SMART-methode: effectief doelen formuleren

Het is niet altijd gemakkelijk om doelen te formuleren, vooral als het om leerdoelen gaat. Je kunt jezelf afvragen: Wat wil ik bereiken? En hoe kan ik dit doel bereiken? Het goede nieuws is dat er een methode is die u kan helpen uw doelen effectiever te formuleren: de SMART-methode. Deze methode kan je helpen je doelen zo te formuleren dat de kans groter is dat ze worden bereikt.

SMART-methode

Wat is de SMART-methode?

De SMART-methode is een manier om doelen te formuleren die

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • en Tijdgebonden zijn

Dit maakt het gemakkelijker om je doelen te bereiken, omdat je een duidelijk plan van aanpak hebt.

SMART formuleren in de praktijk

Persoonlijke ontwikkeling wordt vaak een stuk concreter als je duidelijk weet wat je wil bereiken. Het opschrijven van doelen is een belangrijke eerste stap.

Uit onderzoek blijkt dat de kans op succes 42% groter is als je je doelen opschrijft. Dit is dus een belangrijke eerste stap. Maar je moet het wel op de juiste manier doen, anders wordt de kans een stuk kleiner.

Je kunt de SMART-methode gebruiken om zowel persoonlijke als professionele doelen te formuleren. We doorlopen de verschillende stappen aan de hand van een simpel voorbeeld.

Stel je wilt graag beter worden in

Hoe pak je dat aan met de SMART-methode?

Specifiek

Een specifiek doel is een doel dat duidelijk en ondubbelzinnig is. Het is belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn bij het formuleren van je doelen.

Zo weet je precies wat je wilt bereiken en hoe je dat kunt bereiken. Een meetbaar doel is een doel dat gekwantificeerd kan worden.

Dit betekent dat je de vorderingen kunt meten en zien of je op de goede weg bent om je doel te bereiken.

Als hulp is het slim om de volgende vragen te beantwoorden:

  • wat wil je bereiken?
  • wie zijn erbij betrokken?
  • waar ga je dit doen?
  • wanneer ga je het doen?
  • waarom wil je het bereiken?

Bijvoorbeeld:

  • Om meer zichtbaar te zijn op de werkvloer wil ik op de afdeling tijdens onze maandelijkse teammeeting een presentatie geven over wat ik heb bereikt.
  • Om een betere conditie op te bouwen, wil ik ’s ochtends voor het ontbijt een half uur hardlopen in de buurt

Meetbaar

Een doel is alleen effectief als het meetbaar is.

Dit betekent dat je kunt bijhouden of je vooruitgang boekt en kijk of je op koers ligt om je doel te bereiken.

Als een doel niet meetbaar is, is het moeilijk te bepalen of je vooruitgang boekt.

Bijvoorbeeld:

  • De presentatie die ik houd, duurt 10 minuten en zal ik 1x per maand doen
  • Ik ga op 5 dagen in de week een half uur hardlopen

Acceptabel

Je doelen moeten acceptabel zijn voor jezelf en voor anderen. Dit betekent dat ze realistisch en haalbaar moeten zijn.

Dit geldt ook voor het tijdsbestek waarin je je doel wilt bereiken. Immers, als een doel niet realistisch of haalbaar is, zul je snel gefrustreerd raken en je doel uiteindelijk misschien helemaal laten varen.

  • Bekijk samen met je manager if het haalbaar is om iedere teammeeting iets te presenteren
  • Bespreek thuis of het haalbaar is dat je 5 dagen in de week ’s ochtends de deur uit bent

Realistisch

Realistische doelen zijn doelen die je daadwerkelijk kunt bereiken binnen de gegeven tijdspanne. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen, zodat je

  • gemotiveerd blijft
  • gefocust blijft
  • niet teleurgesteld raakt
  • niet gefrustreerd raakt onderweg

Ze moeten dus haalbaar zijn en relevant voor jou, je stage, je baan of je onderzoek.

Bijvoorbeeld:

  • 1 Presentatie van 10 minuten per maand zou realistisch moeten zijn, maar is natuurlijk helemaal afhankelijk van je functie en je werkomgeving
  • Als je een hele slechte conditie hebt, is ineens iedere dag gaan hardlopen misschien niet zo realistisch. Je zou dan beter kunnen starten met 1x per week bijvoorbeeld.

Tijdgebonden

Tijdgebonden doelen zijn doelen die een specifieke deadline hebben waarbinnen ze bereikt moeten zijn.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • wanneer ga ik beginnen?
  • wanneer ben ik klaar?
  • wanneer is mijn doel gehaald?

Bijvoorbeeld:

  • Volgende week ga ik mijn eerste presentatie houden en ik ga dit 6 maanden volhouden. Na 6 maanden ga ik evalueren of mijn zichtbaarheid is toegenomen.
  • Morgen ga ik starten en ik ga het minimaal 3 maanden volhouden. Mijn doel is behaald als ik met meer gemak kan hardlopen en het langer kan volhouden.

Extra stap om echt succesvol te zijn

Het eerder genoemde onderzoek laat zien dat de kans om je doel te halen, 78% groter wordt als je verantwoording aflegt aan een bekende. Wat je moet doen om echt succesvol te zijn is bijvoorbeeld wekelijks verslag te doen van hoe je ervoor staat.

Dus betrek iemand bij je doelen. Denk aan een vriend, je partner, je manager of een collega. Denk aan het samen doen van een challenge waarbij je iedere week bekijkt wat de voortgang is en waar je allemaal tegen aan loopt.

Als je weet dat je verantwoording af moet leggen dan is de kans dat je actie onderneemt veel groter dan dat je alles ‘geheim’ houdt.

Wat zijn de voordelen?

Zoals je ziet help het enorm om doel te bekijken aan de hand van de verschillende dimensies. Je stelt jezelf de juiste vragen en het helpt je om meer inzicht te krijgen in hoe jij je doel wil behalen.

Er zijn verschillende voordelen aan het gebruik van de SMART-methode:

  • Je hebt meer kans om je doelen te bereiken omdat je een duidelijk plan van aanpak hebt
  • Het is gemakkelijker om uw vooruitgang te meten omdat uw doelen specifiek en meetbaar zijn
  • Je kunt anderen betrekken bij het bereiken van je doelen omdat ze helder zijn geformuleerd
  • Je hebt meer kans om je doelen te bereiken omdat ze realistisch en tijdsgebonden zijn

Voorbeelden  SMART-methode

Om nog een beetje concreter te worden hebben we een aantal voorbeelden voor je opgesomd.

Doel SMART omschrijving
Schrijfvaardigheid verbeteren Ik ga elke dag 500 woorden schrijven voordat ik heb ontbeten. Ik zal dit de komende maand doen.
Beter worden in time-management Ik ga mijn taken prioriteren in de komende 3 dagen en voor iedere taak bepalen hoeveel tijd ik er aan ga werken. Taken die niet belangrijk zijn, zet ik op een aparte lijst.
Productiever worden Ik ga voor iedere taak die ik heb een timer zetten van 30 minuten om zo onafgebroken te kunnen werken aan de taak. Pas als de timer af gaat, stop ik met de taak.
Minder koffie drinken Ik ga ipv de hele dag koffie drinken de koffie afwisselen met thee. Zo wil ik van 8 koffie per dag naar maximaal 4 koffie per dag.
Meer pauzes nemen Ik ga iedere werkdag een lunchpauze van een uur blokken in mijn agenda en tijdens deze pauze ga ik naar buiten om een rondje te lopen.

Hoe specifieker je de omschrijving maakt hoe beter.

Conclusie

De SMART-methode is een geweldige manier om effectieve doelen te formuleren. Door deze methode te gebruiken, maak je je doelen specifieker, meetbaarder, haalbaarder, realistischer en tijdgebonden. Dit zal je helpen in het daadwerkelijk behalen van je doelen.

Begin klein, dus start bijvoorbeeld met 1 concreet doel in plaats van 3 tegelijk. Zo kun je je volledig focussen op het behalen van dit ene doel. De kans van slagen is dan een stuk groter. En als je dit eenmaal onder de knie hebt, kun je je doelen gaan uitbreiden.

 

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect cv waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?