De 5 belangrijkste tips om je sollicitatiebrief te laten opvallen

Het belangrijkste doel van een sollicitatiebrief is ervoor te zorgen dat de lezer ook je cv gaat lezen. Je cv zal uiteindelijk moeten leiden tot een uitnodiging voor een gesprek. Dus als je sollicitatiebrief niet opvallend en overtuigend is, zal je cv helaas ook geen kans van slagen hebben.

opvallen
Laat je brief het werk doen

Het is eigenlijk heel logisch waarom het schrijven van een sollicitatiebrief zo moeilijk is. Als kandidaat moet je jezelf aanprijzen zonder jezelf op te dringen aan de werkgever. Je hebt het meeste kans op succes door je strategisch te manoeuvreren.

Hieronder volgen 5 eenvoudige tips om je sollicitatiebrief snel te laten opvallen.

1. Beschrijf je geschiktheid voor de functie impliciet

Neem nooit letterlijk woorden en zinnen over uit de vacaturetekst. Laat een recruiter liever zelf conclusies trekken.

Niet doen: ‘Ik ben samenwerkingsgericht, onafhankelijk en pro-actief.’
Wel doen: ‘Ik ben gewend om op onbekende mensen en situaties af te stappen, en pas me gemakkelijk aan in nieuwe situaties.’

Kijk natuurlijk wel goed naar de vacaturetekst. Speel in op wat de werkgever wil. Hij moet zien dat jij een geschikte kandidaat bent zonder dat het er te dik bovenop ligt.

Bereid je goed voor op het schrijven van een sollicitatiebrief.

2. Verzwijg een gebrek aan werkervaring

Gebruik je brief om enthousiasme uit te stralen en uit te leggen waarom je geschikt bent voor de baan. Geef de recruiter geen reden om je al op voorhand af te wijzen.

Niet doen:‘Hoewel ik niet de juiste opleiding heb genoten, heb ik veel interesse in dit vakgebied.’
Wel doen: ‘Ik organiseer al jaren evenementen rond dit thema, wat mij veel kennis over dit vakgebied heeft opgeleverd.’

3. Wissel standaardformuleringen af met stijlfiguren of een retorische vraag

Je kunt de retorische vraag uitstekend gebruiken om de werkgever te complimenteren zonder ongeloofwaardig over te komen. En om je eigen kwaliteiten uit te lichten zonder jezelf op te hemelen.

Kijk eens naar dit voorbeeld:

‘Ik wil deze vaardigheden nu erg graag op andere markten toepassen. En wat is hiervoor een betere omgeving dan bedrijf X?’

Je mag best origineel zijn. Een werkgever kijkt eerst naar het cv en als dat bevalt wordt onmiddellijk de brief erbij gehaald.

Je moet dus zorgen dat je opvalt.

Gebruik geen stijlmiddelen als je het lastig vindt om brieven te schrijven. Standaardzinnen werken nog altijd beter dan mislukte stijlmiddelen.

4. Zorg dat je professioneel bent

Het tonen van professionaliteit zit ‘m vaak in kleine details.

  • Gebruik een standaard formaat brief, ook als je de brief per e-mail verzendt. Hier vind je een goed voorbeeld van een sollicitatiebrief.
  • Maak gebruik van standaard zakelijke lettertypen. Veel mensen denken ten onrechte dat het gebruik van zogenaamde leuke lettertypen hun brief zal doen opvallen. Dat zal zeker zo zijn maar effectief is het niet. Hou het dus bij Arial, Verdana of Calibri.
  • Als je je aanvraag per e-mail verzendt, plaats dan de tekst van de sollicitatiebrief in de body van je email. Je cv stop je in de bijlage.
  • Als je een traditionele brief verstuurt per post, gebruik dan gewoon wit papier die overeenkomt met je cv.
  • Typ en onderteken al je sollicitatiebrieven individueel. Vermijd te allen tijde iets dat suggereert dat het een standaardbrief betreft die je naar vele potentiële werkgevers verzendt.
  • Controleer je brief (en cv) meerdere malen om er zeker van te zijn dat ze geen typefouten, spelling of grammaticafouten bevatten. Laat altijd iemand anders nog even meekijken zodat je zeker weet dat er geen fouten meer instaan. Bovendien is feedback van een derde persoon altijd nuttig. Deze persoon leest de brief namelijk voor de eerste keer en kan veel beter inschatten hoe dit overkomt. Bedenk dat de recruiter je brief in het slechtste geval 1x keer leest en direct overtuigd moet zijn.

Hoe zorg ik ervoor dat de layout van mijn sollicitatiebrief ECHT goed is.

5. Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan

Bekijk de website van het bedrijf of organisatie om een goed gevoel te krijgen bij de bedrijfscultuur en actuele werkzaamheden. Bedenk een slimme manier om hiernaar te verwijzen in je brief als reden dat jij een geschikte kandidaat bent.

De meeste mensen zullen niet de tijd nemen om dit te doen dus hier kun jij je voordeel mee doen. Als je verwijst naar het bedrijf of organisatie gebruik dan altijd de daadwerkelijke bedrijfsnaam en niet ‘uw bedrijf’. Dit laatste kan namelijk overkomen alsof het je niet interesseert voor welk bedrijf je gaat werken. ‘Uw bedrijf’ duidt tevens weer op een standaard brief.

Gratis Professioneel CV nodig?

Maak een onweerstaanbaar CV in 3 simpele stappen!

Gratis CV templates >>