Waarom wil je hier werken? Dit gaat er vaak mis in het antwoord.

De vraag ‘Waarom wil je hier werken?‘ komt vrijwel standaard in elk sollicitatiegesprek voorbij. Een belangrijke vraag ook, want natuurlijk is het voor jouw toekomstige werkgever van belang om te weten wat jou aanspreekt binnen de organisatie. Alleen, heb jij hier het juiste antwoord op? Lees verder om te ontdekken wat een recruiter wil horen.

waarom wil je hier werken

Waarom wordt deze vraag gesteld?

Waarom is dit een veelgestelde vraag tijdens een sollicitatiegesprek?

Het belangrijkste dat de werkgever wil horen op de vraag ‘waarom wil je hier werken’ is een hele sterke motivatie.

  • Wat trekt je aan in de baan en de organisatie?
  • Ben je daadwerkelijk geïnteresseerd in deze functie en waarom dan precies?

Daarnaast is er een andere belangrijke reden waarom een recruiter of manager deze vraag stelt.

Hij of zij wil weten of je goed bent voorbereid.

Als je niet snel een duidelijk antwoord hebt, weet een ervaren recruiter dat je niet goed bent voorbereid.

En dat is natuurlijk fataal.

Hoe beantwoord je de vraag: Waarom wil je hier werken?

Ok we hebben dus gezien dat het belangrijk is om een sterk antwoord paraat te hebben.

Maar hoe kom je tot het ultieme antwoord?

Een overtuigend verhaal waarmee jij wordt gezien als de ideale kandidaat.

Positief

Belangrijk is om een positief gevoel achter te laten bij de recruiter.

Je kunt jouw antwoord richten op zaken als

  • de groei van de onderneming
  • de bedrijfscultuur
  • het marktsegment
  • de bewondering van de dienstverlening of de producten
  • de toepassing van jouw kwalitatieve vaardigheden
  • de algemene reputatie van een bedrijf

Zaken die je beter kunt vermijden zijn.

  • jezelf richten op de voordelen die niet zozeer iets met de functie te maken hebben
  • te algemene antwoorden
  • antwoorden die jouw enthousiasme omtrent de functie niet ten goede komen
  • antwoorden die te doordacht zijn en daardoor niet vanuit jouw gevoel lijken te komen

Zorg er vooral ook voor dat het niet overkomt alsof je de onderneming gebruikt om alleen op persoonlijk vlak vooruit te komen.

Vergeet je niet iets?

Ok stap 1 is gezet.

Natuurlijk moet je vertellen wat je aanspreekt aan de organisatie. Dat je de producten fantastisch vindt en wat je affectie is met de sector.

Daar is niks mis mee.

Maar wat de werkgever vervolgens wil horen is wat jij kunt betekenen voor de organisatie.

Dus vergeet niet om te vertellen wat jouw meerwaarde is en hoe jij de organisatie een stap vooruit kan helpen.

Lees jezelf goed in

Voorbereiding is het halve werk. Dit gezegde horen we wel vaker, maar op het gebied van sollicitatiegesprekken is dit zeer zeker een belangrijk gedeelte. Door jezelf namelijk goed in te lezen, kun je voorkomen dat jij met je mond vol tanden staat tijdens het gesprek en het geeft daarnaast meteen veel meer zelfvertrouwen.

Jij weet immers de missie, visie en de background van de onderneming al en kunt hier feilloos op inspelen wanneer de recruiter vragen gaat stellen. Hoe kun jij het beste research doen naar de onderneming waar jij gaat solliciteren?

  • Social media: Veel bedrijven zijn actief op social media en zullen hier regelmatig content op plaatsen. Door de pagina’s te volgen, de content goed te lezen en te kijken naar de presentatie van de social media kanalen, kun je heel veel informatie verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan LinkedIn, Instagram of Facebook. Daarnaast zijn er ook bedrijven die regelmatig video’s uploaden op Youtube. Vergeet dit platform dan ook zeker niet te checken!
  • De website: De website van het bedrijf is natuurlijk hét visitekaartje van de onderneming. Via de website leer je veel meer over de diensten of producten die aangeboden worden, de manier van communicatie en kun je zelf soms al een goed beeld krijgen van de werknemers en de bedrijfscultuur.
  • Connecties: Voordat jij daadwerkelijk een sollicitatiegesprek hebt, heb jij vaak al contact gehad met andere werknemers. Door via social media een connectie te maken kun jij alvast zien of jij zaken gemeen hebt met toekomstige collega’s en wellicht vind je alvast meer informatie omtrent de onderneming.
  • Zoekmachines: Niet te ontbreken is het zoeken naar de onderneming middels zoekmachines. Veelal zullen er items, nieuwtjes, reviews of vakbladen naar voren komen met meer informatie over de onderneming waar jij wilt gaan werken.

Combineer je kennis over de organisatie en jouw toegevoegde waarde

Voor een echt goed antwoord is het zaak om je kennis over de organisatie, over de afdeling en over de markt te combineren met jouw toegevoegde waarde.

Je kunt namelijk alleen je meerwaarde aantonen als je weet wat het probleem is.

Dus als je weet waarom ze iemand nodig hebben, kun je vertellen waarom ze jou moeten hebben voor de baan.

Stel zelf ook vragen

Het is niet zo dat jij aan de hand van je voorbereiding (hoe goed ook) al helemaal weet wat het probleem is van de organisatie.

Je zult het sollicitatiegesprek daarom moeten gebruiken om te vragen naar de problemen.

  • Wat speelt er op dit moment in de organisatie?
  • Hoe zijn ze tot dit punt gekomen?
  • Wat hebben ze al geprobeerd?

Met de antwoorden die je krijgt kun je laten zien dat je de situatie begrijpt. Zo kun je er op een passende manier op reageren.

In het ideale geval kun je zelfs aangeven dat je ervaring hebt met een soortgelijke situatie en kun je concrete voorbeelden geven om te bewijzen dat je weet waar je het over hebt.

Wil jij jezelf voorbereiden op meer sollicitatievragen die jij lastig vind om te beantwoorden? Dan helpen wij jou heel graag verder.

Unieke CV templates
Binnen 10 minuten een perfect CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

Mooie cv template nodig?