Als je leert om je resultaten te benadrukken op je cv, zul je gegarandeerd meer uitnodigingen gaan ontvangen voor een sollicitatiegesprek. Ontdek hoe je op een overtuigende manier je werkervaring op je cv zet en waarom je niet alleen je verantwoordelijkheden moet noemen.
Inhoudsopgave
Resultaten op je cv: 3 tips
Om je cv te laten opvallen zul je werkervaring op je cv actieve werkwoorden moeten bevatten en getallen om je prestaties concreet te maken.
Maar hoe doe je dat?
1. Actieve werkwoorden
Als je de werksectie op je cv gaat schrijven, begin je bullet points dan altijd met sterke woorden op je cv.
Een krachtig werkwoord zorgt ervoor dat jij als actief persoon wordt gezien en daar worden recruiters heel gelukkig van.
Dus vermijd passieve zinnen zoals:
Gewerkt aan een project om de snelheid van de website te verbeteren
Maar schrijf in plaats daarvan:
Website snelheid verbeterd met een multi-disciplinair team
Vermijd termen als ‘verantwoordelijk voor’.
Gebruik daarentegen woorden zoals:
- Geïmplementeerd
- Ontworpen
- Gestart
- Verbeterd
- Georganiseerd
Je zult zien dat je cv prettiger leest en van jou een daadkrachtig en actief persoon maakt.
Woordgebruik maakt echt een groot verschil op je cv.
2. De PAR methode
Om je te helpen om je bullet points aan te scherpen, bestaat er een handige structuur die je zelf kunt toepassen.
De zogenaamde PAR methodiek. Dit staat voor:
- Probleem: wat was het probleem waar je destijds aan hebt gewerkt? Bijvoorbeeld: een trage website.
- Actie: vertel welke acties jij hebt ondernomen om het probleem te verhelpen. Bijvoorbeeld: IT en UX samengebracht om te komen tot een website-brede oplossing.
- Resultaten: wat was de uitkomst van deze acties? Bijvoorbeeld: de website is gemiddeld 38% sneller geworden.
Dit lijkt misschien een behoorlijk lange omschrijving van wat je hebt bereikt, maar de kunst zit ‘m in het het kort en krachtig formuleren van een pakkende zin.
Bijvoorbeeld:
Expertises samengebracht waarmee de website snelheid is verbeterd met 38% binnen 3 maanden
Of:
Kosten bespaard met €22.000 per jaar door het aanbieden van digitale selfservice voor particuliere klanten
Het probleem, de actie en het resultaat hoeven niet altijd in dezelfde volgorde te verschijnen op je cv.
Wissel het af zodat je bullet points nog dynamischer overkomen.
Gebruik ChatGPT om je zinnen nog beter te formuleren.
Een gerelateerde, veelgebruikte techniek is de STARR-methode. Het is een uitgebreidere methode waarin je de situatie, taak, actie resultaat en eventueel reflectie benoemd. Minder geschikt voor het cv maar een zeer handige techniek voor je sollicitatiegesprek.
3. Cijfers en percentages
Werkgevers zijn over het algemeen op zoek naar werknemers die harde resultaten hebben behaald.
En deze prestaties zijn het beste te bewijzen met cijfers en percentages.
- Hoeveel fte had jij in je team zitten?
- Met welk percentage zijn de kosten gedaald in het afgelopen jaar?
- Met hoeveel is de conversie gestegen sinds jij verantwoordelijk bent?
Met het gebruik van cijfers kun je de werkgever het allerbeste overtuigen van jouw kwaliteiten.
Benoem quantificeerbare resultaten in plaats van generieke omschrijvingen en verantwoordelijkheden.
Hiermee laat je zien dat je resultaatgericht bent in plaats van taakgericht.
Tevens toon je aan dat je concreet gestuurd hebt op cijfers.
Doelstellingen worden alleen behaald met duidelijke KPI’s dus laat dit ook zien!
Dus niet:
Verantwoordelijk voor de verkoop van wasmachines
Maar:
Omzet verhoogd van de wasmachines met 24% in 9 maanden
De truc is om zoveel mogelijk data te verzamelen van je banen in het verleden.
Je hoeft niet iedere bullet point te vertalen naar cijfers, maar zorg er wel voor dat je op zijn minst 1 sterke resultaat gedreven bullet schrijft.
Hieronder volgen vragen die je kunnen helpen om je prestaties te verbeteren:
Percentages
- Heb je omzet, winst, marktaandeel of klanttevredenheid verhoogd met een bepaald percentage? En hoe heb je dat gedaan?
- Heb je efficiency of productiviteit van de organisatie verhoogd met een bepaald percentage?
Getallen
- Hoeveel mensen werkten er onder je?
- Hoeveel mensen heb je aangenomen?
- Hoeveel klanten heb je geholpen? Heb je dit aantal kunnen verhogen en zo ja met hoeveel?
- Heb je het aantal klachten verlaagd?
- Heb je nieuwe systemen of processen bedacht of verbeterd? Wat was de impact hiervan?
Euro’s
- Heb je gewerkt met een budget?
- Heb je omzet of winst verhoogd met ene bepaald bedrag? Hoe heb je dat gedaan?
Tijd
- Heb je gewerkt met een deadline?
- Kun je aangeven hoe lang het duurde voordat je een specifiek resultaat hebt bereikt?
- Heb je bepaalde problemen verholpen en hoe snel heb je dit voor elkaar gekregen?
Al deze voorbeelden laten zien dat je een prestatie kunt quantificeren en je werkervaring kunt uitdrukken in een resultaatgerichte formulering.
Hoe meer in detail je dit kunt beschrijven hoe beter.
Beschrijf ook hoe je het hebt bereikt zodat je nog beter laat zien dat jij de gedroomde kandidaat bent voor de openstaande functie.
Gerelateerd
Eigenaar van sollicitatieplatform beaks.nl waar hij kandidaten helpt met solliciteren, werk en carrière. Lees meer.