Resultaten en prestaties op je cv: hoe en waarom

cv resultaten

Bij het maken van een cv zijn een aantal zaken van levensbelang. Als je leert om je resultaten te benadrukken op je cv, zul je gegarandeerd meer uitnodigingen gaan ontvangen voor een sollicitatiegesprek.

Lees snel verder en ontdek:

Wist je dat...
...een recruiter slechts 7,4 sec naar je cv kijkt? Val op met een onweerstaanbaar CV!
  • Hoe je sterk je werkervaring op je cv zet
  • Waarom je niet alleen je verantwoordelijkheden moet noemen

Om je cv te laten opvallen zul je werkervaring op je cv actieve werkwoorden moeten bevatten en getallen om je prestaties concreet te maken. Maar hoe doe je dat?

1. Actieve werkwoorden

Als je de werksectie op je cv gaat schrijven, begin je bullet points dan altijd met sterke woorden op je cv. Een krachtig werkwoord zorgt ervoor dat jij als actief persoon wordt gezien en daar worden recruiters heel gelukkig van. Dus vermijd passieve zinnen zoals:

Gewerkt aan een project om de snelheid van de website te verbeteren

Maar schrijf in plaats daarvan:

Website snelheid verbeterd met een multi-disciplinair team

Vermijd termen als ‘verantwoordelijk voor’, maar gebruik:

  • Geïmplementeerd
  • Ontworpen
  • Gestart
  • Verbeterd
  • Georganiseerd

Je zult zien dat je cv prettiger leest en van jou een daadkrachtig en actief persoon maakt. Woordgebruik maakt echt een groot verschil op je cv.

2. De PAR methode

Om je te helpen om je bullet points aan te scherpen, bestaat er een handige structuur die je zelf kunt toepassen.

De zogenaamde PAR methodiek. Dit staat voor:

  • Probleem: wat was het probleem waar je destijds aan hebt gewerkt? Bijvoorbeeld: een trage website.
  • Actie: vertel welke acties jij hebt ondernomen om het probleem te verhelpen. Bijvoorbeeld: IT en UX samengebracht om te komen tot een website-brede oplossing.
  • Resultaten: wat was de uitkomst van deze acties? Bijvoorbeeld: de website is gemiddeld 38% sneller geworden.

Dit lijkt misschien een behoorlijk lange omschrijving van wat je hebt bereikt, maar de kunst zit ‘m in het het kort en krachtig formuleren van een pakkende zin.

Bijvoorbeeld:

Professionele Sollicitatiebrief en CV nodig?
Online tool maakt een onweerstaanbare brief en cv binnen 15 min, volledig op maat.
Expertises samengebracht waarmee de website snelheid is verbeterd met 38% binnen 3 maanden

Of:

Kosten bespaard met €22.000 per jaar door het aanbieden van digitale selfservice voor de particuliere klanten

Het probleem, de actie en het resultaat hoeven niet altijd in dezelfde volgorde te verschijnen op je cv. Wissel het af zodat je bullet points nog dynamischer overkomen.

Een gerelateerde, veelgebruikte techniek is de STARR-methode. Het is een uitgebreidere methode waarin je de situatie, taak, actie resultaat en eventueel reflectie benoemd. Minder geschikt voor het cv maar een zeer handige techniek voor je sollicitatiegesprek.

3. Cijfers en percentages

Werkgevers zijn over het algemeen op zoek naar werknemers die harde resultaten hebben behaald. En deze prestaties zijn het beste te bewijzen met cijfers en percentages.

  • Hoeveel fte had jij in je team zitten?
  • Met welk percentage zijn de kosten gedaald in het afgelopen jaar?
  • Met hoeveel is de conversie gestegen sinds jij verantwoordelijk was?

Met het gebruik van cijfers kun je de werkgever het allerbeste overtuigen van jouw kwaliteiten.

Benoem quantificeerbare resultaten in plaats van generieke omschrijvingen en verantwoordelijkheden.

Hiermee laat je zien dat je resultaatgericht bent in plaats van taakgericht. Tevens toon je aan dat je concreet gestuurd hebt op cijfers. Doelstellingen worden alleen behaald met duidelijke KPI’s dus laat dit ook zien!

Dus niet:

Verantwoordelijk voor de verkoop van wasmachines

Maar:

Omzet verhoogd van de wasmachines met 24% in 9 maanden

De truc is om zoveel mogelijk data te verzamelen van je banen in het verleden. Je hoeft niet iedere bullet point te vertalen naar cijfers, maar zorg er wel voor dat je op zijn minst 1 sterke resultaat gedreven bullet schrijft.

Hieronder volgen een paar vragen die je kunnen helpen om te prestaties te verbeteren:

Percentages

  • Heb je omzet, winst, marktaandeel of klanttevredenheid verhoogd met een bepaald percentage? En hoe heb je dat gedaan?
  • Heb je efficiency of productiviteit van de organisatie verhoogd met een bepaald percentage?

Getallen

  • Hoeveel mensen werkten er onder je?
  • Hoeveel mensen heb je aangenomen?
  • Hoeveel klanten heb je geholpen? Heb je dit aantal kunnen verhogen en zo ja met hoeveel?
  • Heb je het aantal klachten verlaagd?
  • Heb je nieuwe systemen of processen bedacht of verbeterd? Wat was de impact hiervan?

Euro’s

  • Heb je gewerkt met een budget?
  • Heb je omzet of winst verhoogd met ene bepaald bedrag? Hoe heb je dat gedaan?

Tijd

  • Heb je gewerkt met een deadline?
  • Kun je aangeven hoe lang het duurde voordat je een specifiek resultaat hebt bereikt?
  • Heb je bepaalde problemen verholpen en hoe snel heb je dit voor elkaar gekregen?

Al deze voorbeelden laten zien dat je een prestatie kunt quantificeren en je werkervaring kunt uitdrukken in een resultaatgerichte formulering. Hoe meer in detail je dit kunt beschrijven hoe beter.

Beschrijf ook hoe je het hebt bereikt zodat je nog beter laat zien dat jij de gedroomde kandidaat bent voor de openstaande functie.

Mooie cv template nodig?