Laatst bijgewerkt op

Waarom wil je hier werken? Dit gaat er vaak mis in het antwoord.

De vraag ‘Waarom wil je hier werken?‘ komt vrijwel standaard in elk sollicitatiegesprek voorbij. Het is een belangrijke vraag, want jouw toekomstige werkgever hecht veel waarde aan jouw motivatie. Alleen: heb jij het juiste antwoord op deze vraag? Lees verder om te ontdekken wat een recruiter wil horen.

waarom wil je hier werken

Waarom wordt deze vraag gesteld?

Waarom is dit een veelgestelde vraag tijdens een sollicitatiegesprek?

Wist je dat...
...een recruiter slechts 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV! Download in PDF. Binnen 10 min klaar.
cv maken intro

Het belangrijkste dat de werkgever wil horen op de vraag ‘waarom wil je hier werken’ is een hele sterke motivatie.

  • Wat trekt je aan in de baan en de organisatie?
  • Ben je daadwerkelijk geïnteresseerd in deze functie en waarom dan precies?

Daarnaast is er een andere belangrijke reden waarom een recruiter of manager deze vraag stelt.

Hij of zij wil weten of je goed bent voorbereid.

Als je niet snel een duidelijk antwoord hebt, weet een ervaren recruiter dat je niet goed bent voorbereid.

En dat is natuurlijk fataal.

Bekijk de nieuwste vacatures

Andere vormen van deze vraag die op hetzelfde neerkomen:

  • Waarom wil je bij ons werken?
  • Waarom solliciteer je bij ons bedrijf?

Hoe beantwoord je de vraag: Waarom wil je hier werken?

Net zoals de vraag ‘Vertel eens iets over jezelf‘ geeft ook deze vraag geen enkele aanwijzing over hoe je de vraag moet beantwoorden.

We hebben gezien dat het belangrijk is om snel een sterk antwoord paraat te hebben, maar hoe kom je tot het ultieme antwoord?

Bekijk de volgende tips zodat je een overtuigend antwoord hebt waarmee jij wordt gezien als de ideale kandidaat.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Deze online tool maakt een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat

1. Benadruk je passie voor de organisatie

Belangrijk is om een positief gevoel achter te laten bij de recruiter.

En dat doe je in de eerste plaats door je enthousiasme voor de organisatie te etaleren.

Denk aan je passie voor:

  • De producten
  • De dienstverlening
  • Het merk
  • De missie of visie

Vertel duidelijk waarom je gepassioneerd bent.

Dit doe je het beste door concrete voorbeelden te noemen.

Als je echt enthousiast bent over een bepaald product of dienst dan komt dit meestal ook naar voren in je persoonlijke leven.

  • Ben je fan van Nike of Apple producten? Vertel over wat je allemaal zelf hebt aan producten of waarvoor je aan het sparen bent.
  • Wil je graag bij de gemeente werken? Vertel over hoe jij je al inzet voor de buurt of als vrijwilliger.
  • Solliciteer je bij een verzekeraar? Vertel een persoonlijk verhaal waarin het belang van verzekeringen duidelijk wordt.

Je kunt je antwoord richten op zaken als:

  • het marktsegment of de sector
  • de bedrijfscultuur
  • de dienstverlening of de producten
  • de algemene reputatie van de organisatie

2. Vertel waarom jij de baan leuk vindt

Verwerk je motivatie in het antwoord want iedereen weet dat hoe gemotiveerder je overkomt, hoe harder je zult werken.

Vertel dus duidelijk waarom jij deze nieuwe baan zo leuk vindt.

Wist je dat...
...als je binnen 4 dagen reageert op een vacature de kans maar liefst 65% groter is dat je wordt uitgenodigd?
vacatures

Bijvoorbeeld:

  • Werken met cijfers heb ik altijd ontzettend leuk gevonden en voelt voor mij niet aan als werken.
  • Zorgen voor anderen is mijn tweede natuur. Vroeger hielp ik mijn ouders al met het opvoeden van mijn kleine zusje.
  • Eigenlijk ben ik altijd al bezig geweest met het overtuigen van anderen. Op de middelbare school zeiden mijn leraren al dat ik in de politiek moest gaan.

Zaken die je beter kunt vermijden zijn:

  • jezelf richten op de voordelen die niet zozeer iets met de functie te maken hebben
  • te algemene antwoorden, hoe specifieker je bent hoe overtuigender
  • antwoorden die te doordacht zijn en daardoor niet vanuit jouw gevoel lijken te komen

Zorg er vooral ook voor dat het niet overkomt alsof je de organisatie gebruikt om alleen op persoonlijk vlak vooruit te komen.

Je persoonlijke drijfveren zijn belangrijk, maar richt je ook op de meerwaarde voor de organisatie.

3. Omschrijf dat jij de beste kandidaat bent

Ok stap 1 en 2 zijn gezet.

Natuurlijk moet je vertellen wat je aanspreekt aan de organisatie. Dat je de producten en diensten fantastisch vindt en wat je affectie is met de sector.

Maar wat de werkgever vervolgens wil horen is wat jij kunt betekenen voor de organisatie.

Dus vergeet niet om te vertellen wat jouw meerwaarde is en hoe jij de organisatie een stap vooruit kan helpen.

Je moet je volledig richten op de resultaten die jij kunt bereiken.

CV met Impact
Je hebt maar één kans op een onuitwisbare eerste indruk
cv maken 30

En ook hier geldt weer: hoe concreter hoe beter.

Gebruik zinnen zoals:

  • Gezien mijn [X] jaar ervaring als [functie titel] ben ik zeer ervaren in [xyz]
  • Ik heb gemerkt dat ik het beste werk in een omgeving waarin samenwerken centraal staat
  • Ik ben ervan overtuig dat ik [X] kan toevoegen vanwege [Y]

Voor een echt goed antwoord is het zaak om je kennis over de organisatie, over de afdeling en over de markt te combineren met jouw motivatie en je toegevoegde waarde.

Bekijk onderstaande video om te bekijken hoe je bovenstaande 3 onderdelen samenbrengt in 1 sterk antwoord.

Goede voorbereiding

Voorbereiding is het halve werk. Dit gezegde horen we wel vaker, maar op het gebied van sollicitatiegesprekken is dit zeer zeker een belangrijk gedeelte. Door jezelf namelijk goed in te lezen, kun je voorkomen dat jij met je mond vol tanden staat tijdens het gesprek en het geeft daarnaast meteen veel meer zelfvertrouwen.

Jij weet immers de missie, visie en de background van de onderneming al en kunt hier feilloos op inspelen wanneer de recruiter vragen gaat stellen. Hoe kun jij het beste research doen naar de onderneming waar jij gaat solliciteren?

  • Social media: Veel bedrijven zijn actief op social media en zullen hier regelmatig content op plaatsen. Door de pagina’s te volgen, de content goed te lezen en te kijken naar de presentatie van de social media kanalen, kun je heel veel informatie verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan LinkedIn, Instagram of Facebook. Daarnaast zijn er ook bedrijven die regelmatig video’s uploaden op Youtube. Vergeet dit platform dan ook zeker niet te checken!
  • De website: De website van het bedrijf is natuurlijk hét visitekaartje van de onderneming. Via de website leer je veel meer over de diensten of producten die aangeboden worden, de manier van communicatie en kun je zelf soms al een goed beeld krijgen van de werknemers en de bedrijfscultuur.
  • Connecties: Voordat jij daadwerkelijk een sollicitatiegesprek hebt, heb jij vaak al contact gehad met andere werknemers. Door via social media een connectie te maken kun jij alvast zien of jij zaken gemeen hebt met toekomstige collega’s en wellicht vind je alvast meer informatie omtrent de onderneming.
  • Zoekmachines: Niet te ontbreken is het zoeken naar de onderneming middels zoekmachines. Veelal zullen er items, nieuwtjes, reviews of vakbladen naar voren komen met meer informatie over de onderneming waar jij wilt gaan werken.

Een goede voorbereiding is cruciaal voor een succesvol sollicitatiegesprek.

Stel zelf ook vragen

Het is niet zo dat jij aan de hand van je voorbereiding (hoe goed ook) al helemaal weet wat het probleem is van de organisatie.

Professionele Motivatiebrief met de kracht van AI
Bekijk hoe je binnen 10 min een persoonlijke motivatiebrief schrijft met ChatGPT

chatgpt motivatiebrief

Je zult het sollicitatiegesprek daarom moeten gebruiken om te vragen naar de problemen.

  • Wat speelt er op dit moment in de organisatie?
  • Hoe zijn ze tot dit punt gekomen?
  • Wat hebben ze al geprobeerd?

Met de antwoorden die je krijgt kun je laten zien dat je de situatie begrijpt. Zo kun je er op een passende manier op reageren.

In het ideale geval kun je zelfs aangeven dat je ervaring hebt met een soortgelijke situatie en kun je concrete voorbeelden geven om te bewijzen dat je weet waar je het over hebt.

Wil jij jezelf voorbereiden op meer sollicitatievragen die jij lastig vind om te beantwoorden? Dan helpen wij jou heel graag verder.

Andere veelgestelde vragen

Mooie cv template nodig?

popup cv maken