Tim Cook besteedt zijn dagen niet aan het beoordelen van cv’s, maar in zijn tijd als CEO van Apple heeft hij wel bepaald wat er nodig is om succes te hebben als werknemer bij Apple.

Tijdens een openingsceremonie van de Federico II-universiteit van Napels, vertelde Cook aan afgestudeerden van de universiteit van Napels in Italië dat hij merkte dat het succes van Apple afhangt van 2 zaken:
- De cultuur bij Apple
- Wie het bedrijf aanneemt
Het bedrijf zoekt naar werknemers die de volgende 4 vaardigheden delen met elkaar:
- Het vermogen om samen te werken
- Creativiteit
- Nieuwsgierigheid
- Expertise
“Het is een zeer goede formule voor ons geweest”, zei hij, en hij merkte op dat die eigenschappen ook bijdragen aan een ambitieuze, maar behulpzame cultuur op de werkplek.
Het is niet zo dat iemand in een kamertje alleen uitzoekt hoe je technologie moet bouwen.
Cook noemt dat samenwerking zo belangrijk is omdat het alle 3 de andere vaardigheden combineert.
“We zoeken naar… het fundamentele gevoel dat als ik mijn idee met jullie deel, dat idee zal groeien en groter en beter zal worden,” zei Cook. “En dat samenwerkingsproces is hoe Apple producten maakt.”
“Dat gevoel van teamwork leent zich voor creativiteit en nieuwsgierigheid, omdat ze alle 3 nodig zijn om nieuwe ideeën te lanceren of oude ideeën te verbeteren.”
“We zoeken naar mensen die anders denken – die naar een probleem kunnen kijken en niet verstrikt raken in het dogma van hoe dat probleem eerder is opgelost”, zei hij. “Het is een cliché, maar domme vragen bestaan niet. Het is ongelofelijk mooi als iemand vragen begint te stellen zoals een kind zou doen.”
Maar of de wervingstactieken van Apple consequent zorgen voor een positieve werkomgeving, staat ter discussie. Dit jaar viel het bedrijf uit de jaarlijkse lijst van internationale bedrijven met de beste bedrijfscultuur. Het kreeg ook een onvoldoende, ondanks dat het vorig jaar op nummer 14 stond.
Het bedrijf daalde ook meer dan 20 plekken op Glassdoor’s jaarlijkse ranglijst van beste plekken om te werken. Medewerkersrecensies op beide sites noemden:
- een slechte balans tussen werk en privé
- grillige tijdsplanningen
- hoge werkstress door een competitieve werkomgeving
“We zijn altijd zeer toegewijd geweest aan het creëren en behouden van een positieve en inclusieve werkplek”, zei Apple in een verklaring aan de New York Times, in reactie op klachten van werknemers over een “giftige” cultuur. “We nemen alle zorgen serieus en onderzoeken grondig wanneer er een probleem wordt geuit en uit respect voor de privacy van alle betrokken personen bespreken we geen specifieke werknemersaangelegenheden.”
Volgens Cook bestaat de wervingstactiek van Apple al minstens 6 jaar. Tijdens de Utah Tech Tour in oktober 2016 zei Cook dat Apple op zoek was naar genialiteit, vastberadenheid, obsessieve nieuwsgierigheid, teamfocus en opgewonden idealisme bij zijn medewerkers.
“We zoeken naar echte slimme mensen”, zei hij op de conferentie. “En we zoeken mensen die erg goed kunnen samenwerken omdat niemand – zelfs iemand die een cape op zijn rug heeft – alles alleen kan doen.”
Bron: cnbc.com




