Workaholic: kenmerken, signalen en oplossingen

workaholic

Heb je het gevoel dat je nooit genoeg tijd hebt en altijd aan het werk bent? Dan is er een grote kans dat je een workaholic bent. Er zijn veel signalen die duiden op een workaholic verslaving. In dit artikel bespreken we de 10 belangrijkste. We geven ook tips over wat je eraan kunt doen als je merkt dat je te ver in deze verslaving bent gegaan.

Wat is een workaholic?

Een workaholic is iemand die voortdurend aan het werk is. Je kunt niet stoppen met werken en je bent altijd bezig met iets wat te maken heeft met je werk.

Wist je dat...
...een recruiter 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!

Dit kan een project zijn, maar ook iets kleins zoals e-mails of telefoontjes. Workaholics voelen zich vaak slecht als ze niet aan het werk zijn en hebben moeite om tijd voor andere dingen in hun leven te maken.

Workaholics zijn extreem bezorgd over hun werk en steken hier zoveel tijd in dat hun relaties, vrije tijd en gezondheid in gevaar kunnen komen. Het gaat om 5 tot 10% van alle werknemers.

Kenmerken van een workaholic

Wil jij weten of je een workaholic bent of wil je vaststellen of iemand leidt onder werkverslaving? Bekijk dan naar onderstaande symptomen hoe je het kunt herkennen.

1. Geen vrije tijd

Signaal nummer één is dat je geen vrije tijd meer hebt. Alles draait om werk, en je denkt er ook altijd aan. Vakanties zijn vaak een bron van stress in plaats van ontspanning. Dit komt omdat je denkt dat je alles moet laten liggen en niet achter komt. Je neemt dan vaak te weinig vrije dagen om echt even helemaal niks te doen.

Je hebt geen hobby’s of hebt ze vervangen door werk. Je hebt namelijk altijd het idee dat je te weinig tijd voor je werk hebt.

2. Minder sociale contacten

Een ander belangrijk signaal is dat je steeds minder sociale contacten hebt. Dit kan komen doordat je geen tijd meer hebt, maar ook omdat werk gewoon veel interessanter is dan een gesprek met vrienden of familie. Je bent liever alleen, want dan kan je tenminste rustig werken.

3. Fysieke klachten

Als je continu bezig bent met je werk, heb je ook geen tijd om gezond te eten.

Een bekend eetpatroon is snel iets tussendoor eten of zelfs voor de computer. Maar dit is ongezond en kan voor maagklachten zorgen.

Ook kun je problemen hebben met slapen en dan met name het in slaap vallen. Je werk speelt nog teveel door je hoofd omdat je aan niets anders denkt.

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Maak online een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.

Werkverslaving in combinatie met werkstress kan leiden tot een burn-out.

4. Je omgeving trekt aan de bel

In een vroeg stadium heb je soms zelf niet eens iets in de gaten. Maar je naaste omgeving al vaak wel.

Je bent prikkelbaar, onrustig en gestresst.

Meestal zullen de mensen om je heen dit aangeven. Hebben je al eens te horen gekregen dat je minder moet gaan werken?

Redenen van een werkverslaving

Er zijn verschillende redenen waarom je een workaholic kunt worden.

Perfectionistisch

Eén daarvan is perfectionisme of onzekerheid. Je wilt alles perfect doen en geeft dan ook nooit op totdat het perfect is.

Dit kan leiden tot een enorme druk die je op jezelf legt, met alle gevolgen van dien.

Falen

Een andere reden kan zijn dat je bang bent om te falen.

Je blijft maar werken omdat je geen pauze wil nemen omdat je denk dat het dan niet goed gaat.

Dit kan leiden tot nog meer stress en angst. Een vicieuze cirkel dus.

Passie voor je werk

Een derde kan zijn dat je simpelweg werken leuk vindt. Je hebt een passie voor hetgeen dat je doet.

Dit is de minst gevaarlijke variant, maar kan wel problemen geven in omgang met anderen.

Uitvlucht

Soms is werken een uitvlucht omdat andere dingen niet goed gaan in je leven.

Werk is voor jou een middel om even niet te hoeven denken aan datgeen waar je liever niet over na wil denken.

Je kunt proberen om je uitlaatklep ergens anders in te vinden zoals bijvoorbeeld sporten.

Wat kun je doen aan een werkverslaving?

Wanneer je merkt dat één of meerdere van deze signalen op jou van toepassing zijn, is het belangrijk om wat aan de situatie te doen. Het is namelijk niet gezond om zo te leven. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om minder workaholic te worden:

Tijd voor jezelf

Neem elke dag een halfuur voor jezelf, zonder afleidingen. Dit kan bijvoorbeeld door even een wandeling te maken of een boek te lezen.

Plan sociale activiteiten

Plan sociale activiteiten in je agenda, net als je werktaken. Zo weet je zeker dat je er ook tijd voor maakt.

Snel een CV nodig?

Gemakkelijk invullen, professionele CV templates, direct te downloaden en klaar in 10 minuten!

Scheiding werk en privé

Wanneer je thuis bent, probeer dan niet meer aan werk te denken. Maak een duidelijke scheiding tussen je werk- en privéleven.

Hulp zoeken als workaholic

Als je merkt dat je deze tips niet kunt volgen, of dat je workaholic gedrag veel negatieve gevolgen heeft voor je leven, is het belangrijk om hulp te zoeken bij een professional.

Wanneer je er alleen niet uitkomt, is er namelijk niks verkeerd mee om hulp in te schakelen. Dit kan ervoor zorgen dat je weer een gezond balans gaat vinden in je werkleven.

Kant-en-klare CV templates
Binnen 10 minuten een elegant en creatief CV waarmee je meteen opvalt.
Voer je gegevens in, kies een CV template en download direct je CV!

 

Mooie cv template nodig?