dan netjes en op tijd af.
Geef een duidelijke reden waarom je niet kunt komen en stel een nieuwe datum voor waarop je wilt afspreken.
Bied ook netjes je excuses aan. Weet dat je gesprekspartner tijd heeft vrijgehouden in zijn agenda.
3. Kom op tijd
Naast aanwezigheid is op tijd komen essentieel.
Als je niet op tijd bent voor een sollicitatiegesprek dan sta je al met 2-0 achter.
Hetzelfde geldt voor een meeting.
Als je te laat komt voor je werk of vergaderingen geef jij je collega’s de indruk dat je niet echt om je werk geeft.
Het staat zeer onprofessioneel, het is alsof je zegt dat je hun tijd niet op prijs stelt.
Met de vele online meetings die tegenwoordig plaatsvinden heb je ook geen enkel goed excuus meer waarom jij niet op tijd bent.
4. Sterk arbeidsethos
Zorg dat je het maximale uit je werk haalt door een goed arbeidsethos te tonen.
Hard werken dus en geen 9 tot 5 mentaliteit.
Wees niet degene op het werk die de kantjes ervan afloopt.
Dat betekent niet dat je altijd maar overuren moet draaien, maar zorg er wel voor dat je maximale inzet toont.
5. Help
Een echte professional is bereid om zijn collega’s te helpen.
Wees niet bang om jouw kennis te delen of je hulp aan te bieden.
In de praktijk zul je vaak merken dat collega’s hier geen gebruik van maken, maar iemand die behulpzaam overkomt wordt altijd gewaardeerd.
6. Positieve houding
Wanneer je een positieve houding aanneemt zullen je collega’s je eerder zien als een professional.
Probeer altijd positief te zijn door niet te denken in problemen, maar in oplossingen en uitdagingen.
Voorkom ook dat je gaat klagen, daar zit niemand op te wachten. Niets is zo vervelend als een klagende collega.
Ook als andere collega’s het wel doen, voorkom dat je mee gaat klagen.
Neem daarentegen een neutrale houding aan en probeer te komen met oplossingen en ideeën.
7. Luisteren
Luisteren klinkt eenvoudig, maar weinig mensen zijn hier echt goed in.
Probeer echt te luisteren en voorkom dat je alleen luistert om zo snel mogelijk zelf aan het woord te komen.
Door de ander zijn of haar verhaal te laten afmaken, voelt je gesprekspartner zich gewaardeerd en ziet hij of zij jou als een professional.
Goed luisteren zorgt vervolgens voor meer diepgang in het gesprek, waardoor je samen tot betere ideeën en oplossingen zult komen.
8. Feedback geven en ontvangen
Eerlijke feedback geven is een andere onontkoombare vaardigheid die je moet bezitten als professional.
Het is niet makkelijk, zeker niet als je echt eerlijk wilt zijn. Start altijd met een positief punt voordat je overgaat tot de verbeterpunten die je wilt benoemen.
Wees ook zo sportief om feedback op een goede manier te ontvangen.
Dus luister goed naar wat anderen over jouw functioneren vertellen en ga hier ook actief mee aan de slag.
9. Eerlijk zijn
Nooit liegen tijdens je sollicitatie.
Maar natuurlijk ook niet als je eenmaal aan het werk bent.
Door te liegen over jouw werkzaamheden of activiteiten loop je de kans dat je collega’s je op den duur niet meer vertrouwen.
Liegen op het werk draagt nooit bij aan je professionaliteit.
Als je door de mand valt kan dit jouw imago ernstig schaden en in het slechtste geval wordt je ontslagen.
10. Jargon
Het gebruik van jargon kan zeer professioneel overkomen.
Pas het niet toe op je cv of je motivatiebrief, maar op de werkvloer kan het laten vallen van bepaalde termen als zeer positief overkomen.
11. Scheldwoorden
Er zijn bepaalde normen en waarden als het gaat om taalgebruik waaraan je je moet houden.
Vermijd altijd het gebruik van scheldwoorden.
Ook al voel je je nog zo op je gemak, het komt erg onprofessioneel over.
Zelfs als anderen het wel doen, is het verstandig om je niet te verlagen tot dit niveau.
12. Organisatieregels
Binnen iedere organisatie gelden bepaalde regels.
Denk aan een bedrijfshandboek, een ethische code of bepaalde gedragsregels.
Zorg ervoor dat je deze altijd goed naleeft.
En spreek ook anderen hierop aan mochten zijn zich er niet aan houden. Geen wijzend vingertje maar benoem het op een subtiele manier.
13. Niet roddelen
Het is heel verleidelijk om met je naaste collega’s te roddelen over andere collega’s of externen.
Maar doe het niet als je professioneel wil overkomen.
Je hebt er namelijk niets aan behalve dat het een negatieve impact kan hebben op je verdere carrière.
14. Proactief
In lijn met een sterk arbeidsethos loopt pro-activiteit.
Wacht niet af op orders van bovenaf maar probeer actief mee te denken over de volgende stap van het team, de afdeling of het bedrijf.
15. Respectvol
Wees altijd respectvol op de werkvloer.
Ook al ben je het nog zo niet eens met iemands beslissing.
Als je gaat zeuren en piepen zal dit er alleen maar voor zorgen dat je onvolwassen en misschien zelfs een beetje jaloers overkomt.
Probeer dit dus altijd te vermijden.
Behandel iedereen op eenzelfde respectvolle manier.
16. Netjes
Een nette werkplek laat zien dat jij netjes werkt. Je komt georganiseerd en in control over, ook als dat niet helemaal het geval is :).
Het zorgt er niet allen voor dat je sneller de gewenste documenten vindt, maar laat ook zien dat je respect hebt voor je werkplek en de organisatie.
Zeker op werkplaatsen waar flexibel gewerkt wordt is het essentieel dat je de werkplek netjes houdt en netjes achterlaat voor de volgende.
Een nette werkplek zorgt er ook voor dat je gedachten beter geordend zijn.
17. Onderbouwing
Onderbouw je beslissingen en presentaties met harde cijfers en statistieken.
Zo voorkom je dat er subjectieve discussies ontstaan.
Ook oog jij professioneel omdat het blijk geeft van jouw voorbereiding en analytische vaardigheden.
Iemand die zijn huiswerk doet, zal sneller professioneel overkomen.
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.