De 13 beste tools voor online samenwerken

Online samenwerken doet tegenwoordig bijna elke organisatie. Met de opkomst van hybride werken en thuiswerken, is een goede online samenwerkingstool een must. Een goed programma kan de productiviteit verhogen en werkprocessen stroomlijnen.

online samenwerken

Welke tool de beste is, ligt helemaal aan de behoeften van jouw organisatie. Wil je documenten delen? Wil je overzicht houden over je projectplanning? Wil je vooral veel communiceren? Of wil je juist alles in één?

Hieronder vind je de beste 13 tools en software voor online samenwerken.

Gratis tools voor online samenwerken

Wil je niet meteen een duur abonnement afsluiten?

Veel tools hebben een gratis versie die prima te gebruiken is om te bekijken of het iets is voor je team en organisatie.

Als je meer functies wil, neem je premium.

Test eerst de gratis versie uit voordat je premium neemt.

Bekijk ook onderstaande tips om je keuze te maken voor de beste betaalde programma’s om online samen te werken.

Online tools voor projectplanning

Tijdens het online samenwerken aan projecten is het ten eerste belangrijk om overzicht te krijgen: wie doet wat en wanneer?

Het voordeel van deze tools is dat je makkelijk taken kunt koppelen aan teamleden en zien wie er afhankelijk is van elkaar.

1. Asana

In Asana kun je makkelijk projecten visualiseren, met duidelijke deadlines en takenlijstjes. Iedere gebruiker kan voor zichzelf bepalen hoe dit weergegeven wordt. Zo kan iedereen zijn eigen werkstijl aanhouden binnen hetzelfde programma.

Asana gaat goed samen met andere online tools. Als je een e-mail krijgt, kun je deze doorsturen om er een taak van te maken voor jezelf of een ander. Een mooie manier om je werk e-mail te beheersen. Ook online agenda’s kunnen makkelijk geïntegreerd worden.

2. ClickUp

Met ClickUp kun je de workflow van je team makkelijk visualiseren.

Je kunt het overzicht zo aanpassen dat het past bij jullie werkwijze.

Zo kun je bijvoorbeeld visualiseren wie er afhankelijk is van elkaar.

Let op: deze tool vergt wat digitale vaardigheden. Er zijn zoveel functies en mogelijkheden, dat het even duurt voor je het onder de knie hebt.

3. Trello

Trello is een handig en eenvoudig projectmanagement tool.

Je kunt een bord aanmaken dat eruitziet als een prikbord met taken lijstjes.

Ook is Trello eenvoudig te koppelen met andere tools.

Online communiceren

Soms is communicatie het allerbelangrijkste voor jullie werkwijze. Bedenk wat je nodig hebt: moet je veel overleggen of vooral veel aankondigen?

4. Slack

Op Slack kun je chatten op verschillende ‘kanalen’.

Het grote voordeel is dat je kunt meelezen met wat er is besproken in andere teams.

Zo blijft alle communicatie op één plek.

Daarnaast kun je bestanden delen en een gezamenlijke agenda bijhouden.

5. Basecamp

Deze online tool werkt goed als je veel aan te kondigen hebt aan de hele organisatie.

Naast het algemene message board kun je opsplitsen in teams of projecten.

Daarin maak je takenlijsten en agenda’s en kun je chatten.

Het grootste voordeel van Basecamp is de integratie met Google Drive: je deelt en bewerkt makkelijk bestanden.

Online vergaderen

6. Teams

Een bekend product van Microsoft om met elkaar te bellen en te meeten is Teams.

Dit wordt veel gebruikt door grote corporates omdat het onderdeel is van het Office 365 pakket.

Ook veel scholen werken met dit programma.

7. Zoom

Met Zoom kun je online bellen en vergaderen.

Als je regelmatig thuiswerkt is het handig om met online vergaderingen elkaar te kunnen zien en spreken.

Ook worden veel trainingen en cursussen gegeven met Zoom.

8. Google Hangouts

Met Google Hangouts kun je online vergaderen.

Nadeel is dat het met niet meer dan 10 personen kan.

Bestanden delen online

Tijdens het online samenwerken zul je vaak bestanden moeten delen. Grote bestanden opslaan op de cloud, meerdere mensen een bestand laten bewerken of delen met externe partijen.

9. Google Drive

Voor het opslaan en delen van bestanden is Google Drive de bekendste online tool. Daarnaast kunnen mensen elkaars bestanden bewerken of opmerkingen plaatsen.

Google Drive is minder geschikt voor communicatie en projectplanning. Er bestaan wel veel andere tools die Google Drive integreren, zoals het eerder genoemde Basecamp.

10. Dropbox

Op Dropbox kun je naast het opslaan en delen van bestanden ook creatiever samenwerken.

Zo werkt Dropbox Paper een beetje als het schuiven met post-its op een whiteboard, zoals je normaal bij een brainstorm zou doen.

11. Sharepoint

Sharepoint is een intranet en heeft alle Office-programma’s in zich.

Dat is handig, want dan hoef je die niet apart aan te schaffen voor je organisatie.

Ook kun je andere tools van Microsoft koppelen, zoals Outlook en Teams.

Online whiteboards

Online whiteboard software zijn als paddestoelen uit de grond geschoten tijdens corona tijd.

Een digitaal whiteboard kun je gebruiken voor onder andere online brainstormen en het plakken van post-its.

Je werkt gezamenlijk op een online whiteboard, waarop je verschillende soorten bestanden en interactieve objecten kunt slepen.

Denk aan

  • tekst
  • post-its
  • mindmaps
  • storyboards
  • tijdlijnen

Je kunt in- en uitzoomen op verschillende delen van het whiteboard.

12. Miro

Miro ziet er wat mooier uit dan Mural.

Het bord oogt rustiger door het kleurgebruik.

De tools ontlopen elkaar niet veel in gebruiksgemak en mogelijkheden.

13. Mural

De menustructuur van Mural is wat simpeler met minder knopjes in vergelijking met Miro.

Voor deelnemers is dat fijn, want dat maakt het gebruik ervan makkelijker.

Je zou dus kunnen zeggen dat Mural voor beginners net even wat geschikter is.

Online tools op je cv vermelden

Moet je het werken met online tools op je cv vermelden?

Als je ervaring hebt met het programma dat de organisatie gebruikt, kan dit zeker in je voordeel werken.

Het laat zien dat je ervaring hebt met hybride werken.

Vermeld je kennis bij je technische vaardigheden.

 

Mooie cv template nodig?