LinkedIn Cover Story: 15 Handige tips en tricks voor snel succes

linkedin cover story

LinkedIn biedt tegenwoordig een schitterende mogelijkheid om jezelf te profileren online:

De LinkedIn Cover Story.

Een korte video die je kunt plaatsen op je LinkedIn profiel.

Wij vertellen je de beste tips bij het maken van deze LinkedIn Cover Story.

Want:

Een video kan je maken of breken.

Lees snel verder.

Wat is een LinkedIn Cover Story?

Met de LinkedIn Cover Story kun je je profielfoto omtoveren tot een korte video.

Met dit persoonlijke filmpje komt jouw profiel in video en audio tot leven.

De lengte van de Cover Story is 20 seconden.

De eerste 3 seconden zijn het belangrijkst want deze spelen direct af zodra bezoekers je profiel bekijken.

Willen ze de hele video zien van 20 seconden, dan zullen ze moeten klikken op de foto en vervolgens op ‘coverstory bekijken’.

Plaats je de vooraf opgenomen LinkedIn Cover Story in je profielfoto? Dan verschijnt er een oranje ring rond je foto en speelt de video automatisch af in je fotolijst.

Klik je daarop? Dan verschijnt de video met jouw gepersonaliseerde boodschap.

Vanwege de korte duur is het dus echt iets anders dan video solliciteren.

Bekijk in onderstaande video hoe het werkt in detail.

Waarom een LinkedIn Cover Story?

In het afgelopen jaar werd volgens LinkedIn bijna de helft van de banen in Nederland ingevuld door werknemers die naar een bedrijfstak of functie overstapten waar ze nog geen eerdere ervaring in hadden.

Jezelf laten zien in een sollicitatie wordt steeds belangrijker. Personal branding kun je op verschillende manieren invullen en met LinkedIn Cover Story biedt LinkedIn de werkzoekende een mooie mogelijkheid om jezelf te profileren.

En als je het goed doet maak je meteen een sterke eerste indruk.

Einde sollicitatiebrief?

Volgens LinkedIn gelooft 61% van de werkzoekenden dat een persoonlijke video een opvolger kan zijn van de traditionele sollicitatiebrief.

Weet jij wat je waard bent?
Upload je cv en ontvang een gedetailleerde analyse van jouw marktwaarde!
Snel, anoniem en kosteloos.

Daarnaast laat 80% van de recruiters weten dat video een steeds belangrijk aspect speelt bij het beoordelen van sollicitanten. Met de Cover Story hoopt LinkedIn dat gebruikers beter gezien worden op het platform.

Voor- en nadelen

Bij alle nieuwe technieken zijn er voor- en nadelen.

Sommige mensen zullen gewend zijn aan video en anderen zullen het verafschuwen.

Veel recruiters zijn hiervan op de hoogte.

Hier volgt een korte lijst met de belangrijkste voor- en nadelen.

Voordelen

  • Mogelijkheid om je persoonlijkheid te tonen: je creëert een sterke eerste indruk
  • Je brengt je cv en profiel tot leven
  • Je laat zien hoe goed je kunt praten in het openbaar (en video)

Nadelen

  • Vooroordeel in het recruitment proces voor hoe je eruit ziet en overkomt op video
  • Nadelig voor mensen die minder tech savy zijn
  • Als je het niet goed uitvoert verlaagt het je kans op de baan

Hoe maak je een Cover Story?

De LinkedIn Cover Story stel je in via je smartphone.

Volg de volgende stappen:

Je opent je mobiel en gaat naar de LinkedIn App.

Daar tap je op je profielfoto.

En vervolgens tap je op ‘Cover story toevoegen’

Je ziet een kort filmpje met uitleg en vervolgens kun je zelf een korte video opnemen.

linkedin cover story maken

15 Tips voor een perfecte LinkedIn Cover Story

1. Goede voorbereiding

Je hebt 20 seconden en dat is natuurlijk erg kort.

Dat betekent dat je van tevoren goed moet nadenken over wat je wil zeggen.

Maak dus eerst een script.

Benoem je functietitel en je belangrijkste resultaten.

Laat jouw expertise zien!

2. Bedenk wie je doelgroep is

Als werkzoekende is dat de toekomstige organisatie waar je gaat werken en nog specifieker:

De recruiter of manager die je gaat uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

Wat is het probleem dat je kijker wil oplossen?

Zorg dat in jouw story de oplossing duidelijk naar voren komt.

3. Iedere seconde telt

De eerste 3 seconden worden afgespeeld als iemand op je profiel kijkt op mobiel.

Die eerste paar seconden zijn dus ontzettend belangrijk.

Dus zorg er in ieder geval dat je vanaf de allereerste seconde lacht en enthousiast oogt.

4. Lach

Je enthousiasme is ontzettend belangrijk.

Dus vergeet niet te lachen.

Overigens ook erg belangrijk tijdens het sollicitatiegesprek zelf.

5. Film jezelf in je werkomgeving

Als je werkplek er zich voor leent, kan het slim zijn om jezelf te filmen op je werkplek.

Stel je bent een leerkracht: wat is er leuker dan jezelf te filmen in het klaslokaal?

Op deze manier kun je ook makkelijk voorwerpen betrekken in de video.

In dit voorbeeld het schoolbord of lesmateriaal.

Het is een video dus bij uitstek geschikt om je werk te visualiseren.

6. Beperk de info

Schrijven is schrappen.

Zeker bij zo’n 20 seconden-pitch mag er geen woord te veel bijzitten.

Dus probeer niet alles over jezelf te vertellen in de cover story.

Beperk je tot de belangrijkste resultaten, werkzaamheden en ervaringen.

7. Vraag

Overweeg om expliciet te vragen wat je van de kijker wil.

Met een call-to-action aan het einde van je video ben je veel duidelijker en kun je dus eerder verwachten dat je doelgroep doet met je video wat jij wil dat ze doen.

Dus bijvoorbeeld:

Heb jij een interessante vacature voor een ervaren communicatieadviseur in de non-profit sector? Stuur mij een bericht!

8. Gebruik je handen

Net zoals bij een elevator pitch zul je niet te houterig moeten overkomen.

Dit doe je door niet alleen je mond te gebruiken, maar ook je handen.

Bekijk ook of je woorden door gebaren kan vervangen.

Dat scheelt ook weer tijd.

Bijvoorbeeld: vervang het woord hieronder door een wijzende vinger.

Want de Cover Story staat aan de bovenkant van de LinkedIn-pagina en je profiel en contactgegevens eronder.

9. Kleding en make-up

Zorg ook voor de juiste kleding: gebruik sollicitatiekleding of je werkkleding.

En gebruik een beetje make-up: op beeld zie je er witter uit dan in het echt.

10. Hou je telefoon verticaal

Film jezelf in verticale stand.

Dus hou je smartphone niet horizontaal.

Zo heb je tevens ruimte voor tip 14.

11. Hou rekening met licht

Zorg ervoor dat je niet in je eigen schaduw zit.

De kijker wil namelijk wel je gezicht goed kunnen zien.

Buitenlicht is het beste.

Ga niet in de volle zon staan: dat geeft weer teveel details weer.

12. Gebruik een microfoon

Niets vervelender dan dat je net niet goed kunt horen wat er gezegd wordt.

Zorg er dus voor dat je goed verstaanbaar bent.

Via een smartphone klinkt het geluid vaak blikkerig, iets wat je natuurlijk wil voorkomen.

Een kleine investering in een microfoon kan wonderen doen.

Ga niet in een grote holle ruimte zitten of op een plek met veel achtergrondgeluid.

13. Gebruik een statief

Als je professioneel en rustig wil overkomen kun je het beste een statief gebruiken voor je telefoon.

Schaf een smartphone tripod aan.

Of leen er eentje bij iemand die je kent.

Met een tripod kun je in alle rust een beetje experimenteren met wat goed en minder goed werkt.

14. Ondertitel je video

LinkedIn wordt vaak gekeken met het geluid uit.

Denk aan je kijker die op een drukke werkplek zit en niet zomaar het geluid kan aanzetten.

Daarom is het verstandig om je video altijd te ondertitelen.

Kijk hier voor tips over het ondertitelen van je video.

15. Oefen

Zeker als je nog nooit een video hebt gemaakt, zul je moeten oefenen.

Ga er niet vanuit dat het in 1 shot lukt.

Misschien heb je er wel 20 nodig.

Maar ga door totdat je helemaal tevreden bent.

Want onthoud de gouden regel:

Beter geen video dan een slechte video.

Unieke cv templates
Binnen 5 minuten een perfect cv waarmee je positief opvalt. Kies je template, voer je gegevens in, download je cv en solliciteer op jouw droombaan. Probeer nu gratis!

Mooie cv template nodig?