Laatst bijgewerkt op

Betere gesprekken voeren: zo werkt het

Dit artikel geeft een uitgebreide samenvatting van het interview met Alison Wood Brooks over hoe je geweldige gesprekken kunt voeren, gebaseerd op haar boek en haar veelgeprezen cursus aan Harvard Business School: Talk: The Science of Conversation and the Art of Being Ourselves.

gesprek voeren

Hoe voer je betere gesprekken?

Wat zijn de belangrijkste inzichten van Harvard-expert Alison Wood Brooks?

  • Alison Wood Brooks is professor aan Harvard Business School en auteur van het boek Talk: The Science of Conversation and the Art of Being Ourselves.
  • Brooks geeft aan dat gesprekken complexer en belangrijker zijn dan ze lijken en stelt dat iedereen beter kan worden in converseren.

Bekijk de video of onderstaande samenvatting van de belangrijkste inzichten.

Waarom is goed leren converseren belangrijk?

Waarom is het zo belangrijk om goed et leren converseren?

  • We praten de hele dag door in allerlei situaties, van alledaagse ontmoetingen tot belangrijke onderhandelingen.
  • Gesprekken bepalen hoe we anderen leren kennen, hoe we onze doelen bereiken en hoe we relaties onderhouden.
  • Zelfs ervaren gesprekspartners hebben ruimte voor verbetering omdat conversaties verrassend ingewikkeld zijn.

Als je aan het solliciteren bent dan zal je sollicitatiegesprek doorslaggevend zijn in of je de baan krijgt aangeboden. Bekijk of je onderstaand model kunt toepassen in gesprek met je aanstaande werkgever.

Het ‘Conversational Compass’ (gesprekskompas)

Brooks introduceert een handig model om te begrijpen wat mensen uit een gesprek willen halen, ingedeeld in twee assen:

  • Relationeel (van egoïstisch naar gericht op de ander)
    Wil je vooral je eigen doelen bereiken (bijv. overtuigen of informatie verkrijgen) of wil je vooral investeren in de relatie (bijv. helpen, begrip tonen, plezier maken)?
  • Informatief (van oppervlakkig naar diepgaand)
    Wil je vooral informatie uitwisselen of gaat het om sociale interactie, plezier, en verbondenheid?

Het doel is niet om altijd maar één kant te kiezen, maar om bewust te worden van wat jij en je gesprekspartner nodig hebben en daarop af te stemmen.

Het TALK-model: De 4 pijlers voor succesvolle gesprekken

Brooks gebruikt een eenvoudig acroniem (TALK) voor betere gesprekken. Het bestaat uit de volgende 4 pijlers.

1. T: Topics (onderwerpen)

  • Voorbereiding. Denk vooraf (zelfs kort) na over gesprekstof. Dit voorkomt ongemakkelijke stiltes en verlaagt stress. Bekijk hoe je je voorbereid op een sollicitatiegesprek.
  • Assertief wisselen. Goede gesprekspartners wisselen zelfverzekerd en regelmatig van onderwerp. Daardoor blijven gesprekken interessant en levendig.
  • Follow-up vragen. Een goede follow-up vraag is een kracht middel om gesprekken spontaan en diepgaand te maken. Vragen stellen kan ook leiden tot het wisselen van een onderwerp op een natuurlijke manier.

2. A: Asking (vragen stellen)

  • Vraag wat de ander nodig heeft. Mensen voelen zich gehoord en gewaardeerd als je goede vragen stelt. Als je het niet precies weet, vraag dan wat de ander graag wil horen. Mensen hebben namelijk de neiging om te raden wat de ander wil, maar de kans is groot dat je er naast zit.
  • Vermijd ‘Boomerang-asking’. Meteen weer terugkeren naar jezelf na iemands antwoord geeft het gevoel dat je niet geïnteresseerd bent. Zorg dat je echt geïnteresseerd bent in de ander door dieper in te gaan op het antwoord dat je hoort.

3. L: Levity (luchtigheid, plezier)

  • Plezierig gesprek. Gesprekken mogen en moeten plezierig zijn. Humor en luchtigheid maken gesprekken aangenaam. Wees niet de hele tijd te serieus. Wissel het af met een grapje.
  • Energiek. Je hoeft niet super grappig te zijn, maar zorg ervoor dat gesprekken niet saai worden. Kies onderwerpen die energie geven en geef af en toe een compliment of maak een luchtige opmerking.

4. K: Kindness (vriendelijkheid)

  • Empathie tonen. Het is belangrijk om rekening te houden met wat je gesprekspartner nodig heeft. Soms betekent dit dat je even je eigen belangen opzij zet. Lees meer over de competentie empathie.
  • Bewust vriendelijkheid tonen. Kleine, vriendelijke acties tijdens het gesprek zorgen voor diepere verbinding en vertrouwen.

Extra gespreksvaardigheden

Bekijk ook onderstaande tips die je zullen helpen met het voeren van een goed gesprek.

  • Actief luisteren. Gebruik je lichaamstaal, zoals knikken, oogcontact maken, glimlachen. Nog krachtiger is actief luisteren in woorden: herhaal of vat samen wat iemand zegt.
  • Specifieke complimenten geven. Specifieke feedback of complimenten zijn effectiever en geloofwaardiger dan algemene bevestigingen.
  • Zelfverzekerd gesprekken afronden. Als je voelt dat een gesprek afloopt, rond het dan vriendelijk maar zelfverzekerd af.
  • Gesprekken zijn nooit perfect. Accepteer dat het niet altijd soepel gaat en heb geduld met jezelf en anderen.
  • Grootste fout. De grootste fout is om geen vragen te stellen of te weinig vragen. Veel mensen zijn bang om vragen te stellen, bang om de juiste vragen te stellen. Dus wees dapper en assertief en ga ervoor.

Conclusie

Alison benadrukt dat je, ondanks het feit dat gesprekken dagelijks plaatsvinden, altijd kunt groeien. Bewustwording van hoe complex gesprekken eigenlijk zijn, zorgt voor meer begrip en betere gesprekken. Door haar TALK-framework te volgen, kunnen leiders en professionals gesprekken voeren die zowel effectief als aangenaam zijn.

Bron:

  • YouTube, How to Have Amazing Conversations with Harvard Expert Alison Wood Brooks, Bekijk de video.
  • Alison Wood Brooks, boek: Talk: The Science of Conversation and the Art of Being Ourselves.

Snel een mooi CV

pop cv maken 2025