Laatst bijgewerkt op

9 Belangrijke tips om je nieuwe baan succesvol te starten

Beginnen met een nieuwe baan is altijd een beetje spannend. Hoe kom je de eerste tijd ongeschonden door bij je nieuwe baan? Hieronder volgen 9 belangrijke tips. Houd je aan deze adviezen en het komt helemaal goed met je nieuwe baan.

nieuwe baan

1. Wees betrokken

Wees betrokken bij alles wat je tegenkomt op je eerste werkdag en de eerste weken.

Wees geïnteresseerd en nieuwsgierig naar wat er om je heen gebeurt.

Stel veel vragen.

Je bent pas begonnen dus nu kan het nog.

Als je na een half jaar nog een keer aan je collega moet vragen hoe iets werkt, kunnen dingen nog wel eens ongemakkelijk worden.

Bereid je eerste dag voor alsof je naar een sollicitatiegesprek gaat.

De eerste dag zet de toon voor de rest van jouw bestaan in het bedrijf en de relaties met je collega’s.

Vraag ook aan je manager waarom ze voor jou hebben gekozen. Dan weet je exact wat jou te doen staat.

2. Luister veel

Luister veel.

Door goed te luisteren de eerste tijd kun je een hoop zaken opvangen.

  • Wat speelt er op dit moment?
  • Hoe liggen de politieke verhoudingen?

Het is helemaal niet erg om bij het begin van je nieuwe baan de kat uit de boom te kijken.

Je collega’s zullen dat waarschijnlijk eerder waarderen, dan wanneer je vanaf dag 1 je hele levensverhaal op tafel gooit.

Natuurlijk moet je niet niets zeggen, maar ga niet praten om het praten.

Zolang je vriendelijk bent, kan er echt niet zo veel fout gaan.

Probeer in ieder geval zelf ook wat te vragen wanneer iemand iets aan jou vraagt.

Met andere woorden: toon interesse, maar blijf wel jezelf.

3. Neem niet alles voor lief

Neem niet alles voor lief aan als je net begint aan een nieuwe baan.

Stel jezelf bij alles wat er gedaan wordt de vraag, waarom doen ze dit op deze manier? Kan dit niet efficiënter?

Dit kan je later helpen de bedrijfsvoering te optimaliseren.

Wees echter niet zo onverstandig om in de eerste paar weken al bijdehand te doen door te zeggen dat zaken helemaal anders zouden moeten.

4. Weet wie wie is

Bekijk het organogram goed zodat je alle namen van je collega’s kent en de bijbehorende verantwoordelijkheden.

Het is logisch dat je niet meteen ieders naam kunt onthouden.

Het zou bijzonder knap zijn als je na 1 week al van iedereen precies weet wie hij is.

Wees dus niet bang om nog een keer om iemands naam te moeten vragen.

Maak met je naaste collega’s afzonderlijk een afspraak om elkaar beter te leren kennen.

Je zult merken dat dit enorm positief bijdraagt aan een positieve werksfeer een goed beeld van jou als persoon.

Maak ook een afspraak met de CEO.

Niet bang zijn, de meeste CEO en leidinggevenden vinden het ontzettend leuk om kennis te maken met nieuwe collega’s.

En onthoud:

Bijna niemand doet dit dus je speelt jezelf meteen goed in de kijker.

Zorg er wel voor dat je dit gesprek goed voorbereid. Stel slimme vragen zoals:

  • Wat is de belangrijkste doelstelling in onze organisatie?
  • Wat is momenteel het meest urgente probleem in de organisatie?
  • Wat is het belangrijkste advies dat je mij zou meegeven?
  • Hoe kan ik het best bijdragen aan de doelstellingen?
  • Wie zou je als mijn mentor aanraden?

Op deze manier weet de CEO exact wie jij bent en dat jij er niet voor terugdeinst om proactief zaken op te pakken en je te profileren in de organisatie.

Wie weet denkt hij of zij bij het volgende belangrijke project wel aan jou om op te pakken.

5. Vraag om hulp

Durf om hulp te vragen als iets niet lukt en toon daarvoor dankbaarheid.

Je zult zien dat dit een eenvoudige manier is om vrienden te maken.

Je zult misschien verbaasd zijn, maar de meeste mensen vinden het leuk om te helpen.

Zeker bij newbies 🙂

6. Niet opscheppen

Schep niet op over zaken die je hiervoor hebt gedaan zoals eerdere studies, banen of andere zaken.

Daar zit niemand op te wachten.

En sympathieker word je er ook niet van.

7. Wees betrouwbaar

Doe altijd wat je belooft.

Als het niet lukt om je belofte na te komen, kom daar dan eerlijk voor uit.

Niemand zal dit erg vinden, zeker in de eerste weken van je nieuwe baan.

8. Perceptie is wat telt

baan starten

Kom vroeg en vertrek laat, vooral in de begintijd. Veel kantoorbanen beginnen op een vast tijdstip.

Kijk wat voor tijden je collega’s maken en pas jouw tijden hierop aan.

Zorg dat je net even wat later vertrekt of net even wat eerder op kantoor bent. Het gaat allemaal om perceptie.

En wees op altijd op tijd voor afspraken.

Simpel.

Heb je om 13:00 uur afgesproken? Zorg dan dat je er voor die tijd bent.

Lukt het door omstandigheden nou niet om op tijd te komen, bel dan in ieder geval dat je wat later bent en laat weten hoe laat je er verwacht te zijn.

9. Enjoy!

Vergeet niet om te genieten.

Je zult vaker met je werk bezig zijn dan iedere andere activiteit.

Ontspan en dan komt vast alles goed!

Mooie cv template nodig?

popup cv maken